„Edukując Ritę” w Teatrze 6. piętro

To tytuł najnowszej, wiosennej premiery Teatru 6.piętro w reżyserii Eugeniusza Korina.

"Edukując Ritę" w Teatrze 6. piętro
„Edukując Ritę” w Teatrze 6. piętro

Od momentu prapremiery w Londynie w 1980 roku losy bohaterów sztuki Willy’ego Russella Educating Rita – profesora literatury Franka i fryzjerki Rity, która się zapisuje na jego wykłady na Uniwersytecie Otwartym, – budzą gorące emocji u setek tysięcy widzów w dziesiątkach krajów na wszystkich kontynentach.

Czy lekcyjne spotkania poświęcone analizie wierszy, powieści i dramatów mogą zawierać na tyle olbrzymi ładunek humoru, dramatyzmu i namiętności, żeby stać się fabułą poruszającej tragikomedii, uznanej za klasykę współczesnego teatru?

„Literatura w edukując RITĘ jest dla autora jedynie pretekstem do rozmowy o życiu. Russell dialoguje z widzem z tą samą dozą szacunku i szczerości, z jaką traktuje swoich bohaterów. Ich spotkania stają się opowieścią o dwóch fascynujących osobowościach, o ich pasjach, marzeniach i lękach, o ich poszukiwaniu miłości, o ich ciężko wywalczonych zwycięstwach i gorzkich rozczarowaniach, o ich wzajemnej edukacji i poznawaniu. Ale także opowieścią o „raju utraconym”, jakim stała się nasza współczesność, w której ludzkość uczy się na nowo odnajdywać sens najbardziej podstawowych pojęć, takich jak wolność jednostki czy rola kobiety w społeczeństwie – mówi Eugeniusz Korin.

Dlatego też nowa interpretacja edukując RITĘ uwypukla kobiecą perspektywę sztuki, którą w misterny sposób zawarł w niej Russell.

Nie przypadkiem tytułowa bohaterka jego sztuki zmienia swoje prawdziwe imię z Susan na Ritę. Robi to w podziwie dla amerykańskiej pisarki Rity Mae Braun i jej autobiograficznej powieści Rubyfruit Jungle (Dżungla rubinowych owoców), z którą się nie rozstaje i do przeczytania której zmusza swojego wykładowcę.

Książka wydana w 1973 r. w Nowym Jorku, przepełniona krytyką patriarchalnego społeczeństwa oraz afirmacją równouprawnienia i samostanowienia kobiet, uważana jest teraz za klasykę literatury lesbijskiej, a jej autorka stała się prominentną działaczką na rzecz praw kobiet i osób LGBT. Główne przesłanie książki można zawrzeć w tym jednym cytacie z niej: „Najbardziej rewolucyjna rzecz, jaką możesz zrobić, to być sobą, mówić swoją prawdę, otworzyć ramiona na życie, w tym na ból.

Znaleźć swoje pasje.” Bohaterka edukując RITĘ z pewnością podpisałaby się pod każdym z tych słów.

Na scenie zobaczymy dwie osobowości polskiego teatru i kina – Marię Dębską oraz Mirosława Bakę.

Premiera galowa edukując RITĘ* odbędzie się 18 marca 2023.
Autor tekstu: Willy Russell
Inscenizacja i reżyseria: Eugeniusz Korin
Scenografia: Justyna Elminowska
Opracowanie muzyczne :
(na podstawie utworu Recomposed by Max Richter – Vivaldi The Four Seasons) Eugeniusz Korin
Tłumaczenie: Małgorzata Semil
Opracowanie tekstu: Eugeniusz Korin

* edukując RITĘ jest drugim po BLIŻEJ spektaklem scenicznej trylogii SEX / PŁEĆ / GENDER, w której staramy się odpowiedzieć na takie pytania jak: Co to znaczy Być Kobietą? Co to znaczy Być Mężczyzną? Co to znaczy dla Mężczyzny i Kobiety Bycie Razem?

Dokładnie 13 lat temu, 6 marca 2010 roku, na 6.piętrze Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, miała miejsce premiera pierwszego spektaklu nowo powstałego Teatru 6.piętro – „Zagraj to jeszcze raz, Sam” Woody’ego Allena, m.in. z Kubą Wojewódzkim, Danielem Olbrychskim i Michałem Żebrowskim.

13 lat i 12 dni później, czyli 18 marca 2023 roku, odbędzie się 24. premiera Teatru 6.piętro

Sztuka „edukując RITĘ” Willy’ego Russella w reżyserii Eugeniusza Korina, z Marią Dębską i Mirosławem Baką.

 

Maria Dębska. Teatr 6.piętro. Foto Marlena Bielińska

“Najbardziej rewolucyjna rzecz, jaką możesz zrobić, to być sobą, mówić swoją prawdę, otworzyć ramiona na życie, w tym na ból. Znaleźć swoje pasje.” – Rita Mae Brown, Rubyfruit Jungle

edukując RITĘ to naładowana uczuciami, skrząca się zaskakującym humorem sztuka Willy’ego Russella, która od momentu prapremiery w Londynie w 1980 roku budzi gorące emocje u setek tysięcy widzów na wszystkich kontynentach i tryumfalnie weszła do kanonu współczesnego teatru.

Mirosław Baka. Teatr 6.piętro. Foto Marlena Bielińska

Opowiada historię Franka, znudzonego swoją pracą wykładowcy uniwersyteckiego, nieudanego poety, który swoje porażki życiowe obficie zalewa alkoholem, oraz Rity, damskiej fryzjerki, która zapisuje się na kurs z literatury by odmienić swoje znienawidzone dotychczasowe życie. Dzieli ich wszystko – wiek, wykształcenie i pozycja społeczna. Łączą wykłady z literatury, które stają się dla obojga lekcjami z życia, spotkaniami pełnymi emocji, pasji, radości i bólu.

W budowaniu klimatu spektaklu, pełnego ukrytych znaczeń i metafor, ważną rolę odgrywa muzyka Maxa Richtera – fragmenty z jego kultowej już aranżacji Czterech Pór Roku Vivaldiego.

Autorką plakatu do spektaklu jest artystka sztuk wizualnych Ania Augustynowicz, „Augustynka”.