Testowany model – Skoda Octavia 1.5 TSI w wersji Style – to model, obok którego nie powinniśmy przechodzić obojętnie. Być może nie wyróżnia się wymyślnymi elementami designu ani niespotykanymi dotąd rozwiązaniami, niemniej ma w sobie wszystko to, czego tak naprawdę potrzeba w aucie i nic ponadto. Czy w tym przypadku zasada „less is more” okazała się strzałem w dziesiątkę? Najlepiej przekonać się w podróży.

Doskonałość w minimalistycznej obudowie
Naturalnie pojazd z tak bogatą przeszłością jak Octavia zachował swój ponadczasowy design, który jednym może wydawać się klasyczny, innym zaś lekko nudny. Prawdą jest jednak, że w wyglądzie zewnętrznym czwartej generacji możemy dopatrzeć się kilku zasadniczych zmian względem poprzedniczek. Odświeżony, czeski kompakt stał się przede wszystkim wizualnie masywniejszy (pomimo zmniejszonej rzeczywistej masy samochodu), a także nieco większy i obszerniejszy. Ostre linie nadwozia nadają autu drapieżnego, dynamicznego charakteru, jednak nie zabrakło również odrobiny elegancji pod postacią choćby przyciemnianych tylnych szyb. Dużo robią też stylowe, chromowane listwy.

Skoda Octavia i jej aspiracje do bycia rodzinną
Warto podkreślić, że IV generacja czeskiego kompaktu, podobnie jak poprzedniczki, może pochwalić się zaskakującą przestronnością kabiny. Z tyłu bez problemu zmieszczą się trzy dorosłe osoby, nawet nieco większe gabarytowo, i wciąż pozostanie wystarczająco miejsca. Do tego mamy wygodne fotele, zarówno z przodu, jak i z tyłu, te pierwsze z funkcją automatycznego zapamiętywania pozycji. Komfort podróży wzmagają również liczne schowki i uchwyty o zadowalającej pojemności. No i najważniejsze – bardzo duży bagażnik. 640 l z możliwością powiększenia do 1700 l to doskonały wynik. Skoda Octavia IV spisze się więc doskonale podczas rodzinnych wypraw, nawet przy sporej ilości bagaży.

Czy obszerne wnętrze łączy się ze stylem?
Tak! Projektanci zaangażowani w prace nad IV generacją czeskiego modelu zadbali również o spójny wygląd kabiny, wciąż działając w imię zasady „less is more”, ale jednocześnie umieszczając w środku kilka efektownych elementów. To m.in. szeroka listwa dzieląca deskę rozdzielczą, diodowe podświetlenie czy eleganckie obicie siedzeń ze skóry. Całe wnętrze utrzymano w nowoczesnej, minimalistycznej stylistyce o doskonałym wykończeniu. Wiele funkcji obsługuje system multimedialny działający dzięki 10-calowemu, dotykowemu ekranowi. Zrezygnowano także ze standardowych zegarów na rzecz wirtualnego kokpitu. Ponadto warto docenić dobrą jakość miękkich materiałów w kabinie i małą ilość plastików (choć te, które są obecne, przy większych prędkościach bądź nacisku skrzypią i trzeszczą).



W pogoni za nowoczesnością
W najbogatszej wersji auta, która trafiła do redakcji, wyposażenie naprawdę może imponować, a jednak, jak się zdaje, producenci nie przesadzili z liczbą rozwiązań, które bardzo często za wiele nie wnoszą, za to niemało kosztują. Mamy liczne systemy bezpieczeństwa, wiele rozwiązań z zakresu multimediów czy wbudowany GPS. Jeśli jednak chodzi o intuicyjność i poręczność, Skoda Octavia może trochę zawodzić. Co prawda umieszczenie wielu elementów sterowania na kierownicy można ocenić jako wygodne, natomiast nie da się powiedzieć tego samego o przeniesieniu obsługi pewnych systemów do ekranu dotykowego. Tak jest chociażby w przypadku panelu zmiany temperatury, którego sterowanie lepiej sprawdza się za pośrednictwem fizycznych pokręteł i przycisków. Tych jednak w czeskim kompakcie zbyt wielu nie uświadczymy.
Na plus można zaliczyć wyeliminowanie tradycyjnych zegarów na rzecz wirtualnych – dla wielu kierowców to rozwiązanie zbędne, ale w przypadku tego modelu panel jest czytelny, a jednocześnie potęguje wrażenie futuryzmu pojazdu.
Jak jeździ Skoda Octavia IV?
Dla tych, którym najbardziej zależy na wygodnej, spokojnej i ekonomicznej podróży, mamy dobrą wiadomość: czwarta generacja czeskiego auta może stać się Waszym nowym ulubieńcem w segmencie! Przyzwoite osiągi (niecałe 9 sekund do 100 km/h), niskie spalanie i fantastycznie działający system hamulcowy to główne cechy, na które zwraca się szczególną uwagę, testując ten samochód. Ponadto cieszy dynamiczność jazdy i to, że nierówności na drodze są niemal niewyczuwalne. Skoda Octavia to także auto stabilne, choć czasem mało precyzyjne. W trasie naszych myśli nie zagłuszają irytujące szumy, ponieważ producenci zadbali o odpowiednie wygłuszenie kabiny. Widzę tu jednak dwa minusy: pierwszy to niewielka pojemność zbiornika paliwa (55 l), którą jednak rekompensuje ekonomiczność pojazdu, zaś drugi to hold-cupy, które nie mieszczą termosu czy kubka termicznego. Podsumowując, automatyczna wersja samochodu to doskonały kompan w podróży, być może bez sportowego zacięcia, za to wygodny i racjonalny.
Podstawowe parametry techniczne:
- długość: 4670 mm
- szerokość: 1814 mm
- wysokość: 1461 mm
- rozstaw osi: 2686 mm
- rozstaw kół – przód: 1543 mm
- rozstaw kół – tył: 1534 mm
- prześwit: 140 mm
Podsumowanie
Poszukując samochodu klasy kompaktowej o wysokim komforcie podróży i naprawdę zadowalającej przestrzeni, warto bliżej przyjrzeć się IV generacji Skody Octavii. Może nie jest to samochód, którym zawojujecie autostrady, ale w pewnością daje on wygodę i zasadniczo wszystko to, czego faktycznie nam potrzeba w niewygórowanej, całkiem konkurencyjnej cenie.