Gen Z to pierwsze pokolenie, które nie poznało świata bez smartfonów i dostępu do Internetu. Nie oznacza to jednak, że jego przedstawiciele potrafią tylko bezmyślnie wlepiać wzrok w ekrany. Walczą o idee i odważnie idą po swoje. Jak udowadnia raport „Meet the Future” przygotowany przez Facebooka, Gen Z odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości. Poznajcie młodych aktywistów pokolenia jutra: Karolinę Dubiel, Emmę Szpurę, Bartka Klocha i Michała Kiwerskiego.
Gen Z – jakie jest?
Dla przedstawicieli pokolenia jutra Internet jest niemal drugim domem. Poruszają się po nim niezwykle sprawnie, wyznając zasadę, że jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz.
Już co piąty Polak należy do pokolenia Z, z kolei na całym świecie generacja ta stanowi aż 40% populacji. Określa się ich mianem „cyfrowych nomadów”, bowiem są ludźmi całkowicie zdigitalizowanymi. Niepodważalny wpływ na pogłębienie się tego zjawiska miała niewątpliwie pandemia COVID-19.
Koronawirus był jednym z czynników, które spowodowały, że zainteresowanie pokolenia Z tematami społecznymi wzrosło. Aż 52% generacji jutra interesuje się w większym stopniu ochroną zdrowia psychicznego i zaangażowaniem społecznym, czego wyrazem są ich działania w Internecie.
Widać to na przykładzie internetowych twórców, którzy opowiedzieli o swojej działalności w raporcie „Meet The Future”. Poznajcie:
- Karolinę Dubiel (@girlsinaerospace) – szesnastoletnią założycielkę fundacji Girls in Aerospace Foundation;
- Emmę Szpurę (@ptasiamama) – aktywistkę ratująca miejskie gołębie;
- Bartka Klocha (@saintinfluencer) – twórcę działającego na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
- Michała Kiwerskiego (@kiwerski) – aktywistę ekologicznego.
Siła Internetu
Zetki stawiają na przynależność do grup, które promują naturalność i wiarę w siebie. Akcentują więc jednocześnie poczucie własnej tożsamości i dzielą się pozytywnymi postawami w Internecie. Ich pole działania to zwłaszcza platformy społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram.
– Chcemy pokazać, jacy jesteśmy naprawdę – nie zawsze idealnie symetryczni, niedopasowani do ram, które stworzyły poprzednie pokolenia. Nie lubimy, jak jest ciasno – ani umysłowo, ani fizycznie. Jak każde młode pokolenie przed nami próbujemy negować obowiązujące normy. Ale żadne pokolenie dotychczas nie miało tak wielu narzędzi jak my – wyjaśnia Bartek Kloch.
Gen Z funkcjonuje w dwóch świata, które się przenikają. Działają na płaszczyźnie online i offline, co daje im pewnego rodzaju wolność. Mają też przeświadczenie, że dzięki Internetowi ich działania nie znikną. Właśnie dzięki temu wpływają nie tylko na swoje pokolenie, ale i na przyszłość kolejnych generacji.
– Wiele sukcesów Girls in Aerospace przypisuję mojej tożsamości jako członkini Generacji Z. Naszą siłą jest niesamowita umiejętność komunikowania się – nie tylko werbalnie, ale także online, z pomocą Facebooka czy Instagrama. Nasze emocje są pokazywane za pomocą emoji, filmów i postów; nasze zwycięstwa świętują tysiące osób obserwujących nas w sieci – opowiada Karolina Dubiel.
Należy podkreślić, że generacja Z potrafi przenosić działalność online do świata pozawirtualnego. „W realu” także walczą o poszanowanie wartości, inkluzywność oraz prawo do głosu.
Pokolenie jutra – klimat, równość, inkluzywność
W raporcie „Meet the future” podkreślono także, że przedstawiciele generacji Z zwracają olbrzymią uwagę na kwestie klimatyczne. Walczą przykładowo o to, by marki bardziej angażowały się w ochronę planety. Ponad połowa badanych twierdzi, że firmy powinny podać do wiadomości publicznej swoje stanowisko w kwestiach społecznych i politycznych. Dzięki temu świadomy konsument może obdarzyć zaufaniem tylko te marki, które podejmują rzeczywiste działania w zakresie ekologii czy równości.
– Nasze poglądy liberalizują się coraz bardziej, chcemy tworzyć przestrzenie społeczne, które są bardziej inkluzywne, otwarte na inność, wyrozumiałe czy egalitarne. Można to obserwować na przykładzie naszego podejścia do społeczności LGBTQ+, praw kobiet czy imigrantek i imigrantów. Jednak również nasze perspektywy na przyszłość są znacznie bardziej pesymistyczne, co odbija się w dużym stopniu na naszym zdrowiu psychicznym. Sądzę, że sporą rolę odgrywa tu kryzys klimatyczny – podkreśla Michał Kiwerski.
Gen Z przyszłością
Starsze pokolenia nie zawsze traktują generację Z poważnie. Uważają, że to osoby wpatrzone w telefon czy komputer, których nie obchodzi otaczający ich świat. Tymczasem raport Facebooka udowadnia, że Gen Z to pełni pasji aktywiści i działacze społeczni.
Więcej informacji na temat tej generacji oraz tego, co ją charakteryzuje, można przeczytać w raporcie „Meet the Future”. Wyjaśnia on, kim naprawdę są Zetki, które już dziś mają ogromny wpływ na przyszłość świata.