
Te i wiele innych pytań zadają sobie kierowcy, rozważając zakup kompletu opon na lato. Warto zatem wyjaśnić czym różnią się od siebie opony letnie od całorocznych i czy warto postawić na bezpieczną i komfortową jazdę?
Z artykułu dowiesz się między innymi:
- Czym różnią się opony letnie od wielosezonowych?
- Co lepsze opony letnie czy wielosezonowe?
- Jak oznaczane są opony letnie i całoroczne?
- Czy warto wymieniać opony na letnie?
SPIS TREŚCI
- Opony letnie i całoroczne – różnice
- Kiedy założyć opony letnie?
- Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych
- Czy warto rezygnować z opon letnich na rzecz opon wielosezonowych?
Opony letnie i całoroczne – różnice
Ciekawych informacji na ten temat dostarczają testy przeprowadzane przez magazyny o tematyce motoryzacyjnej i niezależne instytucje techniczne (ADAC, Auto Bild). Z badań niezmiennie wynika, że opony letnie zdecydowanie lepiej radzą sobie w warunkach drogowych, aniżeli ich odpowiedniczki przeznaczone do jazdy przez cały sezon. Oczywiście mowa tutaj o wyrobach uznanych marek.
Powyższe wnioski wynikają ze specjalizacji budowy bieżnika oraz innej mieszanki gumowej, która w oponach letnich lepiej znosi wyższe temperatury.
Kiedy założyć opony letnie?
Mieszanka gumowa opon letnich dostosowana jest do optymalnej pracy w temperaturze powyżej 7°C. Dopiero w takich warunkach opony ukazują wszystkie swoje zalety.
Oczekiwane parametry opon letnich:
- Krótsza droga hamowania;
- Komfort jazdy;
- Poprawa przyczepności na ostrych zakrętach;
- Mniejsze zużycie paliwa;
- Poprawa stabilności pojazdu podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą (akwaplanacja).
Opony letnie są zalecane dla kierowców, którzy chcą uzyskać lepsze osiągi, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo jazdy zarówno po mokrych, jak i suchych nawierzchniach.
Wypada dodać, iż opony poddawane są pomiarom emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach, a także oporu toczenia zgodnie z załącznikiem nr 3 regulaminu 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych
Niestety w Polsce nie ma obowiązku oznaczania opon letnich jakimś charakterystycznym symbolem.

To, co można odczytać z oznakowania, odnosi się do kilku parametrów technicznych:
- Szerokość opony wyrażana w milimetrach (szerokość przekroju poprzecznego opony);
- Stosunek wysokości przekroju opony do szerokości przekroju opony, tym razem wyrażony w procentach;
- Średnica osadzenia wyrażona w calach (średnica felgi, na jakiej można zamontować daną oponę);
- Maksymalna nośność opony nazywana też indeksem nośności;
- Maksymalna prędkość oznaczona pojedynczą literą;
- Data produkcji;
- Symbole homologacyjne E (dotyczy opon wykorzystywanych na obszarze Unii Europejskiej np. E2, E4).
Niektórzy producenci stosują oznaczenie w formie słoneczka, lecz nie jest to obowiązkowe.
W przypadku opon wielosezonowych symbolika jest podobna, z tym że pojawiają się dodatkowo litery M+S, które oznaczają skróty od anglojęzycznych nazw Mud and Snow (błoto i śnieg). Jest to oznaczenie stosowane na produktach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż coraz częściej można je spotkać także w naszych, polskich sklepach.
Czy warto rezygnować z opon letnich na rzecz opon wielosezonowych?
W odróżnieniu od opon letnich, ogumienie wielosezonowe nie przedstawia zbyt wielu zalet, z wyjątkiem braku konieczności wymiany uzasadnionej cyklami pór roku.
Trudno też mówić o oszczędnościach, biorąc pod uwagę, że opony całoroczne niedostosowane do wysokich temperatur nawierzchni powodują większe zużycie paliwa, nawet o kilkanaście procent, co w skali roku stanowi poważny wydatek.
Opony całoroczne – cechy użytkowe:
- Szybsze zużycie od opon letnich porównywalnej jakości. Szacuje się, że auto, pokonujące rocznie ponad 20 tys. kilometrów będzie wymagało wymiany opon na nowe już po dwóch latach;
- Połączenie różnych rodzajów bieżnika i mieszanki gumowej powoduje wzrost poziomu hałasu, co wpływa niekorzystnie na komfort jazdy.
- Opony wielosezonowe przyczyniają się do większego zużycia paliwa;
- Zapewnią niższy poziom bezpieczeństwa aniżeli opony przeznaczone na konkretną porę roku.
Trzeba uczciwie przyznać, iż powyższe niedoskonałości nie są efektem zaniedbań, bądź błędów. Wynikają raczej z próby pogodzenia właściwości opon letnich oraz zimowych, których zwyczajnie pogodzić się nie da. Ogumienie wielosezonowe jest zbyt twarde na rozgrzany słońcem asfalt i zbyt miękkie, by optymalnie poradzić sobie z mrozem, lodem i śniegiem.