Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Nieoczywista - tak z całą pewnością można powiedzieć o trzeciej generacji francuskiego modelu. Albo podbije serce kierowcy, albo zupełnie na odwrót. Czy podbiła nasze?

 

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Na wstępie warto wytłumaczyć, dlaczego nowy Citroen C4 wydaje się tak nieoczywisty. Przede wszystkim trudno jednoznacznie osądzić, czy ten samochód się nam podoba, czy nie. Wszystko zależy od tego, pod jakim kątem na niego patrzymy. To trochę tak, jakby francuskie auto miało dwa oblicza – Doktora Jekylla i pana Hyde’a. Zajrzyjmy więc w podwójną osobowość kolejnej generacji Citroena.

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Słów kilka o designie

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Citroen C4 to samochód dla tych, którzy lubią dużo tego, co jest duże. Duże koła, duże listwy, duże auto. Masywny wygląd nie sprawia jednak, że jest to pojazd wyłącznie męski. Niejedno kobiece oko z pewnością również dostrzeże w nim atrakcyjność – w każdym razie nam w redakcji się podoba.
W środku jest raczej nowocześnie, choć na pewno nie futurystycznie. Wirtualne zegary, dotykowe multimedia… Nie zabrakło też kilku przycisków manualnych. Kokpit utrzymano w oryginalnej stylistyce, w której dominują ostre skosy. Producenci wzbogacili go także o parę mało potrzebnych „ulepszeń” takich jak boczne podświetlenie wyświetlacza z zegarami, ale poza tym zasadniczo jest całkiem praktycznie. Pozytywny obraz wnętrza dopełniają dobrej jakości materiały w nim wykorzystane oraz kontrastujące z wszechobecną czernią szaro-srebrne wstawki.

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Prawdziwy relaks

Nie wolno pominąć faktu, o którym wspominamy już w tytule całego testu. Citroen C4 to niezwykle komfortowy samochód i to dzięki kilku rozwiązaniom. Przede wszystkim najświeższą odsłonę auta wyposażono w specjalne amortyzatory, które skutecznie zwiększają poziom wygody podczas jazdy. Ponadto zagwarantowano nowej generacji fotele, a także zadowalającą przestrzeń. Powodów do narzekania nie będą mieć zarówno kierowcy, jak i pasażerowie, również ci siedzący z tyłu. Miejsca nie brakuje.
Co więcej? Wysoka pozycja za kierownicą ułatwia widoczność i sprawia, że nie czujemy się „zapadnięci”. Dodatkowo samochód wyposażono w specjalny uchwyt na tablet, co powinno ucieszyć każdego pasażera w dłuższej podróży. Pytanie tylko, czy te zalety są w stanie przysłonić wady, o których za chwilę.

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

 

Citroen C4 – aspekt (nie)praktyczny

Na pierwszy rzut oka nowa generacja francuskiego modelu wydaje się niemal doskonała. Wsiadamy do wygodnego wnętrza, czerpiemy przyjemność z jazdy. Niestety każda kolejna chwila w samochodzie coraz bardziej niszczy to wrażenie.
Po pierwsze: wyobraźmy sobie, że próbujemy wyjechać z parkingu. Manewrujemy, raz jadąc przed siebie, a raz cofając. Nie jest to jednak takie łatwe, ponieważ przełącznik tych trybów działa z opóźnieniem. Trzeba przytrzymać przyciski przód-tył przez kilka sekund, by auto załapało, czego od niego żądamy. Oczywiście da się do tego przyzwyczaić, ale w sytuacjach, gdy działamy w pośpiechu, może to zdecydowanie uprzykrzyć życie.
Po drugie: bagażnik. I nie chodzi tu o jego pojemność, bo ta aż tak nie szokuje (chociaż i nie imponuje – to 380 l). Problem tkwi w sposobie jego zamykania. Trzeba użyć naprawdę dużo siły, by mieć pewność, że klapa rzeczywiście się zatrzasnęła. I wiemy, że nie tylko w naszej redakcji był z tym problem.
Po trzecie: wszystkie inne mankamenty. Należą do nich kłopoty z łącznością przy współpracy auta ze smartfonem, szarpanie, dość wysokie progi utrudniające wejście do samochodu, duże zużycie paliwa, a także chaos wynikający z nadwrażliwego automatycznego systemu otwierania i zamykania auta. Na szczęście tę opcję można wyłączyć w menu.

Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?
Citroen C4 1.2 PureTech 130 FEEL Pack – komfort i co dalej?

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 5
  • Liczba miejsc: 5
  • Średnica zawracania: 10.9 m
  • Długość: 4354 mm
  • Szerokość: 1800 mm
  • Szerokość z lusterkami bocznymi: 2032 mm
  • Szerokość ze złożonymi lusterkami bocznymi: 1834 mm
  • Wysokość: 1522 mm
  • Rozstaw osi: 2667 mm
  • Rozstaw kół – przód: 1650 mm
  • Prześwit: 156 mm
  • Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone): 380 l

Podsumowanie

Citroen C4 w nowej odsłonie niewątpliwie może się podobać, bo właściwie czemu nie? Ocena designu to oczywiście zawsze kwestia gustu, ale poza tym samochód jest po prostu niezwykle wygodny, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, duży, cichy i nie najdroższy. Z drugiej jednak strony nie brak mu też istotnych mankamentów. Zanim więc podejmie się decyzje o jego zakupie, warto przemyśleć, na czym nam konkretnie zależy. Jeśli jesteśmy w stanie przyzwyczaić się do wymienionych w powyższym tekście wad, możemy śmiało zainwestować w to auto. Jeżeli natomiast komfort nigdy nie był dla nas najwyższym priorytetem, postawmy na coś innego.