Gen Z. Jakie jest pokolenie jutra?

Świetnie poruszają się w rzeczywistości online. Walczą o równość, niezależność i inkluzywność, odrzucając utarte schematy. Wg raportu "Meet the Future" przedstawiciele Gen Z będą mieli kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości.

Gen Z
Gen Z. Jakie jest pokolenie jutra?

Gen Z to pierwsze pokolenie, które nie poznało świata bez smartfonów i dostępu do Internetu. Nie oznacza to jednak, że jego przedstawiciele potrafią tylko bezmyślnie wlepiać wzrok w ekrany. Walczą o idee i odważnie idą po swoje. Jak udowadnia raport „Meet the Future” przygotowany przez Facebooka, Gen Z odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości. Poznajcie młodych aktywistów pokolenia jutra: Karolinę Dubiel, Emmę Szpurę, Bartka Klocha i Michała Kiwerskiego.

Gen Z – jakie jest?

Dla przedstawicieli pokolenia jutra Internet jest niemal drugim domem. Poruszają się po nim niezwykle sprawnie, wyznając zasadę, że jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz.
Już co piąty Polak należy do pokolenia Z, z kolei na całym świecie generacja ta stanowi aż 40% populacji. Określa się ich mianem „cyfrowych nomadów”, bowiem są ludźmi całkowicie zdigitalizowanymi. Niepodważalny wpływ na pogłębienie się tego zjawiska miała niewątpliwie pandemia COVID-19.
Koronawirus był jednym z czynników, które spowodowały, że zainteresowanie pokolenia Z tematami społecznymi wzrosło. Aż 52% generacji jutra interesuje się w większym stopniu ochroną zdrowia psychicznego i zaangażowaniem społecznym, czego wyrazem są ich działania w Internecie.
Widać to na przykładzie internetowych twórców, którzy opowiedzieli o swojej działalności w raporcie „Meet The Future”. Poznajcie:

  • Karolinę Dubiel (@girlsinaerospace) – szesnastoletnią założycielkę fundacji Girls in Aerospace Foundation;
  • Emmę Szpurę (@ptasiamama) – aktywistkę ratująca miejskie gołębie;
  • Bartka Klocha (@saintinfluencer) – twórcę działającego na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
  • Michała Kiwerskiego (@kiwerski) – aktywistę ekologicznego.

Siła Internetu

Zetki stawiają na przynależność do grup, które promują naturalność i wiarę w siebie. Akcentują więc jednocześnie poczucie własnej tożsamości i dzielą się pozytywnymi postawami w Internecie. Ich pole działania to zwłaszcza platformy społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram.

– Chcemy pokazać, jacy jesteśmy naprawdę – nie zawsze idealnie symetryczni, niedopasowani do ram, które stworzyły poprzednie pokolenia. Nie lubimy, jak jest ciasno – ani umysłowo, ani fizycznie. Jak każde młode pokolenie przed nami próbujemy negować obowiązujące normy. Ale żadne pokolenie dotychczas nie miało tak wielu narzędzi jak my – wyjaśnia Bartek Kloch.

Gen Z funkcjonuje w dwóch świata, które się przenikają. Działają na płaszczyźnie online i offline, co daje im pewnego rodzaju wolność. Mają też przeświadczenie, że dzięki Internetowi ich działania nie znikną. Właśnie dzięki temu wpływają nie tylko na swoje pokolenie, ale i na przyszłość kolejnych generacji.

– Wiele sukcesów Girls in Aerospace przypisuję mojej tożsamości jako członkini Generacji Z. Naszą siłą jest niesamowita umiejętność komunikowania się – nie tylko werbalnie, ale także online, z pomocą Facebooka czy Instagrama. Nasze emocje są pokazywane za pomocą emoji, filmów i postów; nasze zwycięstwa świętują tysiące osób obserwujących nas w sieci – opowiada Karolina Dubiel.

Należy podkreślić, że generacja Z potrafi przenosić działalność online do świata pozawirtualnego. „W realu” także walczą o poszanowanie wartości, inkluzywność oraz prawo do głosu. 

Pokolenie jutra – klimat, równość, inkluzywność

W raporcie „Meet the future” podkreślono także, że przedstawiciele generacji Z zwracają olbrzymią uwagę na kwestie klimatyczne. Walczą przykładowo o to, by marki bardziej angażowały się w ochronę planety. Ponad połowa badanych twierdzi, że firmy powinny podać do wiadomości publicznej swoje stanowisko w kwestiach społecznych i politycznych. Dzięki temu świadomy konsument może obdarzyć zaufaniem tylko te marki, które podejmują rzeczywiste działania w zakresie ekologii czy równości.

Nasze poglądy liberalizują się coraz bardziej, chcemy tworzyć przestrzenie społeczne, które są bardziej inkluzywne, otwarte na inność, wyrozumiałe czy egalitarne. Można to obserwować na przykładzie naszego podejścia do społeczności LGBTQ+, praw kobiet czy imigrantek i imigrantów. Jednak również nasze perspektywy na przyszłość są znacznie bardziej pesymistyczne, co odbija się w dużym stopniu na naszym zdrowiu psychicznym. Sądzę, że sporą rolę odgrywa tu kryzys klimatyczny – podkreśla Michał Kiwerski.

Gen Z przyszłością

Starsze pokolenia nie zawsze traktują generację Z poważnie. Uważają, że to osoby wpatrzone w telefon czy komputer, których nie obchodzi otaczający ich świat. Tymczasem raport Facebooka udowadnia, że Gen Z to pełni pasji aktywiści i działacze społeczni.
Więcej informacji na temat tej generacji oraz tego, co ją charakteryzuje, można przeczytać w raporcie „Meet the Future”. Wyjaśnia on, kim naprawdę są Zetki, które już dziś mają ogromny wpływ na przyszłość świata.