„Równie dobrze” – nowa kampania Centrum Praw Kobiet

Od 17 października do 4 listopada Centrum Praw Kobiet prowadzić będzie kampanię "Równie dobrze", promującą równość rodzicielską i zaangażowanie obojga rodziców w wychowanie pociechy.

kampania centrum praw kobiet
„Równie dobrze” – nowa kampania Centrum Praw Kobiet.

Już dzisiaj zaczyna się nowa kampania Centrum Praw Kobiet pod hasłem „Równie dobrze”. Dotyczy ona implementacji przez Polskę dyrektywy Work Life Balance.

Dyrektywa Work Life Balance

Łączenie aktywności zawodowej z obowiązkami rodzicielskimi nie jest łatwym zadaniem. Często zdarza się, że jedno z partnerów rezygnuje – przynajmniej na jakiś czas – z etatu. W przeważającej większości są to kobiety. Dyrektywa Work Life Balance powstała po to, aby pomóc pracującym rodzicom w pogodzeniu swojej nowej roli opiekuna z karierą. Natomiast w dłuższej perspektywie ma na celu przeciwdziałanie zjawisku ograniczania aktywności zawodowej kobiet oraz nierówności między kobietami i mężczyznami.

Zobacz także: Wierzymy w Mamy. Kampania wsparcia westchnieniowego

Mama i tata

Jedną z najważniejszych zmian byłoby wprowadzenie 4 miesięcy urlopu rodzicielskiego dla każdego z rodziców, w tym 2 miesiące nieprzenoszalnego urlopu płatnego, które może wykorzystać jedynie ojciec. Mogłoby to wyrównać zachwianą obecnie sytuację Polek i Polaków. Jak pokazują bowiem dane ZUS, w naszym kraju z urlopów rodzicielskich korzysta jedynie 1% ojców. Z kolei z obserwacji rynku pracy wynika, że uprawnienia rodzicielskie są przypisywane prawie wyłącznie matkom.

O skuteczności takiego prawa świadczy przykład Islandii. Również tam ojcowie bardzo rzadko korzystali z uprawnień rodzicielskich. Sytuacja diametralnie zmieniła się po 2000 roku, kiedy to wprowadzono nowe rozporządzenie. Obecnie aż 85% islandzkich ojców decyduje się na urlop tacierzyński.

Nowa kampania Centrum Praw Kobiet

Kampania „Równie dobrze” ma na celu uświadomienie rodziców o możliwościach i korzyściach płynących z wejścia w życie dyrektywy Work Life Balance. Ponadto skupi się na wspieraniu zaangażowanego rodzicielstwa, w tym zaangażowanego ojcostwa, oraz równości rodzicielskiej. Pomysłodawcy kampanii postanawiają walczyć ze stereotypami narzucającymi konkretne role płciowe w zajmowaniu się dziećmi. Mówią one między innymi, że mama lepiej nadaje się do wychowywania pociech, przez co otoczenie jest dla niej bardziej wymagające. Z kolei rola ojca jest bagatelizowana, a próby zaangażowania się w opiekę nad dzieckiem są mu utrudniane. Taki status quo jest krzywdzący dla obu stron.