Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM

Nowoczesny samochód, który miał przełamać monotonność i rutynę. Czy Hyundaiowi udało się osiągnąć postawiony przed Elantrą cel?

Samochód roku 2021 - nowy Hyundai Elantra 123 KM
Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Niedawno na rynek trafił Hyundai Elantra siódmej generacji, kolejny samochód osobowy koreańskiego giganta. Auto szybko zdobyło uznanie w USA i Kanadzie. Zaowocowało to zdobyciem tytułu Samochodu Roku 2021 Ameryki Północnej. Pomimo swojej popularności na innych kontynentach w Europie sedan dostępny jest tylko na dwóch rynkach zbytu – w Polsce i w Rumunii. Czy wyróżnia się na tle konkurencji na Starym Kontynencie?

Zobacz także: Hyundai IONIQ 5 – sprawdzamy światowy samochód roku 2022

Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach
Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach
Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Hyundai Elantra 7. generacji

Chociaż Elantra produkowana jest już od 1990 roku, to jej obecny model w niczym nie przypomina tego sprzed ponad 30 lat. Zresztą 7. generacja auta różni się też od swojego bezpośredniego poprzednika. Designerzy Hyundaia postawili na sportowy, aerodynamiczny wygląd. Sprawiło to, że samochód wygląda bardziej agresywnie. Ponadto auto powiększono i wyposażono je w większy rozstaw osi oraz szersze nadwozie. Natomiast linia dachu została poprowadzona niżej. Nie wpływa to jednak na komfort wnętrza, które nadal jest bardzo przestronne. Co ciekawe, w najnowszej generacji Elantry niektórzy zauważyli też pewne podobieństwo do Hyundaia Sonaty, modelu, który w Polsce nie jest niestety dostępny.

Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Amerykański samochód roku

Elantra cieszy się uznaniem na kontynencie północnoamerykańskim. Czy jednak ta popularność przełoży się na Europę? Warto rozważyć, czego w autach szukają Amerykanie, a czego Europejczycy. Każdemu, kto podróżował samochodem po USA, na pewno rzuciły się w oczy rozmiary spotykanych na drodze aut. O ile na Starym Kontynencie duże auta się „zdarzają”, to w Stanach większe modele są normą. Nie tylko kojarzą się one z bezpieczeństwem, ale są również uniwersalne i komfortowe. Nie bez znaczenia jest oferowana przestrzeń bagażnika czy przestronne i wygodne wnętrze. Jednak to, co sprawdza się wśród amerykańskich przestworzy, niekoniecznie odnajdzie się w europejskich miastach. Nie bez powodu słyną one z ciasnych uliczek i małych miejsc parkingowych. I chociaż sedan od Hyundaia nie jest może największym samochodem na rynku, to warto zawsze rozważyć, czy w europejskim świecie lepiej nie sprawdziłby się nieco mniejszy model.

Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Nowy design

Wśród elementów wyróżniających nową Elantrę trudno przegapić jej charyzmatyczny, wyrazisty grill o stereoskopowym wzorze parametrycznego klejnotu. W geometrycznej stylistyce utrzymano też smukłe, podłużne przednie reflektory. Podobno kształtem klejnotu inspirowany był też bok auta, gdzie trzy stykające się linie tworzą ciekawie wyglądającą mozaikę. Na pierwszy rzut oka design ten może jednak nieco przypominać powypadkowe wgniecenie, a nie zamierzony przez projektanta efekt. Ogólnie samochód wydaje się dosyć pociągły, co jest zapewne uzyskiwane przez niezbyt masywne okna oraz kształt reflektorów. Przez to całość wydaje się niższa, niż jest w rzeczywistości. Jednocześnie cecha ta przywodzi na myśl luksusowe samochody sportowe, więc niejednego potencjalnego nabywcę właśnie design może skusić.

Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach
Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach
Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Poczuj się jak w domu

Wnętrze nowego Hyundaia zaprojektowano w układzie „Immersive Cocoon”. Jego zadaniem jest zapewnienie użytkownikom jak największej wygody. Do stworzenia komfortu wykorzystano chociażby duży, złożony z dwóch wyświetlaczy interfejs, który dzięki 10-stopniowemu pochyłowi w stronę kierowcy ułatwia sterowanie. Do tego wspomniane wcześniej gabaryty. Na zewnątrz Elantra nie wydaje się masywna, ale wewnątrz można poczuć się naprawdę komfortowo. Miejsca na nogi jest sporo, i to nie tylko na przednich siedzeniach. Również jadący na tylnej kanapie nie powinni mieć dużego problemu ze zmieszczeniem wszystkich swoich kończyn.

Samochód roku 2021 – nowy Hyundai Elantra 123 KM. Foto Ola Pielach

Bezpieczeństwo jazdy

Chociaż maksymalna moc modelu to jedynie 123 KM, to Elantra kierowców może przekonać swoim zaawansowanym systemem wspomagania Hyundai SmartSense. W jego skład wchodzą między innymi asystent jazdy autostradowej, monitorowanie poziomu uwagi kierowcy, system monitorowania martwego pola czy asystent unikania kolizji czołowych. Niestety, za niektóre z tych opcji trzeba dopłacić, bo nie są one dostępne w podstawowym modelu Modern.

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 4
  • Liczba miejsc: 5
  • Długość: 4650 mm
  • Szerokość: 1825 mm (bez lusterek)
  • Wysokość: 1430 mm
  • Rozstaw osi: 2720 mm
  • Rozstaw kół: 1579-1593 mm (przednie), 1590 – 1604 mm (tylne)
  • Prześwit: 150 mm
  • Pojemność bagażnika: 474 l
  • Maksymalna prędkość: 200 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10.6 sek.
  • Cena: od 84 900 zł

Podsumowanie

Elantra to stylowy, dobrze wyposażony mały samochód, który zapewnia niskie zużycie paliwa i dobrą dynamikę jazdy, ma  mocną propozycję wśród małych sedanów i długą listę systemów zabezpieczeń i funkcji, które sprawiają, że jest to przekonujący wybór w przepełnionym segmencie samochodów kompaktowych.

Ogólnie rzecz biorąc, siódma generacja Hyundaia Elantra otrzymała pozytywne recenzje za stylowy wygląd, oszczędność paliwa, wygodne i dobrze wyposażone wnętrze oraz zaawansowane technologie bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.

Testowała Monika Rebelak