Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Wzorem do wyprodukowania tego modelu był Renault E-Space Concept z 2011 roku. To pierwszy Scenic, który tak przykuwa uwagę designem, mimo że jest minivanem. Jak widać, da się wzbudzić zainteresowanie i na dłużej zatrzymać wzrok.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Seria Scenic zapoczątkowała popularność i popyt na minivana w Polsce. Zresztą Francuzi mają w tym segmencie doświadczenie. Cechujące się kompaktowością i jednocześnie funkcjonalnością, minivany są idealne na długie, rodzinne podróże.
Każdy kolejny model ma coraz atrakcyjniejsze wnętrze, pełne wygodnych schowków oraz nowych technologicznych rozwiązań. Nowemu Renault Scenic nie można odmówić klasy, mimo że ma „prostokątny” kształt. Ten model udowadnia, że rodzinny samochód nie musi być tylko wygodny, ale może również wzbudzać podziw. Te dwie zalety łączy właśnie Grand Scenic.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Przypomnijmy, że Grand Scenic jest pierwszym prototypem, w którym zastosowano nowy silnik benzynowy o pojemności 1,3 l i mocy 160 KM. Powstanie silnika umożliwiła współpraca Renault, Nissana, Mitsubishi i Daimlera.

Wnętrze i funkcjonalność

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Ilość miejsca to jedna z największych zalet Scenica. Potwierdzą to nawet osoby mierzące ponad 190 cm wzrostu. Delikatnym utrudnieniem może być jedynie konsola środkowa pojazdu, która jest dość rozbudowana i może trochę ograniczać przestrzeń przy prawej nodze kierowcy. Tylne miejsca oferują gniazdo USB, gniazdo zapalniczki 
i kompaktowy schowek. Dużą zaletą w rodzinnych samochodach są stoliki znajdujące się na oparciach przednich foteli, które docenimy podczas długiej podróży. Samochodem może podróżować siedem osób. Pojawił się nawet trzeci rząd foteli dla dzieci i niższych pasażerów, choć tu wyczuwalne są już ograniczenia przestrzenne. Pojemność bagażnika w konfiguracji pięcioosobowej wynosi 596 dm³, a w siedmioosobowej – 733 dm³. Można zatem przewieźć i duże gabaryty. Szczególnie że siedzenia w Grand Scenic można przesunąć do przodu czy złożyć. Konia na biegunach można przewieźć spokojnie.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Przyjemnie wykończenie auta to zasługa dobrych materiałów, które ściśle do siebie przylegają. Fotel jest wygodny, wyprofilowany i zdecydowanie dobrze dostosowany do długich podróży, z możliwością regulacji wysokości, oparcia i części lędźwiowej. Dzięki temu zachowamy prawidłową pozycję i zapewnimy sobie duży komfort podczas jazdy. Znajdujący się po lewej stronie przycisk umożliwia ustawianie pozycji fotela na pionowym ekranie. Do dyspozycji mamy masaż, który jest wyczuwalny i przyjemnie umila jazdę, oraz opcję podgrzewania. System zmiany konfiguracji wnętrza „One Touch” umożliwia złożenie tylnego siedzenia jednym ruchem.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Na środku deski rozdzielczej znajduje się 8,7-calowy ekran, który pracuje bez zastrzeżeń i jest łatwy w obsłudze. Oferuje zestaw głośnomówiący o doskonałej jakości dźwięku, kompatybilny ze smartfonem, co umożliwia korzystanie z aplikacji muzycznych. Scenic jest bogaty w opcje zapewniające bezpieczeństwo. Są to: asystent parkowania, systemy utrzymania pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych i kontroli martwego pola. Większość kierowców nie do końca ufa tego typu rozwiązaniom, jednak trzeba przyznać, że bywają one czasami przydatne, i dla mnie te możliwości są bardzo dużym atutem. Dla niedoświadczonego kierowcy nieoceniona może być kamerka cofania, która w dużej mierze ułatwi parkowanie, czasami kłopotliwe przy takim rozmiarze samochodu. Umiejscowienie wszystkich przycisków jest łatwe do zapamiętania, a obsługa – banalna. Wszystko, co niezbędne, znajdziemy pod ręką. Gałka do zmiany biegów dobrze wpasowuje się w dłoń, choć nie jest to moja ulubiona odległość od podłokietnika. Można go co prawda
przesunąć i udostępnić cup-holdery, ale gdy umieścimy w jednym z nich butelkę, będzie przeszkadzała nam podczas jazdy. Kierownica wygodna, bez perforacji, z dobrym ułożeniem przycisków zmiany stacji radiowych i głośności oraz przełączenia telefonu na zestaw głośnomówiący.
Duży minus jest taki, że kierowca nie ma do dyspozycji wygodnej półki, na której mógłby położyć smartfon. Zresztą w wielu modelach jest to problem do tej pory nierozwiązany.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Przebieg jazdy

Renault Grand Scenic może pochwalić się najmocniejszą dostępną w gamie jednostką napędową. Ten wysokoprężny silnik 1.6 dCi, o 160 KM przy 4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, przyspiesza do 100 km/h w 10,7 sek. Te osiągi są wystarczające, by płynnie poruszać się na trasie. Doskonale również radzi sobie w mieście. Maksymalna prędkość, jaką możemy osiągnąć wg producenta, to 200 km/h. Ten samochód wyprodukowany jest konkretnie pod rodzinę, więc jazda musi być komfortowa i przyjemna, i taka właśnie jest. Scenic płynnie się rozpędza, nadwozie stabilnie trzyma się na swoim miejscu nawet przy ostrych zakrętach. Na nierównym terenie zawieszenie da nam się we znaki, dlatego polecam ten samochód na spokojne trasy, a nie leśne wycieczki. Wyczuwalny  jest każdy konar w lesie, jednak można zniwelować to uczucie jadąc bardzo powoli.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 160 KM- awangardowy minivan

Dane techniczne:

  • Nadwozie VAN,
  • Długość: 4634 cm
  • Napęd przedni,
  • Pojemność 1332 cm3,
  • Silnik benzyna,
  • Moc 160 KM
  • Spalanie 8 l benzyny na 100 km (średnie rzeczywiste zużycie paliwa, wychodziło trochę więcej podczas jazdy w korku miejskim ponad 10 litrów
  • Zbiornik paliwa 53 l
  • światła przeciwmgłowe
  • światła do jazdy dziennej LED „Edge Light”
  • podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
  • regulator-ogranicznik prędkości
  • automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
  • wskaźnik zmiany biegów
  • system kontroli pasa ruchu (LDW)
  • funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
  • karta Renault Hands Freesystem ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP/TSR)system
  • wspomagania parkowania przodem i tyłem
  • system MULTI-SENSE
  • system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na fotelu pasaż. z przodu i na bocznych tylnych miejsc.
  • system kontroli ciśnienia w oponach
  • system ABS
  • system wspomagania nagłego hamowania (AFU)
  • czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu
  • możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
  • boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz poduszki kurtynowe
  • 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na tylnych miejscach
  • 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach
  • sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa
  • system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
  • aktywny system wspomagania nagłego hamowania, z funkcją wykrywania pieszych
  • zestaw do naprawy uszkodzenia opony
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy

Testowała Monika Rebelak/naczelna obcasy.pl