Rekrutacja z wykorzystaniem digitalu, czyli wszelkich narzędzi social media i tego, co dzieje się online, nadaje bowiem rekrutacji tempa i zwiększa zainteresowanie kandydatów ofertą pracy.
1. Wideo oferta
Materiały wideo są klikalne. Dlatego chcąc szybko i skutecznie przebić się z ofertą pracy w sieci, warto nagrać krótki (do kilku minut) filmik. O rekrutacji do firmy może opowiadać jej prezes, ale też pracownicy z działu, do którego poszukiwany jest nowy członek zespołu. Wideo-ofertę może przedstawiać też HR-owiec. Ważne jest to, aby filmik był autentyczny i przekonujący. Duże korporacje korzystają z reguły z zewnętrznych firm, które znają się na kręceniu scen i ich montażu. Sam scenariusz wymyśla często dział promocji – mówi Joanna Żukowska.
2. Apka lub „aplikuj” w rekrutacji
Narzędziem, w które warto zainwestować, jest aplikacja rekrutacyjna. Specjalna apka sprawdzi się np. w kontekście cyklicznych naborów na studenckie staże i praktyki. To dobre rozwiązanie dla firm, które próbują przyciągać młodych pracowników i chcą budować wizerunek nowoczesnego pracodawcy.
3. Gra o pracę
Interaktywna gra z zadaniami, testami i torem przeszkód to niebanalny pomysł, który może skutecznie zastąpić pierwszy etap rekrutacji. Wstępna selekcja za pomocą gry oszczędzi wielu dni spotkań z kandydatami. Najpewniej też w grę zagra więcej osób, niż przyszłoby na tradycyjną rozmowę kwalifikacyjną. Gra może mieć więc dodatkową funkcję np. zbudowanie bazy danych kandydatów – mówi Żukowska.
4. Snapy w rekrutacji
Firmy, które używają snapów w procesie rekrutacyjnym, w oczach kandydatów zyskują miano otwartych na nietypowe rozwiązania i przyjaznych młodym ludziom. Nie jest to sposób rekrutacji, na który mogą pozwolić sobie wszyscy pracodawcy. Wśród głośnych rekrutacji z użyciem snapchata znalazła się, ta zorganizowana przez właściciela irlandzkiego pubu w Dublinie. Poszukiwał on barmana, a dzięki snapchatowi otrzymał ponad 2 tys. zgłoszeń. W podobny sposób kandydatów szukała agencja marketingowa w Norwegii.
5. Cv w linku
O otwartym i nowoczesnym podejściu pracodawcy do kandydatów świadczy także umożliwienie im najszybszej formy aplikowania – chociażby poprzez podesłanie linku do CV, znajdującego się na portalach poświęconych pracy. Jeśli kandydat nie będzie mieć tradycyjnego CV, ale będzie posiadać linku, nie warto dyskredytować takiej oferty.
6. Wideo CV
Podobnie jest z wideo CV, które pełni nowoczesną formę listu motywacyjnego. Warto przemyśleć – czy w odpowiedzi na wideo ofertę – nie dać kandydatom możliwości odpowiedzi w tej samej formie… czyli za pomocą krótkiego filmiku.
7. Wideo rozmowa
Spotkanie z kandydatem np. na Skypie jest coraz częściej stosowaną formą przeprowadzenia wstępnych, a nawet zaawansowanych, etapów rekrutacji. Propozycja spotkania on-line jest wyjściem naprzeciw kandydatom, którzy mieszkają w innym mieście, niż to, w którym mieści się siedziba firmy. To także popularna forma spotkania szefa z pracownikiem zza granicy. Nowoczesna technologia pozwala także, przy użyciu specjalnych narzędzi analizować mimikę twarzy kandydata, zachowania ruchowe, czy tembr głosu. Te wskaźniki pozwalają pracodawcy ocenić, czy kandydat jest zestresowany, mówi prawdę i ma predyspozycje do pracy na danym stanowisku.
8. Pre-recorded interview
Jest jeszcze opcja „rozmowy”, ale w czasie nierzeczywistym. Takie rozwiązanie z kolei polega na tym, że pracodawca wysyła kandydatowi link, za pomocą którego może on nagrać krótkie odpowiedzi na zadane pytania. Opcja jest komfortowa dla kandydatów, gdyż pozwala powtórzyć nagrania. Kiedy kandydat będzie zadowolony może wysłać efekt do potencjalnego pracodawcy – dodaje. Digital w rekrutacji pozwala na dotarcie do szerszego grona kandydatów i większy odzew, co tym samym zwiększa szansę na znalezienie idealnego pracownika. Nowoczesne technologie i wideo spotkania skracają także czas trwania procesu rekrutacyjnego.