Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Nowoczesny i stylowy: tego oczekuję od Citroena C5 Aircross 1.2 PureTech. Elegancki, benzynowy czy diesel. Czy oba łączą wyrafinowany design z szczytową wydajnością i wygodą, tworząc idealne połączenie wszystkich najważniejszych cech?

Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Design i wnętrze

Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech to samochód, który zapewnia styl i wyrafinowanie. Citroen zastosował w nim swoje znane filozofie designu w obliczu cięcia krawędzi i nowoczesnej estetyki. Do charakterystycznych cech zewnętrznej strony tego modelu należy jego muskularna sylwetka, wysokie kołpaki i oryginalna część tylna.

Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

C5 Aircross używa zachowawczych kolorów, które rozświetlają i dodają głębi sylwetce. Czarny kolor karoserii, ze stalowymi listwami akurat pasuje do bryły, a jasna podsufitka dodaje elegancji. Brakuje mi małych kurtyn, ukrywających półki na słupku. Pionowe wyloty powietrza są charakterystyczne dla Citroena, choć częściej dla DS

Klasyczna linia dachu dobrze podkreśla luksusowy charakter. Duży przedni grill, ostro rysowane reflektory, która posiadają technologię LED, nadają pojazdowi nietuzinkowej sylwetki.

Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi (Diesel): Silnik BlueHDi 1.5

Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Drzwi otwierają się szeroko, ułatwiając dostęp do wnętrza, które jest przestronne i dobrze zaprojektowane. Wewnątrz widzimy szeroki panel deski rozdzielczej, ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, który jest intuicyjny w obsłudze, ale też coraz bardziej mi się podoba jak jest wkomponowany jako całość. Jest tam też system nawigacji, w postaci listwy i przyznam miałam problem z naciskaniem, ze względu na długie paznokcie.

Miejsca jest pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Fotele są wygodne, z możliwością regulacji nie tylko wzdłużnej, ale też na wysokość co gwarantuje komfort dla kierowcy. Od strony pasażerów, przestronne tylne siedzenia oferują dużo miejsca na nogi, a podłokietnik z lokalnym dostępem do USB zapewnia wygodną podróż.

Bagażnik o pojemności 580 litrów można łatwo zwiększyć do 720 litrów, składając tylne siedzenia. Przestrzeń bagażowa jest dobrze zaprojektowana z dużą ilością praktycznego miejsca.

Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi (Diesel): Silnik BlueHDi 1.5
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi (Diesel): Silnik BlueHDi 1.5
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Aktywne systemy bezpieczeństwa

Aktywne systemy bezpieczeństwa obejmują funkcje takie jak:

  • Asystent utrzymania pasa: System monitoruje pozycję samochodu względem znaków drogowych i ostrzega kierowcę, kiedy wykryje niezamierzone przekroczenie linii zakazującej zmiany pasa ruchu.
  • Asystent Parkowania: System pomaga kierowcy parkować, zarówno podczas parkowania równoległego, jak i prostopadłego. System ten automatycznie steruje kierownicą, podczas gdy kierowca kontroluje prędkość i skrzynię biegów.
  • System awaryjnego hamowania: Działa zarówno w nocy, jak i w dzień dzięki kamerze i radarowi.
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Pasywne systemy bezpieczeństwa

  • Poduszki powietrzne: Wszystkie wersje Citroena C5 Aircross są wyposażone w sześć poduszek powietrznych, chroniących kierowcę i pasażera w przypadku kolizji.
  • System Isofix: System ten pozwala na właściwe i bezpieczne zamontowanie fotelików dziecięcych.
  • Struktura karoserii: Karoseria Citroena C5 Aircross została zaprojektowana tak, aby jak najbardziej absorbować energię podczas zderzenia i chronić pasażerów.
    • Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi oferują imponujący pakiet funkcji bezpieczeństwa, który stawia te modele na czele segmentu pod względem ochrony. Dzięki tym systemom, kierowcy i pasażerowie mogą czuć się pewnie i bezpiecznie, niezależnie od wybranej wersji silnikowej.
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna
Benzyna czy diesel? Testujemy Citroen C5 Aircross 1.5 diesel i 1.2 benzyna

Dwa silniki do wyboru:

Model Citroen C5 Aircross jest dostępny zarówno z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech, jak i z silnikiem diesla 1.5 BlueHDi. Obie te opcje mają swoje unikalne cechy, które warunkują wybór konsumenta.

  1. Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech (Benzyna): Silnik 1,2-litrowy PureTech jest trzy-cylindrowym silnikiem benzynowym, który rozwija moc 130 KM. Jest to niezwykle ekonomiczny silnik, który oferuje doskonałą oszczędność paliwa, zapewniając jednocześnie wystarczającą moc na potrzeby codziennej jazdy. Silnik PureTech 1.2 charakteryzuje się płynnością działania i relatywnie cichą pracą. Ten model ma automatyczną skrzynię biegów, co dodatkowo ułatwia jazdę.
  2. Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi (Diesel): Silnik BlueHDi 1.5 to odpowiednik diesla, który generuje 130 KM mocy, podobnie jak jego benzynowy odpowiednik. Jego wielką zaletą jest wysoka wydajność energetyczna – zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2. Dodatkowo silniki diesla są zazwyczaj dłużej żywotne i lepiej radzą sobie z długimi trasami.

Porównując oba modele, ważne jest uwzględnienie indywidualnych potrzeb i stylu jazdy. Diesel będzie wyborem dla osób, które często jeżdżą na długie trasy, preferują niskie zużycie paliwa i cenią oszczędność. Silnik benzynowy jest bardziej odpowiedni dla osób, które jeżdżą głównie w mieście. Również koszty serwisowania obu silników różnią się – w przypadku silnika diesla mogą być one wyższe ze względu na większą skomplikowanie układu wtryskowego oraz systemu czyszczenia spalin.

Kluczową różnicą jest także kwestia środowiskowa. Silniki benzynowe zazwyczaj emitują mniej szkodliwych dla środowiska tlenków azotu (NOx), ale więcej dwutlenku węgla (CO2). Diesel natomiast emituje mniej CO2, ale więcej NOx i cząstek stałych.

Dane techniczne:

Silnik

  • Typ: benzynowy z turbodoładowaniem dla PureTech 1.2, turbodiesel dla BlueHDi 1.5
  • Pojemność skokowa: 1199 cm3 dla PureTech 1.2, 1499 cm3 dla BlueHDi 1.5
  • Układ cylindrów/zawory: R3/12 dla PureTech 1.2, R4/16 dla BlueHDi 1.5
  • Moc maksymalna: 131 KM przy 5500 obrotów na minutę dla obu silników
  • Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 1750 obrotach na minutę dla PureTech 1.2, 300 Nm przy 1750 obrotach na minutę dla BlueHDi 1.5

Napęd i skrzynia biegów

  • Napęd: przedni dla obu modeli
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa dla obu modeli

Wymiary i ładowność

  • Długość/szerokość/wysokość: 450/186/169 cm dla obu modeli
  • Rozstaw osi: 273 cm dla obu modeli
  • Masa własna/ładowność: 1430/550 kg dla PureTech 1.2, 1492/538 kg dla BlueHDi 1.5

Pojemności

  • Bagażnik (min./maks.): 580/1630 l dla obu modeli
  • Zbiornik paliwa: 53 l dla obu modeli (Pb 95 dla PureTech 1.2, ON dla BlueHDi 1.5)

Osiągi i zużycie paliwa

  • Prędkość maksymalna: 193 km/h dla PureTech 1.2, 189 km/h dla BlueHDi 1.5
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s dla PureTech 1.2, 10,6 s dla BlueHDi 1.5
  • Średnie zużycie paliwa: 6,6-6,8 l/100 km dla PureTech 1.2, 5,5-5,6 l/100 km dla BlueHDi 1.5
  • Zasięg: 800 km dla PureTech 1.2, 960 km dla BlueHDi 1.5

Wybór między Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech a 1.5 BlueHDi zależy od preferencji kierowcy, stylu jazdy, częstości użytkowania samochodu oraz od priorytetów dotyczących ekonomii i ekologii. Jednakże po zrobieniu kilkudziesięciu kilometrów oboma modelami wybrałabym żwawszą wersję benzynową.  Diesel zbierał się znacznie wolniej i nadawał poczucia ciężkości pojazdu. Oczywiście moje spalanie w benzyniaku wywindowało w górę i nie mieściło się w progach podanych przez producenta.

Testowała Monika Rebelak