Honda Civic sedan 1.5 i co dalej?

Legendarne już auta Hondy Civic nie dają o sobie zapomnieć. Kolejna generacja ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jakie będą wrażenia w obecnym modelu, porównując go do zeszłorocznego?

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek

Honda Civic w wersji sedan zwykle kojarzyła mi się z Accordem. W tej wersji to samochód wart uwagi. Dlaczego, bo przede przede wszystkim oferuje komfortową jazdę, a dodatkowo zapewnia funkcjonalne wnętrze. Ten model być może nie zadowoli miłośników designerskich samochodów, natomiast z pewnością przypadnie do gustu tym, którzy ponad wygląd cenią wygodę i użyteczność.

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Justyna Grochowska
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek

Kosmetyczne zmiany

Wspomniany model to wersja po liftingu, przy czym wprowadzone zmiany możemy określić kosmetycznymi. Należy się dobrze przyjrzeć, aby je zauważyć. Design Hondy Civic jest niezmieniony – sylwetka zgrabna, wyróżnia się na ulicach, jak to w designie Hondy. Auto jest nisko osadzone, co w codziennym użytkowaniu nie sprawiało większych problemów, jednak dla osób wyższych lub mniej sprawnych ruchowo wsiadanie i wysiadanie może stanowić lekki problem. We wnętrzu najważniejszą zmianę możemy zaobserwować na ekranie multimediów, na którym fizyczne przyciski zastąpiły dotykowe. Ponadto na panelu pojawiły się przyciski obsługujące klimatyzację, dzięki czemu możemy sprawie operować siłą nawiewu bez konieczności korzystania z ekranu dotykowego. Nowością jest także pokrętło do regulacji głośności, którego zabrakło w poprzedniej wersji modelu. Wnętrze nie jest ani bogate, ani nowatorskie – jest po prostu funkcjonalne i dobrze wykonane.

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek

Projektanci postawili na czarne skórzane siedzenia, wyposażone dodatkowo w funkcję podgrzewania nie tylko z przodu, ale również na tylnej kanapie. Fotel kierowcy posiada elektryczną regulację. Nie brakuje przestrzeni na nogi, ilość miejsca jest wystarczająca do komfortowej jazdy nawet dla wysokich pasażerów.
Samochody z nadwoziem typu sedan prezentują się świetnie, jednak przeważnie nie oferują dużo przestrzeni załadunkowej. W tym przypadku producent deklaruje 519 l pojemności bagażnika, czyli dużo. Co prawda otwór załadunkowy jest klasycznie nieduży, a samo wnętrze bagażnik nie do końca „ustawne”, ale taki już chyba urok sedanów.

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek

Bezpieczeństwo jazdy

Honda Civic w najwyższej wersji wyposażenia posiada szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy Są to m.in. kontrola pasa ruchu, czujnik martwego pola, system rozpoznawania znaków drogowych oraz światła z czujnikiem zmroku. W razie niebezpieczeństwa kolizji system ostrzeże nas o zbliżającym się pojeździe podczas cofania oraz wspomoże hamowanie w sytuacjach awaryjnych. Komfort jazdy poprawi aktywny tempomat, dostosowujący się do samochodu jadącego przed nami. Z kolei przy parkowaniu pomogą nam umieszczone z przodu i z tyłu czujniki parkowania oraz kamera cofania, która co prawda generuje średniej jakości obraz, jednak jest on wystarczający do komfortowej jazdy.

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek

Media i komunikacja

System multimedialny w Hondzie jest oparty na Androidzie, przez co mamy do dyspozycji funkcje znane nam z telefonów, takie jak dodawanie do ekranu skrótów aplikacji i widgetów. Możemy korzystać z multimediów poprzez połączenie telefonu z systemem, można to zrobić za pomocą modułu bluetooth lub kabla USB. Do dyspozycji użytkownika zaoferowano aplikacje Android Auto i Apple CarPlay. Samochód został wyposażony w dwustrefową automatyczną klimatyzację, którą możemy sterować za pomocą przycisków. Poniżej panelu umieszczono półeczkę z ładowarką indukcyjną, pod którą z kolei jest kolejna półeczka, w której znajdują się wejścia USB, HDMI i gniazdo 12 V. Dzięki temu podobnie jak w Hondzie HR-V, wszelkie kable są ukryte, jednak za cenę słabszego i mniej wygodnego dostępu.

Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Justyna Grochowska
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Justyna Grochowska

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 4
  • Liczba miejsc: 5
  • Skrzynia biegów: automatyczna bezstopniowa CVT
  • Silnik: benzynowy
  • Moc: 182 KM
  • Napęd: przedni
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 8,3 s
  • Maksymalna prędkość: 200 km/h
  • Długość: 4658 mm
  • Szerokość: 1799 mm
  • Promień skrętu: 5,4 m
  • Masa: 1273 kg
  • Bagażnik: 519 l

Systemy bezpieczeństwa:

  • ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu Uwzględniony
  • EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania Uwzględniony
  • BA – System wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych
  • VSA – System kontroli stabilności jazdy Uwzględniony
  • HSA – System wspomagania ruszania pod górę Uwzględniony
  • Przednie pasy bezpieczeństwa z 2-stopniowymi napinaczami
  • Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
  • ESS – System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
  • DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
  • System;: ograniczający skutki kolizji, ostrzegania przed kolizją, utrzymywania na pasie ruchu, ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Rodzaj paliwa Benzyna
  • Pojemność (cm3) 1498
  • Średnica x skok (mm) 73.0 x 89.5
  • Stopień sprężania 10.6
  • Norma emisji spalin Euro 6
  • Wymagane paliwo Benzyna Pb95

Osiągi

  • Moc maksymalna (kW/obr./min.) 134 / 6000
  • Moc maksymalna (KM/obr./min.) 182 / 6000
  • Maksymalny moment obrotowy (NM/obr./min.) 220/1700- 5500
  • Przyspieszenie 0 → 100 km/h (s) 8.1
  • Prędkość maksymalna (km/h) 200
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Anita Bożek
Honda Civic sedan 1.5 i co dalej. Foto Justyna Grochowska

Podsumowując:

W Hondzie zawsze doceniam komfort jazdy z wygodnymi fotelami, dobrym brzmieniem stanowiącym 8 głośników i automatyczną skrzynią biegów z przekładnią CTV. Designem zachwycałam się już w poprzednim modelu, bo obecny zaliczył drobne zmiany kosmetyczne. No cóż, jako sporadyczna użytkowniczka tych aut przyznam, że nie można wyróżnić zbyt wielu minusów. Jednym z nielicznych jest bagażnik, który utrudnia zapakowanie 2 dużych walizek, ale to przecież nie samochód rodzinny.

Cena podst. testowanej wersji Elite 114 200 zł

Testowała Monika Rebelak/obcasy.pl