Luksusowe marki w pigułce

Moda daje nam wyjątkową możliwość wyrażenia siebie i pokazania co nam w duszy gra w stosunkowo łatwy sposób.

Luksusowe marki w pigułce. Foto Unsplash

Dzięki temu ubranie jest w stanie wiele powiedzieć o człowieku jego guście i charakterze. W ciągu ostatnich lat widać wyraźną tendencję, w ramach której odzież oraz akcesoria stają się wyznacznikami statusu materialnego. Zamożność coraz częściej jest kojarzona z luksusowymi markami i limitowanymi kolekcjami, do których dostęp mają tylko nieliczni. To właśnie to, co niedostępne jest najbardziej pożądane i staje się obrazem statusu. Za sukcesem wielu marek ekskluzywnych stoją nie tylko oryginalne projekty, wieloletnia tradycja, dobra jakość produktów oraz ich potencjał w budowaniu statusu, ale również kreatywne i artystyczne kampanie. Jakie marki są najchętniej wybierane przez najbogatszych? Jakie dobra oferują one swoim klientom? Przedstawiamy spis najważniejszych marek ekskluzywnych, które każdy powinien znać.

Louis Vuitton

Najpopularniejsza z marek luksusowych. Charakterystyczne logo złożone ze splecionych ze sobą liter LV jest znane nie tylko pasjonatom mody. Louis Vuitton słynie przede wszystkim z produkcji akcesoriów, największą popularnością cieszą się torebki, po które chętnie sięgają największe światowe gwiazdy. Charakterystyczny dla marki jest złoty wzór zawierający m.in. miniatury logo, złożony w swego rodzaju szachownicę na brązowym tle. Co ciekawe, flagowy wzór, jak również pozostałe projekty Louis Vuitton, są jednymi z najczęściej podrabianych motywów wśród luksusowych marek na świecie. Francuski dom mody jest najbardziej znany z projektów torebek, toreb i walizek, jednak w swojej ofercie ma również linię odzieżową, szeroką gamę akcesoriów, takich jak paski czy portfele, a nawet produkty wyposażenia wnętrz. W 2017 roku ekskluzywna marka weszła w zaskakującą kolaborację z Supreme, brandem streetwearowym.

Chanel

Znakiem rozpoznawczym marki założonej przez legendarną Coco Chanel jest tweed. Materiał ten występuje w wielu projektach – szczególnie kostiumów, ale również sukienek. „Mała czarna”, która dzisiaj jest uznawana za absolutny klasyk, który każda kobieta powinna mieć w swojej szafie, została wprowadzona do mody przez Chanel. Ugruntowaną pozycję w świecie mody mają również torebki marki – pikowane modele na łańcuszku natychmiast kojarzą się z Chanel, a wszystkie nowe projekty nawiązują do designu torebki 2.55 zaprojektowanej przez samą Gabrielle w 1955 roku.  Oprócz linii odzieżowych, ogromna popularnością cieszą się również kultowe perfumy marki – Chanel No.5, a w ostatnim czasie również linia ekskluzywnych kosmetyków. Do 2019 roku domem mody kierował Karl Lagerfeld, który kontynuował dziedzictwo Coco Chanel, jednocześnie wprowadzając do niego elementy współczesności.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez CHANEL (@chanelofficial)

Hermès

Trzeci francuski dom mody słynie przede wszystkim z torebek. Najbardziej kultowe modele to Kelly Bag, którego nazwa pochodzi od nazwiska księżnej Monako, Grace Kelly oraz Birkin, zawdzięczająca nazwę aktorce Jane Birkin. Torebka jest wykonywana ręcznie z najdroższych skór przez jedną osobę od początku do końca i cieszy się niesłabnącą popularnością. Nie jest dostępna do kupienia „od ręki”, dlatego lista oczekujących na swoją sztukę stale się wydłuża, a cena torebki wzrasta z upływem czasu. Znakiem rozpoznawczym marki są również jedwabne szale i apaszki. Jesienią zeszłego roku nastąpiło otwarcie pierwszego sklepu Hermes w Warszawie. Punkt znajduje się w części handlowej Hotelu Raffles Europejski na Krakowskim Przedmieściu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Brighten up the place. #Naturalbeauty #Onescarftwosides #Passionforsilk #Hermes #HermesSilk #DellaCavalleria

Post udostępniony przez Hermès (@hermes)

Gucci

Jeden z najlepiej rozpoznawalnych włoskich domów mody. Początki marki związane są z produkcją toreb bagażowych, a później również torebek, które do dziś są flagowymi produktami Gucci. Model Bamboo do dziś podbija serca tysięcy kobiet na całym świecie. Linia odzieżowa marki ma dwojaki charakter. Z jednej strony oferuje proste fasony eksponujące logo, z drugiej stawia na oryginalne, wzorzyste projekty, często balansujące na granicy ekscentryzmu. Oprócz torebek ogromną popularnością cieszą się również buty oraz perfumy. Marka chętnie współpracuje z gwiazdami, tworząc dla nich kreacje na czerwony dywan

Armani

Twórcą jednej z najbardziej uznanych włoskich marek jest Giorgio Armani, który założył dom mody wraz ze swoim ówczesnym partnerem Sergio Galeottim. Pod szyldem Armaniego funkcjonuje wiele oddzielnych linii, zajmujących się produkcją kolekcji, m.in. Giorgio Armani, czyli flagowa linia marki, Emporio Armani w ramach której powstają produkty skierowane do nieco młodszych odbiorców oraz Armani Beauty, która z kolei zajmuje się produkcją luksusowych kosmetyków i perfum. Giorgio Armani w swojej karierze tworzył projekty na potrzeby filmów, co przyczyniło się do zwiększenia jego popularności. Ponadto kreacje autorstwa projektantów często zachwycają na czerwonym dywanie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Emporio Armani (@emporioarmani)

Hugo Boss

Niemiecka marka niegdyś aspirująca do miana luksusowej, kilka lat temu zmieniła strategię sprzedażową. Skupia się na produkcji męskich garniturów, jednak obszar działalności na przestrzeni lat był stopniowo rozszerzany, dzięki czemu dzisiaj oprócz linii odzieżowej Hugo Boss może szczycić się również szeroką ofertą akcesoriów, bielizny oraz linią perfum. Ciekawostką wartą odnotowania jest fakt, iż znaczna część produkcji jest realizowana w Polsce, w Radomiu. Marka ma za sobą kontrowersyjną przeszłość, ponieważ w czasach II wojny światowej szyła mundury dla żołnierzy Wehrmachtu, brygady SS i Hitlerjugend. Ponadto w procesie produkcji firma wykorzystywała pracowników, nie szanując ich podstawowych praw. Po wojnie, aby zadośćuczynić swoje działania, Hugo Boss wpłacił znaczną sumę na fundusz ofiar II wojny światowej.

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent to jeden z najbardziej docenianych projektantów w historii. Pierwsze spektakularne sukcesy w karierze odniósł jako pracownik domu mody Christiana Diora. Mimo młodego wieku to właśnie 21-letni Yves zajął miejsce wielkiego kreatora. Jako dyrektor artystyczny stanął przed wielkim wyzwaniem, ponieważ oczekiwania prasy oraz klientów były ogromne, jednak poradził sobie z nimi doskonale. Jego pierwsze kolekcje na nowym stanowisku zachwyciły świat mody, jednak młody projektant stopniowo odchodził od dziedzictwa marki i proponował bardziej kontrowersyjne fasony. Koniec współpracy z Diorem nastąpił podczas gdy Laurent odbywał służbę wojskową. Powołanie do wojska i wieść o utracie stanowiska odbiły się negatywnie na jego zdrowiu psychicznym. Po powrocie do formy Yves Saint Laurent z pomocą partnera założył własną markę, która funkcjonuje do dziś. Projektant wprowadził do świata mody m.in damskie smokingi, które stanowiły swego rodzaju rewolucję. Marka YSL oprócz linii odzieżowych sygnuje również swoją nazwą linie perfum, których premiera za czasów założyciela marki wywołała kontrowersje ze względu na hasła oraz zdjęcia promocyjne.

Balenciaga

Hiszpańska marka stała się synonimem nowoczesności i oryginalności. Projekty wyróżniają się fasonami i balansują na granicy dziwaczności. Projekty Cristobala Balenciagi zrewolucjonizowały myślenie o kobiecej sylwetce – obszerne baloniaste kształty lub przeciwnie – fasony oparte na kwadracie, niepodkreślające sylwetki. Oversize stał się niejako znakiem rozpoznawczym projektanta oraz wielu późniejszych projektów marki. Współczesne kolekcje nawiązują do wczesnych prac sygnowanych przez założyciela i dominują w modzie ulicznej. Obecny dyrektor artystyczny Demna Gvasalia wykreował Balenciagę na jedna z czołowych marek streetwearowych.

AB