Wielkie koncerny kosmetyczne – kto rządzi światem urody?

Ich produktów używały twoje babcie, twoja mama, a teraz używasz ich ty. Najprawdopodobniej również twoje dzieci sięgną po jedną z marek należącą do wielkich kosmetycznych korporacji. Sprawdź, kto ma największe wpływy w świecie beauty.

koncerny kosmetyczne
Wielkie koncerny kosmetyczne – kto rządzi światem urody? Foto Instagram @laurappbeauty

Małe, lokalne marki cieszą się coraz większą popularnością. Nie zmienia to jednak faktu, że większość urodowego świata należy do kilku międzynarodowych gigantów, a wykupienie przez jedną z tych firm postrzegane jest jako wielki sukces. Do tych konglomeracji należy tak wiele różnorodnych marek, że większość z nas nawet nie wie, że kupują od L’Oréala czy Estée Lauder. Przybliżamy koncerny kosmetyczne, których produkty na pewno macie w swojej łazience.

Największe koncerny kosmetyczne

Wartość rynku kosmetycznego w 2021 roku wyniosła „skromne” 511 miliardów dolarów. W Polsce było to ponad 20 miliardów złotych. Spory udział zarówno na naszym krajowym podwórku, jak i w globalnej piaskownicy tej ciągle rozwijającej się gałęzi przemysłu ma siedmiu wielkich gigantów. Ich produkty sprzedawane są na całym świecie i lądują w domach miliardów konsumentów. Do tej ekskluzywnej grupy należą L’Oréal, Estée Lauder, Unilever, Procter & Gamble, Shiseido, Johnson & Johnson i Coty. W 2020 roku były one łącznie właścicielami aż 269 marek.

L’Oréal

L’Oréal to najcenniejsza firma kosmetyczna, która od lat wiedzie prym na polu kosmetycznego przemysłu. Jej wartość wynosi aż 170 miliardów dolarów. W portfolio koncernu znajdują się takie marki, jak L’Oréal Paris, La roche posay, Urban Decay, Maybelline, Armani, Vichy, Nyx, Kiehl’s, Lancome, Garnier, Shue Uemura, Prada czy CeraVe. A to nie wszystko, bo łącznie firma posiada aż 41 różnych marek.

Zobacz także: L’Oreal True Match, czyli jak łączyć pielęgnację z makijażem

Estée Lauder

Warte 75 miliardów dolarów Estée Lauder swój sukces zawdzięcza szerokiemu katalogowi 21 marek, do których należą Aveda, Clinique, Dr. Jart+, Bobbi Brown, Mac, Origins, Two Faced czy luksusowe Tom Ford Beauty i La Mer.

Unilever

Chociaż Unilever nie zajmuje się jedynie rynkiem beauty, to i na nim jest on ważnym graczem. To między innymi dlatego, że jest on właścicielem popularnej marki Dove. Nie jest to jednak jedyna nazwa, którą większość osób kojarzy. Do giganta należą bowiem również Axe czy Rexona. Poza tym firma posiada też szereg mniejszych, lokalnych producentów.

Procter & Gamble

Mimo że w ofercie P&G znajdziemy także środki czystości czy pampersy, to przedsiębiorstwo specjalizuje się przede wszystkim w kosmetykach i produktach do higieny osobistej. To właśnie do nich należą Gillette i Olay, a także linie do włosów jak Head & Shoulders czy Pantene. Są również właścicielami Oral-B i Blend-a-Med.

Shiseido

Założony w Japonii koncern ma spore wpływy nie tylko w Azji. W jego portfolio figurują Nars, Dolce&Gabbana czy Drunk Elephant. Poza tym kieruje szeregiem niedostępnych w Europie marek, które odnoszą sukcesy za granicą.

Johnson & Johnson

Spory udział w rynku kosmetycznym ma również Johnson & Johnson. Ich najsłynniejszą marką jest najprawdopodobniej Neutrogena, od lat dostępna także w Polsce.

Coty

Rimmel, Bourjois Paris, Miss Sporty, Wella i Max Factor prowadzi Coty. Mają oni też luksusowe brandy, w tym Burberry, Calvin Klein, Hugo Boss, Gucci i Marc Jacobs.