Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, a rozum?

Wizualnie trudny do przebicia, jednak na drodze pozostawia wiele do życzenia. Kilka słów o tym, co urzeka w nowej wersji Fiata 500 Dolcevita i o tym, co można byłoby w niej poprawić.

Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek

Kultowy model w odświeżonej bardzo delikatnie wersji, nawiązującej projektem do plażowych akcesoriów, wpadnie w oko niemal każdemu. Charakterystyczna sylwetka skutecznie przykuwa uwagę na ulicy, a elementy takie jak czerwone akcenty czy składny dach czynią ten model jeszcze bardziej wyjątkowym. Fiat 500 jest uznawany za auto typowo kobiece, jednak nie oznacza to, że każda kobieta się w nim odnajdzie.

Zachwycający design

Największym atutem Fiata 500 jest design – charakterystyczny, ale powtarzalny. Przynajmniej patrząc na wersję z zeszłego roku. Styl wybrany przez projektantów z pewnością przypadnie do gustu kobietom, ale chyba bardziej modnym niż wygodnym. Testowany przez redakcję model w kolorze określonym na stronie producenta jako „Biały Gelato” prezentował się naprawdę świetnie. Jasna powierzchnia została przełamana czerwonym paskiem ciągnącym się wokół auta, dzięki czemu zyskała charakteru.  Chromowane lusterka pięknie odbijają światło i nadają elegancji. Jednak to również powielenie z modelu 2019.

Design auta został oparty o połączenie bieli i czerwieni. Kolory te pojawiły się także na składanym dachu – na ciemnej połaci umieszczono białe pasy oraz czerwony napis modelu, dzięki czemu prezentuje się imponująco.

Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek

Akcent kolorystyczny odnajdziemy również na fotelach, mają one czerwone lamówki oraz wyhaftowaną „500” na oparciach, z kolei czarna deska rozdzielcza została przełamana jasną imitacją drewna. Plastikowo, ale estetycznie. Jeśli chodzi o kształty, motywem przewodnim we wnętrzu jest koło. Zauważamy je zarówno na desce rozdzielczej, jak również w systemach pokładowych, na drzwiach, wokół skrzyni biegów oraz w projekcie kieszeni na napoje. Nawet pokrętła zmieniły kształt  klasycznych do kręcenia na wciskane. Nowocześniej, ale czy wygodniej?

Wyposażenie

Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Czy legendarny Fiat 500 może rozkochać każdą kobietę? Wersja 2019 rok dla porównania.
Czy legendarny Fiat 500 może rozkochać każdą kobietę? Wersja 2019 rok dla porównania.
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek

Model został wyposażony w sprawny system pokładowy i multimedialny, z którym możemy połączyć się za pomocą funkcji Bluetooth, Apple CarPlay lub Android Auto. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem ekranu dotykowego oraz dwóch przycisków/pokręteł umieszonych po obu stronach ekranu. Automatyczną klimatyzacją sterujemy manualnymi przyciskami, które znajdziemy pod ekranem, co usprawnia operowanie ustawieniami podczas jazdy. Poniżej do dyspozycji pasażerów zamontowano stosunkowo płytkie kieszenie na napoje, gniazdo 12V oraz jedno wejście USB.
W tak małym aucie bagażnik o pojemności 182 l nie zaskakuje, natomiast ze względu na mały i średnio komfortowy otwór załadunkowy mogą wystąpić trudności z pakowaniem większych przedmiotów. Został zmniejszony o 3 litry, to dużo w stosunku do i tak małej pojemności.

Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek
Fiat 500 Dolcevita – serce mówi TAK, rozum niekoniecznie. Foto Anita Bożek

Komfort jazdy

Komfort jazdy jest częściowo zależny od zajmowanego miejsca. Pasażerowie siedzący na tylnej kanapie niestety nie mogą cieszyć się dużą przestrzenią, jest ona wystarczająca, by przetrwać podróż, jednak nie ma możliwości, aby rozsiąść się wygodnie podczas dłuższych tras. Im wyżsi pasażerowie, tym komfort będzie mniejszy, niestety jest to cecha charakterystyczna większości samochodów o niewielkich rozmiarach.
Problemy z przestrzenią wewnątrz auta rekompensuje funkcjonalność modelu podczas jazdy miejskiej – Fiat 500 idealnie wpasuje się w ciasne miejsca parkingowe, dzięki czemu może ułatwić codzienne poruszanie się po ulicach. No i oczywiście dla fanów podziwiania gwiazd ten model jest polecany. System otwierania dachu, za pomocą przycisku sprawdza się choć zacina. Materiał układa się równo i estetycznie. A białoczarne pasy dodają smaczku. Jednakże bezpośrednie sąsiedztwo z bagażnikiem uniemożliwia jego otwarcie przy złożonym dachu.

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 3
  • Liczba miejsc: 5
  • Silnik: benzynowy 1,2
  • Moc: 69 KM
  • Skrzynia biegów: automatyczna
  • Napęd: przedni
  • Przyspieszenie do 100 km/h: 13 s
  • Maksymalna prędkość: 160 km/h
  • Długość: 3546 mm skrócona z 3571 mm w stosunku do modelu z 2019
  • Szerokość: 1627 mm bez zmian
  • Masa: 940 kg – cięższy zeszłoroczny model 865 kg
  • Bagażnik: 182 l – zmniejszony z 185 l

Podsumowując:

Testowany model nie zmienił się pod względem wyposażenia w systemy bezpieczeństwa. Znajdziemy w nim kontrolę trakcji, czujniki parkowania i niewiele więcej. W dalszym ciągu samochód jest słabo wyciszony i podróż na dłuższą trasę męcząca. Oczywiście mówię o poruszaniu się po autostradzie. Jazda miejska jest na przyzwoitym poziomie.
Spalanie w trybie mieszanym wysokie, średnio zużywałam 8 litrów na 100 km. Duży plus za brzmienie, system audio Hi-Fi Beats, sprawdza się doskonale.

Testowała Monika Rebelak