Dieta startowa – jedz według swojego zegara biologicznego

Organizm każdego z nas posiada tzw. zegar biologiczny definiujący cykl dobowy organów, w tym narządów układu pokarmowego. Odżywianie w zgodzie z rytmem biologicznym może przynieść zaskakujące rezultaty!

 

Dieta startowa – jedz według swojego zegara biologicznego. Foto Pexels Ella Olsson

Dieta startowa, czyli inaczej chronodieta to sposób żywienia oparty o naturalny zegar biologiczny człowieka. Zakłada, iż poszczególne składniki odżywcze powinno się dostarczać organizmowi o określonych porach dnia. Przyjmowanie tłuszczy, węglowodanów czy białek w zgodzie z tzw. rytmem biologicznym naszego organizmu pozwoli nam usprawnić proces trawienia, zapobiec odkładaniu się tkanki tłuszczowej oraz prawidłowemu przyswojeniu drogocennych składników odżywczych. Dzieje się tak, ponieważ nasze ciało w zależności od pory dnia wytwarza poszczególnie enzymy oraz hormony odpowiadające za trawienie oraz oczyszczanie organizmu.

Dieta opracowana przez dr Alaina Delabosa nie jest rygorystyczna. Możecie jeść niemalże wszystko pamiętając jednak o komponowaniu Waszego menu w oparciu o zegar biologiczny. Jak podkreśla autor chronodiety, jest to bardziej styl życia i świadome żywienie aniżeli stereotypowa dieta opierająca się na wielu wyrzeczeniach. Co i w jakich godzinach powinniśmy zatem jeść, aby wspomóc nasze ciało oraz pozbyć się zbędnych kilogramów?

Śniadanie

Pierwszy posiłek powinniśmy zjeść do godziny po przebudzeniu, jednak powinno mieć to miejsce między 5, a 9 rano. Przedział czasowy nie jest przypadkowy, ponieważ w tych właśnie godzinach poziom kortyzolu w ludzkim organizmie jest najwyższy. Hormon ten nazywany powszechnie hormonem stresu odpowiada za sprawne trawienie. Ponadto w tym czasie, nasze ciało wytwarza lipazę, czyli enzym odpowiedzialny za trawienie tłuszczów. Według dr Delabosa śniadanie powinno być kaloryczne oraz obfitujące w dobre tłuszcze czy węglowodany pochodzące z produktów pełnoziarnistych. Unikajmy słodkich bułek i cukru, który w tych godzinach trawiony jest gorzej i może odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej.

Obiad

Chociaż wydawać się to może dziwne, pora obiadowa w diecie startowej przypada na godziny 12 – 14. Dla wielu z nas implikacja owej zasady w życie codzienne może być ciężka, ponieważ większość osób pracuje do godziny 16, a obiad ma zwyczaju jeść dopiero po powrocie do domu. Warto jednak zastąpić dotychczasowy lunch przypadający na godziny pracy bardziej obfitym posiłkiem składającym się z białek (głównie zwierzęcych) oraz węglowodanów skrobiowych, czyli ryżu, makaronów, fasoli czy ziemniaków. Posiłek może być wysokokaloryczny, ponieważ w godzinach tych następuje ponowny wzrost kortyzolu. Ponadto białka zawarte np.: w mięsie zostaną lepiej przyswojone i strawione dzięki aktywnym proteazom. Kolejna zaskakująca rada, o której dowiedzieć możemy się z prac dr Alaina głosi, iż spożywanie do obiadu warzyw nie jest wskazane. Ze względu na wysoką zawartość soli mineralnych, jedzone w tych godzinach przyczyniać się mogą do przyrostu masy oraz powstawania tzw. pomarańczowej skórki, czyli cellulitu.

Podwieczorek

Powinien być jedzony od godziny 16 do godziny 17. Możemy spożyć wówczas niewielkie porcje posiłków obfitujących w tłuszcze roślinne. Wśród nich warto uwzględnić produkty, takie jak orzechy, awokado, masła orzechowe, oliwki. Jest to również idealna pora dla fanów słodkości – wolno zjeść bowiem naturalne słodycze jak na przykład miód, dżem czy gorzka czekolada, a to dlatego, że w tym przedziale czasowym wzrasta w naszym organizmie poziom insuliny co z kolei zwiększa nasze zapotrzebowanie na cukier.

Kolacja

Należy zjeść ją między godzinami 18 a 20. Powinna być lekkostrawna i niskokaloryczna. Enzymy trawienne przestają być wytwarzane, w związku z czym tłuszcze oraz węglowodany zostają magazynowane w formie tkanki tłuszczowej. Warto w swoim wieczornym menu uwzględnić zatem chude mięso, owoce morza oraz warzywa. Co ważne, kolacja powinna być zjedzona do 90 minut od spożycia poprzedniego posiłku oraz minimum 1,5h przed pójściem spać.

Według autora diety, jej stosowanie pozwala zgubić około 8 kg nadwagi. Pamiętajmy jednak, iż każdą zmianę nawyków żywieniowych powinniśmy skonsultować z lekarzem.