Przez uszy do serca. Radio oswaja język obcy

W Europejskim Badaniu Kompetencji Językowych polscy uczniowie plasują się na słabych pozycjach, lepsi są m. in. Estończycy, Słoweńcy czy Hiszpanie. Aby dogonić innych małych obywateli Europy, konieczne jest rozwijanie kompetencji językowych z wykorzystaniem różnorodnych metod, jak np. aplikacje, rozszerzona rzeczywistość czy edukacyjne radiostacje.

Edukacyjna radiostacja to dobry sposób na osłuchanie się z językiem. Fot. Pixabay.com

Europejczycy bardzo poważnie traktują naukę języków obcych. Angielski jest językiem
obowiązkowym w czternastu krajach, poznają go uczniowie na wszystkich poziomach kształcenia, w praktycznie wszystkich państwach. Skandynawowie zatroszczyli się o edukację językową dzieci już na początku lat 90-tych, dlatego znacząco wyprzedzają uczniów z innych krajów. Polskie szkoły od kilku lat próbują dorównać europejskim standardom nauczania języków obcych, wciąż jednak na tym tle wypadają blado.

Jak uczyć najmłodszych?

Dzieci w wieku przedszkolnym przewyższają uczniów np. w umiejętności rozumienia ze słuchu. Znacznie lepiej tolerują nieznane, „obce słowa”, które napotykają w historyjkach i piosenkach, bądź w wypowiedziach nauczyciela. Powtarzają zasłyszane wyrazy, oswajają się z nimi oraz poznają ich znaczenie w sposób intuicyjny, w kontekście, w jakim zostały użyte. Niesamowite rezultaty wczesnego startu maluszków w poznawaniu obcego języka są szczególnie odczuwalne wówczas, kiedy nauka jest połączona z zabawą i dopasowuje się do temperamentu małego ucznia. Bardzo ważne jest zapewnienie dziecku jak najbardziej zróżnicowanych form przyswajania języka. Bezcenne okazują się w tym przypadku bajki, piosenki i gry językowe, które pozwalają połączyć przyjemne z pożytecznym. – Taka metoda nauki powoduje, że dziecko jest „zanurzone” w języku obcym i ucząc się
go, naśladuje proces nauki języka ojczystego – tłumaczy Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak z Helen Doron English. – Na zajęciach w naszej szkole dzieci mają możliwość skorzystania z gier online i aplikacji multimedialnych. Nasze kursy wzbogacamy o tzw. rzeczywistość rozszerzoną – świat rzeczywisty przenika się z tym wytworzonym w komputerze. Dwuwymiarowe postacie ze stron książeczek, dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii, poruszają się w trzech wymiarach, mówiąc przy tym po angielsku, dzięki czemu nauka jest atrakcyjną zabawą – opowiada.

Przełamanie bariery językowej

Jeżeli dziecko uczy się języka obcego w chwili, kiedy już sprawnie posługuje się mową ojczystą, nauka rządzi się innymi prawami. Starsze dzieci rozpoczynają wymowę poszczególnych słów nieśmiało, a nauka wymaga większych pokładów cierpliwości. Tu jednak także liczy się zróżnicowanie metod.

Sama nauka słówek i przerabianie kolejnych zadań z podręcznika nie wystarczą. Aby przełamać barierę językową, trzeba nauczyć się rzeczywistej komunikacji, a więc rozumienia ze słuchu i swobodnego wypowiadania się. W edukacji szkolnej przeszkodą stają się przepełnione klasy uniemożliwiające ćwiczenie wymowy oraz nudne, przewidywalne nagrania dotyczące tematów zupełnie nieatrakcyjnych dla uczniów. Jak zatem zachęcić ich do częstszego kontaktu z językiem?

Odpowiedzią jest wybór odpowiedniej radiostacji, dedykowanej dzieciom i młodzieży uczącej się angielskiego jako języka obcego.

Edukacyjna radiostacja

Radiostacja Helen Doron Radio to pierwsze w świecie radio nadające audycje prowadzone wyłącznie przez native speakerów, których poziom trudności oraz tematyka dopasowana jest do potrzeb młodzieży uczącej się angielskiego. Najnowsze światowe hity przetykane są wywiadami i rozmowami ze znanymi celebrytami, a także wskazówkami dotyczącymi nauki języka obcego. Codziennie między 15:00 a 18:00 można posłuchać wiadomości, aktualności czy wziąć udział w quizie, rywalizując z dziećmi z całego globu. Dzięki temu, że radiostacji można słuchać bezpłatnie przez Internet i za pomocą aplikacji mobilnych, jest ona dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Dodatkową zaletą radia jest jego interaktywność. Prowadzący odwiedzają różne miasta, skąd nadają audycje na żywo z
udziałem dzieci, które opowiadają na antenie o swoich krajach, zainteresowaniach i ulubionej
muzyce. Radio odwiedziło już, m. in. Niemcy, Serbię, Szwajcarię i Izrael – a w przyszłym tygodniu pojawi się w Polsce. Uczniowie z Wrocławia, Zielonej Góry, Konina, Kalisza i Piły będą mogli zobaczyć jak wygląda radio „od kuchni”, a przy tym opowiedzieć słuchaczom po drugiej stronie odbiorników o tym, co dla nich ważne.

Przyjemne z pożytecznym

Howard Gardner, specjalista psychologii uczenia się, przekonuje, że człowiek posiada wiele rodzajów inteligencji, np. inteligencję językową, przestrzenną, czy muzyczną. Co ciekawe, inteligencja muzyczna bardzo często współwystępuje i wspiera zdolności językowe. Dlatego w przypadku dzieci wrażliwych na rytm czy dźwięki, nauka języka obcego ze słuchu z wykorzystaniem radia przynosi bardzo dobre rezultaty. Połączenie muzyki z nauką języka prowadzi do niemal mimowolnego nabywania słownictwa i odpowiedniego akcentu – a przy tym jest odbierane jako rozrywka.

Stworzenie możliwości obcowania z językiem już od najmłodszych lat to inwestycja w przyszłość dziecka. W obliczu postępującej globalizacji, ogromny nacisk kładziony jest na komunikację, która możliwa jest wyłącznie przez wzajemne zrozumienie. Dlatego nauka języków to podstawa, a nauka szkolna to za mało. Ważniejsza od liczby godzin spędzonych nad nauką staje się forma, w jakiej podajemy dziecku wiedzę. Dlatego wykorzystywanie gier edukacyjnych, łamigłówek, filmów z oryginalnymi dialogami czy słuchanie obcojęzycznych audycji radiowych powinno na stałe wejść do metod wspomagających proces oswajania uczniów z dodatkowym językiem.