Nadmiar bodźców, szczególnie cyfrowych, utrudnia im skupienie się na jednym zadaniu. Czy można temu zaradzić? Projekt badawczy w czterech polskich przedszkolach przyniósł obiecujące wyniki.
Alarmujące statystyki
Dane WHO oraz opinie ekspertów Europejskiego Towarzystwa Psychiatrycznego wskazują, że nadpobudliwość dotyczy obecnie 7-8% dzieci. Zwiększona wrażliwość na bodźce i trudności z koncentracją mogą negatywnie wpływać na edukację oraz rozwój społeczno-emocjonalny. Brak cierpliwości i skłonność do zniechęcania się prowadzą często do frustracji, co dodatkowo utrudnia naukę i budowanie relacji.
- „Od 30 lat pracuję z przedszkolakami i widzę, jak z każdym kolejnym pokoleniem dzieci mają coraz krótszą zdolność koncentracji” – mówi Beata Rączka, dyrektor przedszkola Kropelka we Wrocławiu. – „Stają się bardziej niecierpliwe i często oczekują natychmiastowych efektów.”
Paulina Kowalik, pedagog i dyrektor Działu Edukacji Musicon, dodaje: – „Dzieci rejestrują wszystkie bodźce z otoczenia, co przeciąża ich mózg i wpływa na ich funkcjonowanie.” To wyzwanie, które wymaga nowych metod pracy wspierających ich rozwój.
Muzyka jako narzędzie edukacyjne i terapeutyczne
Już od pierwszych dni życia muzyka pozytywnie wpływa na rozwój poznawczy i mowy. Pomaga dzieciom wyrażać emocje, rozwija pamięć oraz uczy skupienia. Jest także niezwykle skutecznym sposobem na redukcję stresu i stymulowanie kreatywności.
- „Muzyka jest nośnikiem emocji, angażuje dzieci emocjonalnie i pozwala im lepiej się skoncentrować” – podkreśla Kowalik. W przypadku dzieci nadpobudliwych może pełnić zarówno funkcję uspokajającą, jak i angażującą, dzięki czemu ułatwia im pracę nad jednym zadaniem.
Musicon – polski projekt wspierający rozwój dzieci
Na podstawie tej wiedzy powstał Musicon – edukacyjno-terapeutyczne urządzenie, które umożliwia dzieciom tworzenie własnych sekwencji dźwięków poprzez wyciskanie przycisków na obrotowym bębnie. To analogowy „komputer muzyczny”, który angażuje słuch, wzrok i dotyk jednocześnie. Musicon pomaga dzieciom rozwijać koncentrację, motorykę i umiejętności społeczne, takie jak współpraca i empatia.
- „Ponad 3-letnie badania z udziałem 300 dzieci pokazały, że regularna praca z Musiconem przyspiesza rozwój poznawczy dzieci” – mówi Jakub Kozik, współtwórca urządzenia. – „Dzieci pracujące z Musiconem rozwijały pamięć słuchową trzykrotnie szybciej niż inne, a funkcje wykonawcze, czyli planowanie i nadzorowanie działań, były u nich czterokrotnie lepsze.”
Wartość elastyczności i szerokie zastosowanie Musiconu
Musicon można stosować w pracy indywidualnej i grupowej. Jest wszechstronny i pozwala dopasować różnorodne elementy zestawu do potrzeb dzieci, co czyni go cennym narzędziem w edukacji i terapii.
Jak zauważa prof. Barbara Skałbania z Uczelni Korczaka w Warszawie, metoda Musicon wspiera rozwój dzieci na wielu poziomach – od nauki liter i cyfr, przez ćwiczenia słuchowe i rytmiczne, po budowanie empatii i współpracy w grupie. To wyjątkowe polskie rozwiązanie zyskuje coraz większe uznanie jako skuteczna pomoc w pracy z przebodźcowanymi dziećmi.