Wielki debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

Wczoraj uczestniczyliśmy w polskiej premierze dwóch nowych modeli marki Hyundai. Pierwszym z nich była najnowsza generacja flagowego SUV-a – SANTA FE. Drugim modelem był elektryczny pojazd o imponującej mocy 650 KM, znany jako IONIQ 5 N.

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE - Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach
Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

SANTA FE, będąca już piątą generacją tego modelu, prezentuje się zupełnie odmiennie zarówno pod względem nadwozia, jak i wnętrza. Nowa linia tego flagowego SUV-a będzie dostępna w konfiguracjach 5, 6 i 7 miejsc. Klienci mają możliwość wyboru pomiędzy odmianami hybrydowymi (HEV) i hybrydowymi ładowanymi z gniazdka (PHEV).

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

IONIQ 5 N natomiast, to najmocniejszy seryjnie produkowany samochód osobowy w historii marki Hyundai. Posiada imponującą moc 609 KM, a w trybie Boost może osiągnąć nawet 650 KM. Ten elektryczny pojazd jest zaprojektowany z myślą o wymagającej jeździe na torze, wyposażony w sportowy układ hamulcowy, zawieszenie i nawet tryb driftu.

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

Premiera miała miejsce w podwarszawskim Hotelu Narvil, gdzie mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się tym dwóm nowościom marki Hyundai. SANTA FE, dostępna zarówno w wersji hybrydowej (HEV), jak i hybrydowej ładowanej z gniazdka (PHEV), oraz IONIQ 5 N, który zapoczątkowuje erę elektrycznych modeli sportowych oznaczonych symbolem „N”, prezentują się jako pojazdy o zupełnie odmiennych charakterach.

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

Piąta generacja SANTA FE prezentuje się imponująco zwiększonymi wymiarami, a jej nowy design wnętrza i zewnętrza przyciąga uwagę. SANTA FE jest dostępna w wersji pięcio-, sześcio- i siedmioosobowej, a wersję sześciomiejscową można zamówić w najwyższej wersji wyposażenia: Calligraphy. Odmiana ta wyróżnia się między innymi fotelami kapitańskimi oraz unikalnymi, 21-calowymi, czarnymi felgami zarezerwowanymi tylko dla tej wersji.

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

Nowa SANTA FE, z kanciastym kształtem i charakterystycznymi reflektorami z motywem litery H, prezentuje się nowocześnie i dynamicznie. Wnętrze pojazdu kusi dużym, zakrzywionym ekranem i nowoczesną konsolą środkową. Z myślą o wygodzie zastosowano tradycyjne pokrętła do regulacji temperatury, a dodatkowo pojazd wyposażono w indukcyjną ładowarkę dla dwóch telefonów oraz sterylizację UV-C w schowku górnym.

SANTA FE, oprócz nowoczesnego designu, może poszczycić się również szeregiem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak układ monitorowania zachowań kierowcy (DMS), funkcja ostrzegająca i zapobiegająca kolizjom czołowym oraz zderzeniom z innymi pojazdami, czy system zapobiegający niezamierzonemu opuszczeniu pasa.

Napędzana jest przez układy hybrydowe: HEV i PHEV, z czterocylindrowym silnikiem turbodoładowanym wspieranym przez silnik elektryczny, połączone z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Warianty AWD wykorzystują mechanicznie dołączany napęd na tylne koła.

Hyundai SANTA FE piątej generacji zapowiada się jako doskonały wybór dla rodzinnych podróży i aktywnego stylu życia. Cena pojazdu ma zostać ogłoszona wkrótce, a pierwsze egzemplarze trafią do Polski w połowie bieżącego roku.

Przeczytaj również o Hyundai IONIQ 5 – sprawdzamy światowy samochód roku 2022

IONIQ 5 N – ekstremalne emocje i atomowe osiągi, czyli sport przez duże „N”

Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach

Najważniejsze Zalety IONIQ 5 N:

  • Ekstremalne osiągi:
    • IONIQ 5 N oferuje niezrównane przyspieszenie do setki w zaledwie 3,4 sekundy, co stanowi rekordowe osiągi wśród seryjnych modeli marki Hyundai.
    • Silniki elektryczne osiągają nawet do 21 000 obr./min, dostarczając imponującą moc 650 KM w trybie N Grin Boost.

      Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach
  • Zaawansowana technologia napędu:
    • Wyposażony w dwustopniowy falownik o zwiększonej efektywności energetycznej, IONIQ 5 N korzysta z nowego akumulatora o pojemności 84 kWh i standardowej budowie 800 V, co przekłada się na większą moc wyjściową.
  • Innowacyjne technologie jazdy:
    • Posiada najnowsze technologie, takie jak N Road Sense, N Active Sound+, N e-shift, N Grin Boost oraz N Torque Distribution, zapewniające zaawansowane wrażenia z jazdy.
  • Sportowy charakter:
    • Wyposażony w sztywny i responsywny układ kierowniczy, IONIQ 5 N wyróżnia się błyskawiczną reakcją na polecenia kierowcy, gwarantując dynamiczną i angażującą jazdę.
    • Elektroniczne zarządzanie momentem obrotowym oraz układ AWD z preferencją tyłu sprawiają, że samochód doskonale radzi sobie zarówno na zakrętach, jak i na torze.

      Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach
  • Drift Mode i imitacja skrzyni biegów:
    • Zawiera tryb driftu, pozwalający na imponujące manewry na torze, co jest rzadko spotykane w przypadku pojazdów elektrycznych.
    • Imituje pracę ośmiostopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów, dodając do jazdy element realistyczności i kontroli.
  • Estetyczne elementy sportowe:
    • Wizualnie odróżnia się od standardowej wersji IONIQ 5, oferując nieco niższy prześwit podwozia, unikalne barwy lakieru, specjalne wzory felg, spojlery, sportowe detale nadwozia i kabiny oraz głęboko wyprofilowane fotele.
  • Dynamiczny design:
    • Sportowy wygląd z unikalnymi elementami stylistycznymi, takimi jak spojlery, nadwozie w sportowych detalach i głęboko wyprofilowane fotele, podkreśla charakter sportowy tego modelu.
  • Szybkie ładowanie i ochrona termiczna:
    • Akumulator 800 V umożliwia błyskawiczne ładowanie na najszybszych ładowarkach, jednocześnie skutecznie broniąc się przed obciążeniami termicznymi wynikającymi z ekstremalnej jazdy sportowej.
  • Dostępność na polskim rynku:
    • Planowany na pierwszą połowę 2024 rok, IONIQ 5 N ma być dostępny w Polsce jako najtańszy sześćsetkonny samochód na rynku, z ceną znacznie niższą niż 400 000 zł.

      Wielki Debiut Hyundai: IONIQ 5 N i SANTA FE – Elektryka spotyka luksus SUV w polskich salonach