

SsangYong Tivoli Onyx 1,6D 2WD to auto, którego nazwa modelu wywodzi się z malowniczej miejscowości w centrum Włoch. Przełomem jest możliwość wyposażenia auta w kolorowe nadwozie i barwne wstawki w środku. Dlaczego koreański samochód przyjął nazwę włoskiego miasteczka?
Wygląd zewnętrzny:
Samochód przyciąga wzrok swoim wyglądem, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Model, który testowałam to Tivoli 1,6 D 2 WD (115 KM) Onyx. Dość mała maksymalna prędkość samochodu (177 km/h) idealnie nadaje się do spokojnej jazdy po mieście, uniemożliwiając niebezpieczną jazdę. Auto zaskakuje nowym zarysem nadwozia.

Wygląd wewnętrzny:
Sposób wykonania to ogromy powiew świeżości i przełom w tej marce. Plastiki nie są ekstremalnie twarde, jednak niezbyt przyjemne w dotyku. Zmienny kolor podświetlenia zegarów dostępny jest tylko w wersji premium samochodu. Za skórzaną tapicerkę, podgrzewane siedzenia i system bezkluczykowy też należy dopłacić. Czerwone podświetlenie przycisków klimatyzacji niezbyt łączy się ze całokształtem estetyki wnętrza. Swoim wyglądem przypominają te, które produkowano w latach dziewięćdziesiątych. Ogromną korzyścią jest system multimedialny posiadający wejście HDMI, które obecnie rzadko się produkuje. Obsługa radia należy do dotykowego ekranu o 7-calowym wyświetlaczu. Uwagę przykuwają fotele, które są świetnie wyprofilowane, przez co oczywiście bardzo wygodne. Kawałek deski rozdzielczej znajdującej się po stronie pasażera jest wykonana z przyjemnego, miękkiego materiału, pozostała część jest niestety dość szorstka. Funkcjonalność wnętrza oceniam na dobrą 5. Ilość schowków w zupełności wystarcza. Na szczególne wyróżnienie zasługuje ten po stronie pasażera, który jest bardzo głęboki. Ilość miejsca na nogi z tyłu i bagażnik o pojemności 424 litrów to elementy, z którego producent może być dumny, biorąc pod uwagę konkurencję.
Przełomem jest funkcja smartsteer, dzięki której mamy możliwość ustawienia b pracy układu kierowniczego. Do wyboru są trzy nastawy: sport, normal i comfort. Zdecydowanie polecam ustawienie komfortowe, dzięki któremu możemy spokojniej manewrować.



Spalanie:
Spalanie na lekko ponad stukilometrowej trasie wyniosło ok. 7 l/100. Jeździliśmy w zróżnicowanych miejscach — w mieście, poza miastem, autostradą, drogami szutrowymi. Plastiki dawały o sobie znać. Słychać było lekkie trzeszczenie.



Warto wspomnieć o pakiecie dodatkowym, na który składa się między innymi:
- alarm,
- felgi aluminiowe,
- kierownica pokryta skórą,
- klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia,
- kluczyk składany,
- podwójna podłoga bagażnika,
- relingi dachowe,
- roleta bagażnika,
- spoiler tylny dachowy,
- szyby przyciemniane tylne,
- zestaw głośnomówiący Bluetooth,
- System multimedialny z ekranem dotykowym
Dane techniczne:
- Pojemność silnika (cm3) 1597,
- Automatyczna skrzynia biegów
- Rodzaj silnika Diesel,
- Moc (KM) 115,
- Prędkość maksymalna (km/h) 172,
- Emisja CO2 146,
- Zużycie paliwa cykl miejski 7.4,
- Zużycie paliwa cykl pozamiejski 4.5,
- Zużycie paliwa cykl średni 5.5,
- Pojemność zbiornika paliwa 47,
- Masa własna 1390,
- Rozstaw osi 2600,
- Wymiary (dł/sz/wys) 4202/1798/1590,
- Pojemność bagażnika 423,
- Pojemność bagażnika (bez siedzeń) 1597,
- Liczba drzwi 5,
- Liczba siedzeń 5,
- Opony standardowe 215/45 R18
Bezpieczeństwo:
- ABS,
- AEBS-system ostrzegania i samoczynnego hamowania w przypadku ryzyka kolizji,
- ARP-system aktywnej ochrony przed dachowaniem,
- BAS-system wspomagania hamowania awaryjnego,
- ESP-elektroniczny system stabilizacji toru jazdy,
- ESS-automatyczne włączanie świateł awaryjnych,
- HDC-asystent zjazdu z góry,
- HSA-system wspomagania ruszania na wzniesieniu,
- ISOFIX-system mocowania fotelików dziecięcych,
- poduszka powietrzna chroniąca kolana,
- poduszki powietrzne boczne,
- poduszki powietrzne kierowcy i pasażera,
- poduszki powietrzne kurtynowe,
- reflektory projekcyjne poziomowane,
- światła do jazdy dziennej LED,
- światła przeciwmgielne przednie,
- system kontroli trakcji,
- system monitorowania ciśnienia w oponach
Wady:
- Twardość niektórych plastików
- bardzo ograniczone nagłośnienie
- Tylko po jednym wariancie silnikowym diesel/benzyna


Podsumowanie:
Samochód zgrabny, designerski (szczególnie ten kolor zwracał uwagę). Jak na cenę od 58 999 zł i niewielkie spalanie uważam ten samochód za bardzo przyzwoity. Do wad zaliczam bardzo twarde i trzeszczące plastiki, bardzo ograniczone nagłośnienie, bez możliwości ustawienia przód/tył oraz tylko jeden wariant silnikowy w dieslu i benzynie. Porównując go jednak w ramach tego samego segmentu z Hondą Jazz i jej wyposażeniem za 85 000 zł, wybrałabym SsangYonga.