Przyjaźń po polsku

maski

Ilu przyjaciół ma przeciętny Polak, ile lat trwa jego przyjaźń, z kim się przyjaźni, gdzie się przyjaźni i co najbardziej ceni w przyjaźni – na te i wiele innych pytań odpowiada ogólnopolskie badanie „Przyjaźń po polsku”. 

Jego wyniki poznali uczestnicy konferencji prasowej, która odbyła się 29 października w Warszawie. Badanie przeprowadzono przez TNS OBOP na zlecenie Biura Promocji Miasta UM Wrocławia.

Badanie „Przyjaźń po polsku” jest jednym z elementów ogólnopolskiej kampanii dotyczącej przyjaźni pt. „Przyjaciel Wrocławia”, której inicjatorem jest Biuro Promocji Miasta UM Wrocławia. Ukoronowaniem kampanii będzie Dzień Przyjaźni, który przypada 9 czerwca, wtedy też zostanie wybrany i odznaczony

„Przyjaciel Wrocławia”.
„Wrocław jest miastem dynamicznym, otwartym i przede wszystkim przyjaznym, dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jakimi przyjaciółmi są Polacy i jaką wartość ma dla nich przyjaźń, a przy okazji rozpocząć ogólnopolską debatę na temat przyjaźni i przyjaciół” – mówi Paweł Romaszkan, dyrektor Biura Promocji Miasta UM Wrocławia.
Punktem wyjścia jest badanie „Przyjaźń po polsku” przeprowadzone na zlecenie Wrocławia przez TNS OBOP. Jego autorem jest prof. Janusz Czapiński psycholog i współtwórca największego w Polsce projektu badań panelowych „Diagnoza Społeczna”.
Wyniki badania szczegółowo przedstawiają obraz Polaka i jego stosunku do przyjaźni oraz przyjaciół. Pokazują, że u przyjaciół respondenci najbardziej cenią szczerość, a średnia długość ich przyjaźni to niemal połowa życia. Z badań wynika także, że Polacy mają kilku przyjaciół i zazwyczaj są to osoby tej samej płci, co pytani.
Jedno z pytań dotyczyło miasta najbardziej kojarzącego się z przyjaźnią, na drugim miejscu wśród najczęściej wymienianych miast, znalazł się Wrocław. „Jesteśmy bardzo mile zaskoczeni wynikiem badania, zwłaszcza tym, dotyczącym miasta kojarzącego się z przyjaźnią. Cieszymy się, że Wrocław został tak wysoko oceniony. Mamy też nadzieję, że dzięki naszej kampanii, w przyszłym roku będziemy na pierwszym miejscu” – zapowiada Małgorzata Wojciechowska z Biura Promocji.
Do współpracy nad projektem „Przyjaciel Wrocławia” został zaproszony także Wojciech Eichelberger, który wspólnie z prof. Czapińskim będzie czuwać nad stroną merytoryczną kampanii. Aktorzy: Olga Bończyk i Robert Gonera, pisarz Marek Krajewski oraz prof. Jan Miodek, będą pełnić role ambasadorów Wrocławia.

Poza badaniem „Przyjaźń po polsku” Wrocław planuje wiele działań związanych z przyjaźnią, m.in.: eventy, a także wybór „Przyjaciela Wrocławia”.
„Przyjaciel Wrocławia” zostanie wybrany spośród osób zasłużonych dla miasta przez kapitułę, w skład której wejdą ambasadorzy Wrocławia. W ramach kampanii planowany jest również konkurs dla internautów, którzy na specjalnie przygotowanej stronie www.terazwroclaw.pl/przyjacielwroclawia będą mogli wytypować osobę do odznaczenia medalem Amicusa i tytułem „Przyjaciela Wrocławia” oraz śledzić najnowsze wydarzenia związane z kampanią.
Partnerami medialnymi projektu są: Dziennik jako partner główny i Radio Zet.