Opony letnie a opony całoroczne

Czym różnią się od siebie opony letnie od całorocznych? Czy rzeczywiście wymiana opon sezonowych ma sens? Czy na oponach wielosezonowych da się oszczędzić?

 

Opony letnie a opony całoroczne Mikes-Photography/pixabay

Te i wiele innych pytań zadają sobie kierowcy, rozważając zakup kompletu opon na lato. Warto zatem wyjaśnić czym różnią się od siebie opony letnie od całorocznych i czy warto postawić na bezpieczną i komfortową jazdę?

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • Czym różnią się opony letnie od wielosezonowych?
  • Co lepsze opony letnie czy wielosezonowe?
  • Jak oznaczane są opony letnie i całoroczne?
  • Czy warto wymieniać opony na letnie?

SPIS TREŚCI

  • Opony letnie i całoroczne – różnice
  • Kiedy założyć opony letnie?
  • Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych
  • Czy warto rezygnować z opon letnich na rzecz opon wielosezonowych?

Opony letnie i całoroczne – różnice

Ciekawych informacji na ten temat dostarczają testy przeprowadzane przez magazyny o tematyce motoryzacyjnej i niezależne instytucje techniczne (ADAC, Auto Bild). Z badań niezmiennie wynika, że opony letnie zdecydowanie lepiej radzą sobie w warunkach drogowych, aniżeli ich odpowiedniczki przeznaczone do jazdy przez cały sezon. Oczywiście mowa tutaj o wyrobach uznanych marek.

Powyższe wnioski wynikają ze specjalizacji budowy bieżnika oraz innej mieszanki gumowej, która w oponach letnich lepiej znosi wyższe temperatury.

Kiedy założyć opony letnie?

Mieszanka gumowa opon letnich dostosowana jest do optymalnej pracy w temperaturze powyżej 7°C. Dopiero w takich warunkach opony ukazują wszystkie swoje zalety.
Oczekiwane parametry opon letnich:

  • Krótsza droga hamowania;
  • Komfort jazdy;
  • Poprawa przyczepności na ostrych zakrętach;
  • Mniejsze zużycie paliwa;
  • Poprawa stabilności pojazdu podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą (akwaplanacja).

Opony letnie są zalecane dla kierowców, którzy chcą uzyskać lepsze osiągi, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo jazdy zarówno po mokrych, jak i suchych nawierzchniach.
Wypada dodać, iż opony poddawane są pomiarom emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach, a także oporu toczenia zgodnie z załącznikiem nr 3 regulaminu 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych

Niestety w Polsce nie ma obowiązku oznaczania opon letnich jakimś charakterystycznym symbolem.

opony letnie a opony całoroczne. Foto 453169/pixabay

To, co można odczytać z oznakowania, odnosi się do kilku parametrów technicznych:

  • Szerokość opony wyrażana w milimetrach (szerokość przekroju poprzecznego opony);
  • Stosunek wysokości przekroju opony do szerokości przekroju opony, tym razem wyrażony w procentach;
  • Średnica osadzenia wyrażona w calach (średnica felgi, na jakiej można zamontować daną oponę);
  • Maksymalna nośność opony nazywana też indeksem nośności;
  • Maksymalna prędkość oznaczona pojedynczą literą;
  • Data produkcji;
  • Symbole homologacyjne E (dotyczy opon wykorzystywanych na obszarze Unii Europejskiej np. E2, E4).

Niektórzy producenci stosują oznaczenie w formie słoneczka, lecz nie jest to obowiązkowe.

W przypadku opon wielosezonowych symbolika jest podobna, z tym że pojawiają się dodatkowo litery M+S, które oznaczają skróty od anglojęzycznych nazw Mud and Snow (błoto i śnieg). Jest to oznaczenie stosowane na produktach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż coraz częściej można je spotkać także w naszych, polskich sklepach.

Czy warto rezygnować z opon letnich na rzecz opon wielosezonowych?

W odróżnieniu od opon letnich, ogumienie wielosezonowe nie przedstawia zbyt wielu zalet, z wyjątkiem braku konieczności wymiany uzasadnionej cyklami pór roku.

Trudno też mówić o oszczędnościach, biorąc pod uwagę, że opony całoroczne niedostosowane do wysokich temperatur nawierzchni powodują większe zużycie paliwa, nawet o kilkanaście procent, co w skali roku stanowi poważny wydatek.

Opony całoroczne – cechy użytkowe:

  • Szybsze zużycie od opon letnich porównywalnej jakości. Szacuje się, że auto, pokonujące rocznie ponad 20 tys. kilometrów będzie wymagało wymiany opon na nowe już po dwóch latach;
  • Połączenie różnych rodzajów bieżnika i mieszanki gumowej powoduje wzrost poziomu hałasu, co wpływa niekorzystnie na komfort jazdy.
  • Opony wielosezonowe przyczyniają się do większego zużycia paliwa;
  • Zapewnią niższy poziom bezpieczeństwa aniżeli opony przeznaczone na konkretną porę roku.

Trzeba uczciwie przyznać, iż powyższe niedoskonałości nie są efektem zaniedbań, bądź błędów. Wynikają raczej z próby pogodzenia właściwości opon letnich oraz zimowych, których zwyczajnie pogodzić się nie da. Ogumienie wielosezonowe jest zbyt twarde na rozgrzany słońcem asfalt i zbyt miękkie, by optymalnie poradzić sobie z mrozem, lodem i śniegiem.