Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczujesz moc?

Nowa KIA Proceed to auto dla miłośników sportowego designu, którzy dodatkowo cenią sobie przestrzeń.

Przykładem wczesnego nadwozia typu shooting brake z USA był Chevrolet Nomad wprowadzony na rynek w roku 1955. Jednakże w pełni koncept ten wykorzystano w nowoczesnym coupé w latach 60. Liderem było oczywiście Ferrari 250, a dziś Porsche Panamera, do którego zbyt mocne podobieństwo zarzuca się modelowi KIA Proceed. Czemu producent zastosował to rozwiązanie? Nie mam pojęcia, ale podoba mi się ten design.

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek

Najnowszy Proceed to połączenie samochodu funkcjonalnego ze sportowym zacięciem. Wspomniany typ shooting brake gabarytowo plasuje się pomiędzy kombi a hatchbackiem, zadowoli więc osoby poszukujące rodzinnego modelu, który wizualnie kojarzy się z nieco bardziej drapieżnymi samochodami.

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek

 

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek

Imponujący design

Cała sylwetka została nisko osadzona, co przywodzi na myśl luksusowe samochody o wysokich osiągach. Takie rozwiązanie prezentuje się świetnie, jednak nie do końca jest funkcjonalne, ponieważ obniżona tylna szyba znacząco ogranicza widoczność. Sportowy sznyt widać także w geometrii przedniego zderzaka oraz w światłach, które po zapadnięciu zmroku wyglądają drapieżnie. To wrażenie pogłębiają kolor testowanego przez nas samochodu, 18-calowe felgi, podwójny wydech i płetwa rekinia na górze. Wnętrze zaprojektowano ze smakiem. Dominuje w nim czerń przełamana obszyciami z czerwonych nici, fotele są wykonane z zamszu i skóry, świetnie wyprofilowane, z automatyczną regulacją (również odcinka lędźwiowego). Zwiększają wygodę i pozwalają poczuć się niczym zawodowy kierowca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca, nawet dla wysokich osób. Dla komfortu pasażerów z tyłu również zamontowano klimatyzację. Brak jednak gniazda USB.

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek
Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek

Wyposażenie

Wyposażenie jest nowoczesne, na środku deski rozdzielczej klasycznie znajduje się ekran LCD do obsługi multimediów, oczywiście z możliwością połączenia się z telefonem komórkowym. Zamontowany pionowo, wystaje nieznacznie ponad linię deski. Oprócz tego możemy również korzystać z manualnych przycisków, m.in. do obsługi klimatyzacji.
Dodatkowym udogodnieniem jest podgrzewanie przednich foteli oraz kierownicy. Jak wiecie, poza osiągami samochodu ta zaleta sprawia, że zawsze daję duży plus.

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Foto Anita Bożek

Komfort jazdy

KIA Proceed charakteryzuje się nie tylko sportowym designem, ale również przyzwoitymi osiągami. Sprawnie rusza z miejsca, a przyspieszenie pozwala na swobodne wyprzedzanie pojazdów. Dodatkowo można włączyć tryb sportowy, co poprawia jej wydajność i pogłębia dźwięk silnika. Przy większej prędkości podróż jest tak samo komfortowa, a w środku nadal jest cicho. Proceed ma bardzo dobre nagłośnienie, które zapewniają głośniki marki JBL.
Model został wyposażony w szereg funkcjonalności ułatwiających jazdę, takich jak m.in.: czujnik parkowania, kamera cofania, czujnik martwego pola oraz kontrola przekraczania linii. Warto szczególnie wyróżnić opcję automatycznej zmiany świateł z długich na światła mijania. Pewnym mankamentem jest brak nawigacji w tańszych modelach wyposażenia.

Czy w  Proceed 1.6 204 KM z nadwoziem typu shooting brake poczuję moc. Sesja w Pałacu Zdunowo. Foto Anita Bożek

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 4
  • Liczba miejsc: 5
  • Skrzynia biegów: automatyczna
  • Liczba biegów: 7
  • Silnik: benzynowy
  • Moc: 204 KM
  • Napęd: przedni
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 7,6 s
  • Maksymalna prędkość: 230 km/h
  • Długość: 4605 mm
  • Szerokość: 1800 mm
  • Promień skrętu: 5,3 m
  • Masa: 1336 kg
  • Bagażnik: 594 l

Podsumowanie

Kia Proceed to model, w którym czuć ducha sportowego. Opływowy kształt i ciekawe dodatki (co zresztą zobaczycie na materiale kręconym dronem) sprawiają, że czujemy w nim moc, nie tylko samochodu. Jeszcze mam w pamięci 330-konnego Stingera, który przebija o głowę sportowego Proceeda, ale klimat i przyjemność jazdy zostały utrzymane. Wiele systemów bezpieczeństwa, bez których trudno się na co dzień obejść, ułatwia prowadzenie samochodu.
Jest to model, na który można liczyć zarówno pod względem osiągów, jak i komfortu. Minus daję za ograniczoną widoczność tylnej szyby, bo maniakalnie na nią zerkam.

testowała Monika Rebelak/naczelna obcasy.pl