Współczesne biuro, by nie zostać w tyle za rosnącymi oczekiwaniami nowoczesnych firm oraz zabiegającymi o sprawność ciała i umysłu biznesmenami, musi samo dbać o formę.
Biurowce stają się wielofunkcyjnymi przestrzeniami, w których miejsca przeznaczone do pracy sąsiadują z wyrafinowanymi oazami relaksu, aktywnego wypoczynku oraz dbałości o zdrowie i urodę.
Dla najlepszych pracowników – najlepsze biura
Światowe firmy dbające o warunki pracy i odpoczynku swoich pracowników poszukują na polskim rynku przestrzeni biurowej o cechach, o których do niedawna nikt w naszym kraju nawet nie myślał. Wygodne, ergonomiczne pomieszczenia, SPA i siłownia w biurze, zastosowanie technik Feng Shui, proekologiczne rozwiązania – to przykładowe obiekty zainteresowania top managementu. – Otoczenie, wygląd budynków i ich ergonomia, a także takie elementy, które zapewniają wypoczynek i regenerację; to wszystko tworzy tożsamość i kulturę organizacji – mówi Witold Siekierzyński, psycholog ekonomiczny. – Nie wystarczy powiedzieć: „bądźcie twórczy i efektywni”, trzeba zbudować środowisko, które stymuluje kreatywność i jednocześnie pozwoli na wydajną, niewypalającą pracę. Szczególnie ważne jest to dla firm, które zatrudniają wysokiej klasy specjalistów. Będą oni skuteczniejsi w atmosferze podkreślającej status i prestiż ich pracy. Warto też podkreślić, że takie pozornie niewielkie elementy tworzą więź z firmą i budują lojalność opartą o emocje.
Być pierwszym w klasyfikacji
Na całym świecie profesjonaliści w zakresie zarządzania przestrzenią biurową tworzą klasyfikacje, które pomagają określić standard współczesnych biurowców. Luksusowej klasy obiekty określane są literą A, kolejne – B+, B itd. Do niedawna budynki o najwyższym standardzie poszukiwane były głównie w stolicy, obecnie pracownicy najlepszych firm będą mogli liczyć na nie także w pozostałych miastach Polski.
Najlepszy czyli jaki?
Budynek biurowy klasy A musi spełniać szereg kryteriów. Cechy wysokiej klasy biurowca można opisać używając podobnych określeń jak przy charakteryzacji człowieka w „doskonałej formie”, mówi Krzysztof Witkowski Prezes Zarządu Spółki Faktoria, inwestor FORUM 76 – pierwszego biura klasy A powstającego w Łodzi. Musi mieć doskonale działający umysł, tak więc pomieszczenia, w których pracują specjaliści powinny być wygodne, jasne (oświetlane przez światło dzienne) odpowiednio klimatyzowane. Elementy ich wyposażenia można dowolnie planować i dopasowywać do potrzeb pracowników. Sprawne ciało to dla biura doskonale działające systemy techniczne, dobra infrastruktura (parkingi podjazdy, windy, schody, ciągi komunikacyjne itp.) oraz energooszczędne rozwiązania. Dbałość o zdrowie i dobry wygląd można utożsamić z restauracją, salonem SPA lub centrum fitness. Efektywny odpoczynek i relaks kojarzą się z przestrzeniami odgrodzonymi od zgiełku dnia codziennego – w przypadku FORUM 76 będzie to ogród na dachu – zielona oaza w tętniącym życiem centrum. Takie standardy obowiązują w biurowcach klasy A na całym świecie. Charakteryzuje je wysokiej klasy architektura, wielofunkcyjność, dbałość o komfort pracy i odpoczynku oraz ekologiczne rozwiązania.
Dokąd prowadzi ten trend?
– Przedsiębiorcy uczą się od siebie nawzajem. Kiedy jeden z nich okazuje się skuteczniejszy, bo dba o komfort psychiczny i fizyczny swoich pracowników, inni postarają się go naśladować. Najlepsi z nich udoskonalą jeszcze te działania podnosząc wyżej poprzeczkę – mówi Witold Siekierzyński. – Oczywiście taki wzrost ma swoje granice, ale jak na razie w Polsce jest jeszcze do nich daleko. Możemy obserwować jak najnowocześniejsze i najbogatsze firmy podnoszą standardy swoich biur. I to się opłaca. Szczęśliwy, realizujący się pracownik jest inwestycją, która szybko przynosi efekty.
FORUM 76 – pierwszy budynek klasy A planowany w Łodzi. Łączna powierzchnia: 12.000 mkw. Planowe rozpoczęcie prac budowlanych: IV kwartał 2007 roku, zakończenie: koniec 2008 r. Wartość inwestycji: 40 mln. PLN. Wizję architektoniczną stworzyła spółka ARCHIDEA – Łukasz Królikowski i Krzysztof Wichliński.
Witold Siekierzyński – psycholog ekonomiczny, ekspert w dziedzinie marketingu relacji, wykładowca komunikacji i PR.