Kolor roku 2018
Kolor Roku wybierany jest przez Instytut Pantone niezmiennie od niemal 20 lat. Globalny zespół ekspertów Instytutu, podczas zamkniętych obrad, rok w rok typuje jedną barwę, która najlepiej odzwierciedla bieżące trendy – modowe, architektoniczne, jak i te powiązane ze stylem życia. Pod uwagę brane są również wskaźniki makroekonomiczne. Wielu członków zespołu jest zaangażowanych w prognozowanie trendów dla czołowych firm tekstylnych i przemysłu modowego. Wybory są z reguły bardzo trafne i typowane kolory rzeczywiście odgrywają zauważalną rolę – szczególnie w branżach, w których wykorzystywane barwy mają szczególne znaczenie – wnętrzarskiej, designu, modowej.
Zieleń w roku 2017
W 2017 królował „greenery”, czyli po prostu jasna, soczysta zieleń, która najmocniej zaistniała na wybiegach i w trendach makijażowych. Do branży wnętrzarskiej w 2017 z impetem wdarły się ciemniejsze odcienie – szmaragdowy i butelkowa zieleń – i to właśnie one były jednymi z najmocniejszych trendów kolorystycznych kończącego się roku. Dosłowne przeniesienie koloru greenery można było znaleźć głównie w dodatkach. Z pewnością jednak wybór Instytutu przyczynił się do podtrzymania wszechobecnej mody na żywe rośliny we wnętrzach.
Głęboki fiolet
Na 2018 rok Instytut Pantone wybrał głęboki fiolet (Ultra Violet 18-3838) opisywany jako wizjonerski, oryginalny, prowokujący, twórczy. Fiolet został doceniony przez Pantone już drugi raz w tym roku. W sierpniu firma wprowadziła na rynek kolor „Love Symbol #2” jako hołd wobec Prince’a – artysty, który zmarł w ubiegłym roku. Dedykowany muzykowi odcień podobno został zainspirowany charakterystycznym fortepianem gwiazdora i stanowi oczywiste nawiązanie do utworu „Purple Rain”.
Znaczenie koloru
Wybrany na Kolor Roku intensywny fiolet jest jednak znaczącą zmianą w trendach. W psychologii barw oznacza najwyższą jakość, bogactwo, luksus. Fiolet rzadko występuje w naturze, dlatego kojarzony jest z czymś wyjątkowym, nadnaturalnym. W uzasadnieniu Instytutu Pantone podkreślane jest skojarzenie z nieskończonością świata – fiolet ma symbolizować tajemnice kosmosu.
Ekspert w dziedzinie komunikacji kolorem, doktor Marek Borowiński dopowiada:
„Ultra Violet jest kolorem, który świadczy o tym, że Pantone podszedł do przyszłego roku jako do czasu kreaowania. Fiolet pobudza w umyśle strefy, które są związane z kreacją. To kolor wielu projektantów, artystów, twórców. Wiąże się również z intuicją, wyobraźnią. Warto zauważyć, że jest to jeden z 6 kolorów, które zawsze znajdziemy na kole barw. Fiolet łączy energie dwóch mocnych kolorów – czerwieni – koloru miłości, serca, energii oraz niebieskiego – kojarzonego z kosmosem. Kolor daje niesowitą przestrzeń do duchowości. We wnętrzach ta barwa może uspokajać, sprzyja medytacji. Jednocześnie jest to kolor bardzo wymagający dla projektantów. Z Ultra Violet na pewno w pierwszej kolejności skorzystają firmy z branży kosmetycznej, szczególnie w nowych kolekcjach lakierów do paznokci i cieni do oczu.”
Doktor Borowiński zdradza również: „Już wiemy, że na targach tekstylnych Heimtextil we Frankfurcie w styczniu 2018 roku, bardzo zbliżony do Koloru Roku Pantone fiolet będzie wskazany jako jeden z kilku wiodących trendów tekstylnych na przyszły rok.”
Fiolet na stałe w aranżacji wnętrz?
Jednak projektanci branży wnętrzarskiej są podzieleni w ocenie Koloru Roku 2018. Dyrektor kreatywna Novelle Magdalena Nowak-Trzęsiok nie wróży kolorowi stałej obecności w trendach.
„Jest powrotem do początków obecnej dekady, kiedy do świata projektowania wchodził styl glamour. Fiolet wprowadzał wtedy do wnętrz szczyptę luksusu i wytworności, na wzór czasów królów, gdy był symbolem władzy i bogactwa. Dziś powraca z dużo bogatszą treścią jednak niełatwo mu będzie na stałe pozostać w trendach. Fiolet jest bowiem wymagającym kolorem we wnętrzach. Trudno wyobrazić sobie korzystnie zaaranżowane pomieszczenie z jego przewagą. Natomiast drobne akcenty koloru Ultra Violet w dodatkach, czy tekstyliach nadadzą wnętrzu ożywczego charakteru, w szczególności po wnętrzach w czerni, bieli, czy millennial pink, tak dominujących w ostatnich trendach.”
Leatrice Eiseman, dyrektor Pantone Color Institute przekonuje:
„Fiolet ma zarówno ciepłe jak i zimne tony, dlatego jest bardziej uniwersalny, niż większość osób sądzi. Fiolety nie tylko się świetnie łączą ze sobą, ale też służą jako mocny uzupełniający kolor – być może także dla zeszłorocznej greenery.”
Ewa Mierzejewska z domiwnetrze.pl komentuje wybór:
„To dość duże zaskoczenie, nic nie wskazywało na zwycięstwo fioletu. Prawdę mówiąc ja obstawiałam mocną czerwień. Uważam jednak, że fiolet ma duże szanse zagościć w naszych domach. Odcień wybrany przez Pantone jest nowoczesny i daje duże możliwości aranżacyjne. Można nim pomalować jedną ścianę, obić kanapę fioletowym welurem albo ozdobić wnętrze fioletowymi dodatkami. Polacy mogą go polubić, pytanie tylko, czy będą w stanie tak szybko „przestawić się” z ciemnych odcieni zieleni i błękitu, które z taką siłą zdominowały wnętrza w ostatnim czasie. Jeśli chodzi o wnętrza, to nie jesteśmy narodem, który tak szybko zmienia zdanie. Ważne jest też, czy firmy wnętrzarskie są gotowe na taki nagły zwrot akcji. Wszystko wyjaśni się na najbliższych targach w Kolonii (styczeń) i Mediolanie (kwiecień). Wtedy zobaczymy, czy na rynku pojawią meble i dekoracje w odcieniu fioletu. Na razie jest ich jak na lekarstwo.”
Odpowiedzi na pytanie czy fiolet podbije wnętrza domów możemy spodziewać się już w najbliższych miesiącach, jednak już teraz wybór Intytutu Pantona znacznie ożywił branżę wnętrzarską.