Recykling odzieży – co warto o nim wiedzieć?

Szacuje się, że w Polsce co roku powstaje ok. 2,5 mln ton odpadów tekstylnych. Według specjalistów, połowa z tego nadaje się do powtórnego użycia.

Recykling odzieży – co warto o nim wiedzieć?

Wzrost znaczenia idei zero waste oraz większa świadomość konsumentów na temat stanu środowiska naturalnego spowodowały, że temat recyklingu odzieży staje się popularniejszy. Dlaczego warto się nim zainteresować? 

Ekologiczna konsumpcja zyskuje na znaczeniu

Marnowanie odzieży to jedno z największych zagrożeń dla planety. Nadmierny konsumpcjonizm oraz wzrost znaczenia fast fashion wygenerowały zjawisko zalegania ton  nowych rzeczy-śmieci na wysypiskach. Fundacja Ellen MacArthur opublikowała raport, z którego wynika, że:

  • konsumenci kupują ogromne ilości odzieży, których nie są w stanie zużyć,
  • 50% rzeczy z „sieciówek” trafia do kosza po roku od zakupu,
  • każdego roku na świecie produkowane są ok. 53 mld ton tekstyliów,
  • tylko 1% wyprodukowanych ubrań trafia do ponownego obiegu.

W społeczeństwach Europy i Stanów Zjednoczonych mówi się coraz więcej o tym zagrożeniu, dlatego widoczny jest wzrost świadomości na temat szkodliwości takich działań.  Badania przeprowadzone przez firmę VIVE Textile Group (polską spółkę zajmującą się recyklingiem tekstyliów oraz sprzedażą sortowanej i niesortowanej odzieży używanej) pokazują, że 78% procent Polaków potrafi wskazać poprawną definicję recyklingu odzieży. 64,2% zadeklarowało, że przynajmniej raz oddało ubrania do powtórnego przetworzenia. Jako najczęstsze powody podawano zbyt mały rozmiar, nienadawanie się do użytku lub poplamienia i skurczenia.

Recykling odzieży – co warto o nim wiedzieć?

Wykorzystanie odzieży używanej

Niedopasowane ubrania można oddać potrzebującym, podarować rodzinie i znajomym, ale także przekazać do recyklingu, który umożliwi ich ponowne wykorzystywanie. Pierwszym krajem, który wprowadził odzież używaną na rynek były Niemcy. Miało to miejsce mniej więcej w latach 50. i 60. poprzedniego wieku, kiedy to nasi zachodni sąsiedzi dopiero podnosili się po wojnie, a spora część społeczeństwa cierpiała z powodu biedy. Dziś sytuacja prezentuje się zupełnie inaczej – zainteresowanie nie wynika już tak bardzo z sytuacji ekonomicznej. Noszenie odzieży „z drugiej ręki” stało się modne, a dodatkowo jest to inicjatywa wspierająca środowisko. Podobno światowy handel odzieżą używaną jest wart 4,3 mld rocznie (liderami są Stany Zjednoczone i Wielka Brytania). Zainteresowanie recyklingiem można zaobserwować wśród dużych firm odzieżowych. W Polsce prym wiedzie  spółka http://www.lppsa.com, która w 2018 roku wprowadziła pilotażowy program zbiórki odzieży – w salonach marki Reserved stanęły specjalne kontenery, do których klienci mogli oddawać niepotrzebne ubrania (nie tylko tego brandu). Zebrane datki przekazywane są do Towarzystwa Pomocy im. Świętego Brata Alberta.

Marki odzieżowe stosują recykling odzieży

Zbiórki to niejedyny sposób na recykling odzieży czy akcesoriów. Powstaje coraz więcej marek, które specjalizują się w dawaniu tekstyliom tzw. „drugiego życia”. Oto kilka z nich:

Asics

Brand Asics został zatrudniony do przygotowania strojów dla japońskich olimpijczyków i paraolimpijczyków na najbliższe Igrzyska Olimpijskie. Już dziś wiadomo, że powstaną one w całości z recyklingu. Marka postawiła w swoich sklepach i na stadionach pudełka, do których można wrzucać używaną odzież. Asics liczy na zbiórkę 30 tys. ubrań.

URCHYNN

Założycielka marki wykorzystuje stare skórzane kurtki i gadżety do tworzenia oryginalnych, nowoczesnych torebek. Materiały zbierane są w second-handach.

Galeria ReTuna

W Eskilstunie w Szwecji otwarto centrum handlowe, które wyróżnia się tym, że jego oferta obejmuje tylko produkty z second-handów.

Artykuł sponsorowany