KONKURS MIĘDZYNARODOWY
Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Elena Fanailova (Rosja), Uljana Kim (Litwa), Sławomir Fabicki (Polska), Martti Helde (Estonia), Pavle Vučković (Serbia) przyznało następujące nagrody:
Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film NEONOWY BYK / NEON BULL / BOI NEON, reżyseria Gabriel Mascaro (Brazylia, Urugwaj, Holandia)
Nagrodę otrzymuje piękny, szczery film za jego zapadające głęboko w pamięć obrazy i uniwersalne przesłanie oraz za przesuwanie granic dotyczących stereotypów płciowych przy jednoczesnym nawiązywaniu do wciąż żywych archetypów.
Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Rodrigo Plá, za film POTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW / A MONSTER WITH A THOUSAND HEADS / UN MONSTRUO DE MIL CABEZAS (Meksyk)
Za mocne, i sugestywne obrazy, które porywają widza w podróż poza przestrzeń ukazaną w kadrze. Reżyser z wyczuciem posługuje sie dźwiękiem i precyzyjnie wykorzystuje środki wizualne, które składają się na opowieść i przesłanie dzieła. To nagroda za potraktowanie filmu jako złożonego dzieła sztuki.
Specjalną Nagrodę Jury otrzymała Jana Raluy za rolę w filmie POTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW / A MONSTER WITH A THOUSAND HEADS / UN MONSTRUO DE MIL CABEZAS, reżyseria Rodrigo Plá (Meksyk)
Nagroda za wybitną, odważną kreację aktorską. Za rolę, która przedstawia bohatera o tysiącu twarzach. Za szczerość, głębię i intensywność, dzięki którym film jest jedyny w swoim rodzaju.
KONKURS 1-2
Jury w składzie: Katarzyna Jungowska (Polska), Zornitsa Sophia (Bułgaria), Elad Keidan (Izrael) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi:
WRÓBLE / SPARROWS, reżyseria Rúnar Rúnarsson (Islandia, Dania, Chorwacja)
Za mistrzowsko i poetycko nakręconą wędrówkę antybohatera, która prowadzi do niezapomnianego, głęboko humanistycznego zakończenia.
oraz
Wyróżnienie filmowi: ZATRZYMAĆ / KEEPER, reżyseria Guillaume Senez (Belgia, Szwajcaria, Francja)
Za wiarygodne sportretowanie konsekwencji złych decyzji wynikających z naiwności zarówno nastolatków, jak i dorosłych.
KONKURS WOLNY DUCH
Jury w składzie: Bodo Kox (Polska), Bence Miklauzic (Węgry), Andreas Ströhl (Niemcy) przyznałoNagrodę Wolny Duch filmowi
KOZA, reżyseria Ivan Ostrochovský (Słowacja, Czechy)
Koza to film o genialnie wyważonych środkach wyrazu. Opowiada trudną historię w sposób niezwykle lekki i sprawny, i pełen humoru.
KONKURS DOKUMENTALNY
Jury w składzie: Karolina Bielawska (Polska), Dorota Lech (Kanada), Bettina Wilhelm (Niemcy) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi
MIGOTANIE PRAWDY / A FLICKERING TRUTH, reżyseria Pietra Brettkelly (Nowa Zelandia)
Film opowiada o rekonstrukcji Afgańskiego archiwum filmowego ukazując odważne starania by odkryć a następnie odrestaurować niewidziany do tej pory materiał filmowy wielu afgańskich reżyserów. Wysoka wartość artystyczna oraz uczciwość filmu gruntowanie zaimponowała Jury. Odwaga i determinacja dyrektora Afgańskiego Instytutu Filmowego oraz jego kolegów pasjonatów kina/kinofilów, którzy walczą o ocalenie kulturalnego dziedzictwa swojego, będącego w stanie wojny, kraju jest wspaniała. Ich wysiłki oznaczają ryzykowanie życia by dzięki sile ruchomego obrazu uratować tożsamość kraju oraz przywrócić piękno kultury jako dar poza zwykłym przetrwaniem.
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury w składzie: Zuxin Hou (Chiny), Paulina Skibińska (Polska), Matúš Vizár (Słowacja) przyznało następujące nagrody:
– Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – LOKATORKI / THE TENANTS, reżyseria Klara Kochańska (Polska)
Za wysoki poziom reżyserii oraz pokaz umiejętności aktorskich. To dopracowany film, który utrzymuje uwagę publiczności od początku do końca.
– Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – WYPRAWA DO MIASTA ELE / GO TO CITY ELEreżyseria Wenyu Li (Chiny)
Za pomocą prostej historii z ironicznym zwrotem akcji, autorowi udało się pokazać uniwersalne zjawisko.
– Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – POŻEGNANIE / GOODBYE reżyseria Yordan Petkov, Eddy Schwartz (Bułgaria)
Zabawna komedia opierająca się na dobrej strukturze scenariusza i głębokim zrozumieniu bohaterów.
– Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – LIBAN WYGRYWA PUCHAR ŚWIATA /LEBANON WINS THE WORLD CUP, reżyseria Tony ElKhoury & Anthony Lappé (Liban / USA)
Autorzy filmu wprowadzili zasady Hipotezy Kontaktu w życie, odnajdując wspólną pasję głównych bohaterów, którzy w przeszłości byli wrogami. Za odkrycie prostej i efektywnej metody ukazania osobistego katharsis dwóch bohaterów z trudną przeszłością.
Nagroda FIPRESCI
Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Barbara Giza (Polska),Aleksander Huser (Norwegia), Ohad Landesman (Izrael) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film
KRAJ PRZODKÓW / MOTHERLAND / ANA YURDU, reżyseria Senem Tüzen (Turcja, Grecja)
Nagroda zostaje przyznana skłaniającemu do namysłu filmowi, który minimalistycznym językiem przedstawia złożoną sytuację kobiety usiłującej odnaleźć swoje miejsce pomiędzy tradycją a współczesnością.
Nagroda JURY EKUMENICZNEGO
Jury w składzie: Bernadette Meier (Szwajcaria), Jacques Champeaux (Francja), Michał Legan (Polska) przyznało nagrodę filmowi
IDOL Z ULICY / THE IDOL / YA TAYR EL TAYER, reżyseria Hany Abu-Assad (Palestyna, Wlk. Brytania, Katar, Holandia, Zjedn. Emiraty Arabskie)
Film podkreśla ważność podstawowych wartości w codziennym życiu: relacji rodzinnych i przyjaźni. Film zawiera przesłanie o godności każdego człowieka, mówi o nadziei i pokazuje normalne życie w świecie desperacji i ruin. Marzenia dzieci warte są starań a siła ich woli i pewności siebie może sprawić, że dzieją się rzeczy, w które trudno uwierzyć. Słuchając młodego piosenkarza oddajemy także – w metaforyczny sposób – głos wszystkim Palestyńczykom.
Nagroda NETPAC
Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Defne Gürsoy (Turcja), Latika Padgaonkar (Indie), Paulina Kwiatkowska (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film:
KRAJ PRZODKÓW / MOTHERLAND / ANA YURDU, reżyseria Senem Tüzen (Turcja, Grecja)
Za misternie zrealizowany debiut filmowy łączący treściwy scenariusz z mocnymi obrazami ukazującymi napięcia zarówno między bohaterami, jak i wewnątrz nich..