O czym zapominamy?
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu płatności automatycznych bm.pl, wiele codziennych kwestii, o których powinniśmy pamiętać, umyka naszej uwadze. Zapominamy zarówno o poważnych sprawach, takich jak płatności za mieszkanie, telefon oraz media, jak również drobnych –wysłaniu maila, zgaszeniu światła czy skasowaniu biletu.
Najczęściej nie pamiętamy o tym, aby do kogoś oddzwonić (61%). Prawie połowa badanych zapomina o różnych rocznicach i urodzinach, jak ktoś ma na imię lub się nazywa, a także zabrać ze sobą telefon. Ponad jedna trzecia z nas zapomina zrobić zakupy (36%) lub nie pamięta hasła lub loginu (35%). Mamy też kłopoty z zapamiętaniem kiedy powinniśmy zapłacić za media (18%), mieszkanie czy telefon (17%). Być może dlatego, że nie sprawia nam to przyjemności – 62% Polaków uważa, że rzeczy, których nie lubimy, łatwiej wypadają nam z głowy. Ponad połowa badanych nie lubi nawet dopuszczać do siebie myśli o rachunkach.
Mężczyźni i kobiety – różne rodzaje pamięci
Okazuje się również, że polscy mężczyźni „pamiętają inaczej” niż polskie kobiety. Panowie, jak można się było spodziewać, częściej zapominają o tym, jak ktoś się nazywa (do czego przyznaje się 45% mężczyzn i 39% kobiet) i o rocznicach i urodzinach (aż 50% mężczyzn, kobiet „jedynie” 35%) Bardziej zaskakuje, że to mężczyźni częściej niż kobiety zapominają o przeglądzie i ubezpieczeniu samochodu (15% mężczyzn w porównaniu do 9% kobiet). Kobiety z kolei – co także jest niespodzianką – częściej zapominają o… podlaniu kwiatów (co przyznaje 35% kobiet i 21% mężczyzn). Panowie znacznie częściej od pań zapominają także zabrać ze sobą portfel, co również przeczy stereotypowi przedstawiającemu mężczyznę jako strażnika domowych finansów.
– Jak widać tradycyjny podział ról i obowiązków niekoniecznie jest najskuteczniejszym rozwiązaniem – komentuje Anna Maraś, ekspertka z bm.pl – Może to kobiety powinny zajmować się rodzinnym samochodem, a mężczyźni dbaniem o dekorację mieszkania?
Młodsza i starsza grupa wiekowa
Choć w starszej grupie wiekowej znalazło się więcej osób które deklarują, że zdarza im się nie pamiętać o różnych sprawach, to częste zapominanie jest jednak domeną młodych. Aż 10% z nich ma duże kłopoty z pamięcią – to dwukrotnie więcej, niż w starszej grupie wiekowej (5% wskazań). Młodsi respondenci, uważani za znawców nowych technologii, częściej od starszych zapominają też danych potrzebnych do logowania (38% w porównaniu do 26% wskazań) czy wysłaniu pilnego maila (24% w porównaniu do 16% wskazań).
– Młodzi żyją szybciej, mają dużo spraw na głowie i nie o wszystkim mogą pamiętać – komentuje Anna Maraś.
Dziwne zapominanie…
Respondenci biorący udział w badaniu mogli również opowiedzieć o najdziwniejszej rzeczy, o jakiej zdarzyło zapomnieć się im lub ich najbliższym. Okazuje się, że zapominamy nie tylko o rachunkach, dzwonieniu czy zakupach, ale również o wiele poważniejszych kwestiach:
„Miałem wyprowadzić psa – wziąłem smycz do windy, ale zapomniałem zabrać psa”
„Zapomniałam odebrać dziecko z przedszkola”
„Przyszedł do mnie kolega, przypomniałem sobie o nim po półgodzinie”
„Poszedłem na ryby, a nie wziąłem wędek”
„Byłem tak zmęczony, że nie pamiętałem imion swoich wnuków”
„Pojechał z żoną do kuzynki, potem sam pojechał po zakupy i zamiast odebrać żoną po wizycie, wrócił do domu bez niej”
Pamięć można wspomóc
Jeśli sami należymy do osób, które mają kłopoty z pamięcią, nie traćmy jednak nadziei – istnieją bowiem sposoby umożliwiające lepsze zapamiętywanie. Jak podpowiada badanie przeprowadzone przez Blue Media, najlepiej wspomagać się kalendarzem, programem przypominającym lub…ćwiczyć pamięć. Polacy, którzy rzadko lub wcale nie zapominają, zawdzięczają to właśnie swojej dobrej pamięci (69%). Co trzecia osoba wspomaga się tradycyjnym kalendarzem papierowym, a co czwarty badany korzysta z aplikacji lub programów, które przypominają o ważnych sprawach.
*Badanie zostało zrealizowane przez jednostkę badawczą ICAN Research na zlecenie Blue Media w dniach 22.07.2015 – 05.08.2015 na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków, metodą CATI (1000 wywiadów telefonicznych).