Muzyka jako wsparcie dla przebodźcowanych dzieci

Muzyka jako wsparcie dla przebodźcowanych dzieci
Muzyka jako wsparcie dla przebodźcowanych dzieci. Foto pixabay.com

Nadmiar bodźców, szczególnie cyfrowych, utrudnia im skupienie się na jednym zadaniu. Czy można temu zaradzić? Projekt badawczy w czterech polskich przedszkolach przyniósł obiecujące wyniki.

Alarmujące statystyki

Dane WHO oraz opinie ekspertów Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego wskazują, że nadpobudliwość dotyczy obecnie 7-8% dzieci. Zwiększona wrażliwość na bodźce i trudności z koncentracją mogą negatywnie wpływać na edukację oraz rozwój społeczno-emocjonalny. Brak cierpliwości i skłonność do zniechęcania się prowadzą często do frustracji, co dodatkowo utrudnia naukę i budowanie relacji.

  • „Od 30 lat pracuję z przedszkolakami i widzę, jak z każdym kolejnym pokoleniem dzieci mają coraz krótszą zdolność koncentracji” – mówi Beata Rączka, dyrektor przedszkola Kropelka we Wrocławiu. – „Stają się bardziej niecierpliwe i często oczekują natychmiastowych efektów.”

Paulina Kowalik, pedagog i dyrektor Działu Edukacji Musicon, dodaje: – „Dzieci rejestrują wszystkie bodźce z otoczenia, co przeciąża ich mózg i wpływa na ich funkcjonowanie.” To wyzwanie, które wymaga nowych metod pracy wspierających ich rozwój.

Muzyka jako narzędzie edukacyjne i terapeutyczne

Już od pierwszych dni życia muzyka pozytywnie wpływa na rozwój poznawczy i mowy. Pomaga dzieciom wyrażać emocje, rozwija pamięć oraz uczy skupienia. Jest także niezwykle skutecznym sposobem na redukcję stresu i stymulowanie kreatywności.

  • „Muzyka jest nośnikiem emocji, angażuje dzieci emocjonalnie i pozwala im lepiej się skoncentrować” – podkreśla Kowalik. W przypadku dzieci nadpobudliwych może pełnić zarówno funkcję uspokajającą, jak i angażującą, dzięki czemu ułatwia im pracę nad jednym zadaniem.

Musicon – polski projekt wspierający rozwój dzieci

Na podstawie tej wiedzy powstał Musicon – edukacyjno-terapeutyczne urządzenie, które umożliwia dzieciom tworzenie własnych sekwencji dźwięków poprzez wyciskanie przycisków na obrotowym bębnie. To analogowy „komputer muzyczny”, który angażuje słuch, wzrok i dotyk jednocześnie. Musicon pomaga dzieciom rozwijać koncentrację, motorykę i umiejętności społeczne, takie jak współpraca i empatia.

  • „Ponad 3-letnie badania z udziałem 300 dzieci pokazały, że regularna praca z Musiconem przyspiesza rozwój poznawczy dzieci” – mówi Jakub Kozik, współtwórca urządzenia. – „Dzieci pracujące z Musiconem rozwijały pamięć słuchową trzykrotnie szybciej niż inne, a funkcje wykonawcze, czyli planowanie i nadzorowanie działań, były u nich czterokrotnie lepsze.”

Wartość elastyczności i szerokie zastosowanie Musiconu

Musicon można stosować w pracy indywidualnej i grupowej. Jest wszechstronny i pozwala dopasować różnorodne elementy zestawu do potrzeb dzieci, co czyni go cennym narzędziem w edukacji i terapii.

Jak zauważa prof. Barbara Skałbania z Uczelni Korczaka w Warszawie, metoda Musicon wspiera rozwój dzieci na wielu poziomach – od nauki liter i cyfr, przez ćwiczenia słuchowe i rytmiczne, po budowanie empatii i współpracy w grupie. To wyjątkowe polskie rozwiązanie zyskuje coraz większe uznanie jako skuteczna pomoc w pracy z przebodźcowanymi dziećmi.