POWER LOOK, czyli jak ubrać się na rozmowę o pracę

Do dziś pamiętam moją pierwszą rozmowę o pracę. Byłam bardzo zestresowana, ponieważ zależało mi na tym, aby dobrze wypaść przed moim potencjalnym pracodawcą. Nie wiedziałam jednak, jak powinnam wyglądać. Wybrałam więc najlepszą marynarkę, na jaką było mnie stać w tamtych czasach, dobrałam do niej kolorystycznie pasująca spódniczkę i wielką męską teczkę...

Tak przygotowana wyruszyłam na spotkanie do biura jednego z międzynarodowych banków, przekonana, że wyglądam odpowiednio. Rozmowa przebiegła pomyślnie i pracę dostałam. Nie wiedziałam tylko, dlaczego osoba, która mnie rekrutowała, bardzo zawstydzona powiedziała, że w tej chwili może zaoferować mi tylko stanowisko osoby sprzątającej. Zdziwiło mnie to zażenowanie, gdyż właśnie o to stanowisko się ubiegałam. Była to bowiem jedyna praca, którą mogłam wykonywać wieczorami, dorabiając na studia.

Ta historia pokazuje, jak wiele zależy od naszego wyglądu. Według badań wystarczy siedem sekund, aby wyrobić sobie zdanie o nowo poznanej osobie. Dotyczy to również rozmów rekrutacyjnych. Chcesz dobrze wykorzystać ten cenny czas? Zwróć uwagę na kilka szczegółów, które pomogą Ci zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Odczytanie kodu

Dziś, kiedy profesjonalnie zajmuję się doradzaniem w kwestii wizerunku wiem, że trochę przesadziłam z profesjonalizmem, starając się o pracę osoby sprzątającej. Ale na pewno zrobiłam dobre pierwsze wrażenie! Żeby nie popełnić błędu, uświadom sobie, w jakim otoczeniu biznesowym będziesz się obracać i ubierz się tak jak byś tę pracę już miała.

Dobra marynarka

Niezależnie od tego, jaki styl obowiązuje w firmie, do której idziesz na rozmowę, żakiet świetnie połączy cały strój. Dodatkowo, wskazuje on na opanowanie i dojrzałość oraz pokazuje energię zawodową i konsekwencję. Twój ubiór powinien przecież mówić: jestem dobrze zorganizowaną, pewną siebie profesjonalistką.

Torebka

Zwróć uwagę na torebkę, którą nosisz. Odpowiednia nie powinna być zbyt idealnie pasująca do stroju ani zbyt duża. Dopasuj jej jakość do stanowiska, o jakie się ubiegasz, ale pamiętaj, aby nie przeskakiwać markowo swojego potencjalnego szefa.

Brak przesady

Niezależnie od tego, w jakiej firmie będziesz pracować, istnieją pewne zasady, których nie należy łamać. Nie przesadzaj z makijażem, wielkością dekoltu, zbyt ciasną lub prześwitującą garderobą oraz z biżuterią. Olśnij rozmówcę raczej doświadczeniem i wiedzą.

Siła koloru

Podczas spotkania rekrutacyjnego raczej nie szalej z kolorami, chyba, że Twoja praca polegać ma na tworzeniu kreatywnych kampanii. Aby koncentrowano się na tym, co masz do powiedzenia, a nie na tym co masz na sobie, omijaj jaskrawe barwy i wyraziste wzory. Na początek najbezpieczniejsze będą kolory neutralne: granat, szary i czarny. Świetnie sprawdzi się natomiast kolorowy akcent w postaci paska lub apaszki.

Jakość ma znaczenie

Istnieją pewne subtelne sygnały, które określają Twoją pozycję zawodową. Dobrze skrojona marynarka, staranne uczesanie, zadbane dłonie i buty to elementy, na które zwracamy uwagę nawet nie będąc tego świadomym. Ważna jest również jakość dodatków – dobre pióro, torebka czy zegarek podnoszą Twój status. Praktyczna rada: zaobserwuj, jak ubierają się ludzie na stanowisku, do którego pretendujesz i sama zacznij się tak ubierać.

 

Porad udzieliła Izabela Muther – konsultant stylu w biznesie. Przeprowadza indywidualne konsultacje w zakresie kreowania wizerunku. Zasad stylizacji personalnej uczyła się w London College of Fashion. Projektuje sukienki do zadań specjalnych.