Goran Bregović & The Wedding and Funeral Band na jedynym koncercie w Warszawie

goran bregowic w wawie
Ulubieniec Polaków Goran Bregović powraca do Sali Kongresowej 22 maja 2014 z koncertem ze swoją Weselno – Pogrzebową Orkiestrą. Tym razem najpopularniejszy bałkański artysta na świecie pojawi się w Polsce na zaproszenie agencji STX JAMBOREE wraz ze swoim najnowszym, porywającym do tańca, projektem „Champagne For Gypsies”, przy którym współpracował z Gogol Bordello i Gipsy Kings.

Tej wiosny usłyszymy w Warszawie obecne na najnowszej płycie artysty połączenie bałkańskich oraz cygańskich rytmów z nowoczesnym oraz rockowym brzmieniem. Podczas jedynego w Warszawie majowego koncertu Gorana Bregovića & The Wedding and Funeral Band nie zabraknie także niezapomnianych przebojów z filmów Emira Kusturicy, w tym „Kalasnikov”, czy „Ederlezi”. A także większości hitów z kultowych w Polsce płyt nagranych przez Gorana z udziałem Kayah, Krzysztofa Krawczyka i Smolika. Usłyszymy także inne utwory ze ścieżek dźwiękowych nagranych przez artystę do filmów „Underground”, „Arizona Dream”, czy „Królowa Margot”.

Zapowiada się zatem niezapomniana uczta zarówno dla duszy, jak i ciała, które przy dźwiękach orkiestry Bregovića nieustannie rwie się do tańca. Artysta w tym składzie występował w Warszawie blisko 4 lata temu w 2010 roku. Ponadto rok później zagrał ogólnopolską trasę koncertową z zespołem Śląsk.

NOWY PROJEKT GORANA BREGOVICA

Gitara elektryczna i perkusja miesza się z rockowymi akcentami, a w tle brzmią orkiestra smyczkowa oraz głębokie głosy chóru męskiego; tradycja bałkańska łączy się z dźwiękami cygańskiej kapeli. Najnowszy album Bregovića „Champagne For Gypsies” wydany w 2012
roku, to uczta dla każdego słuchacza. Jak mówi artysta: „Wznoszę toast za cyganów tego świata, którzy są niezwykle utalentowani i od wieków są niezmiennie inspiracją dla kompozytorów wszelkiego pochodzenia”. Na płycie obok Orkiestry Weselno-Pogrzebowej pojawiają się tacy artyści jak Gogol Bordello i Gipsy Kings. Porywające do tańca i poruszające duszę melodie poprzez niezwykłe aranżacje i kunszt kompozytorski łączą bogatą tradycję artystyczną Bałkanów z nowoczesnością.

GORAN BREGOVIĆ

Goran Bregović ma we krwi niesamowitą bałkańską mieszankę – urodził się w Sarajewie, matka pochodzi z Serbii, a ojciec z Chorwacji. W wieku 16 lat artysta założył swój pierwszy zespół – rockowy „Bijelo Dugme”, w którym grał na gitarze (bo jak twierdzi: „gitarzyści mają największe powodzenie u kobiet”) i komponował. W tamtych czasach rock miał symboliczne znaczenie – pozwalał młodym ludziom wyrażać to, co chcieli powiedzieć, nie ryzykując jednocześnie utratą wolności. Koncertując z sukcesem przez kolejne 15 lat w Europie Wschodniej, studiując w międzyczasie filozofię i socjologię, pod koniec lat osiemdziesiątych Bregović zrywa z zespołem oraz ciągłym życiem w trasie i pisze muzykę do filmu pochodzącego z Sarajewa Emira Kusturicy – „Czas Cyganów” (1988). Osiedla się wtedy na stałe na wybrzeżu Morza Adriatyckiego, o czym zawsze marzył. Wkrótce musi go jednak opuścić przenosząc się do Paryża, gdyż wybucha wojna w Jugosławii.

Nadal współpracuje z Kusturicą przy kolejnych filmach – „Arizona Dream” (1993), „Underground” (1995, film otrzymał Złotą Palmę na festiwalu w Cannes), zdobywając rewelacyjne recenzje. Pisze również muzykę do filmów „Lato albo 27 straconych pocałunków” (2000, reż. Nana Dzhordzhadze) i „Królowa Margot” (1994, Patrice Chéreau). Komponuje także na potrzeby sztuk teatralnych – „Silence of the Balkans”,
„Hamlet”, „Krucjata Dziecięca”, „Boska Komedia”. W 1995 roku Bregović powraca na scenę z muzyką na żywo – wraz z męskim chórem,
śpiewakami muzyki tradycyjnej oraz orkiestrą symfoniczną The Wedding and Funeral Band, czyli z własną Orkiestrą Weselno-Pogrzebową, rozpoczyna wielkie tournée z repertuarem muzyki filmowej swojego autorstwa. Utwory jak „Ederlezi” („Czas Cyganów”) czy„Kalasnikov” („Undergr ound”) stają się rozpoznawalne na całym świecie. O ogromie sukcesu Bregovića świadczy koncert na placu św. Piotra w Rzymie dla półmilionowej publiczności.

Bregović lubi wszelkiego rodzaju kooperacje artystyczne, współpracował z wieloma gwiazdami takimi jak Iggy Pop, Ofra Haza, Cesaria Evora, Scot Walker, Setzen Aksu, George Dalaras, Gogol Bordello czy Kayah. Jego Orkiestra Weselno-Pogrzebowa brała także udział w wielu projektach specjalnych, łączących przeróżną muzykę, kulturę a nawet religię, jak np. „Wielkie Wesele w Palermo” czy projekt „My Heart Has Become Tollerant”, w którym spotykają się orkiestra Bregovića, moskiewski chór cerkiewny i marokańska sekcja smyczkowa. Jego orkiestra występowała w całej Europie, Azji i Ameryce Północnej oraz Południowej wszędzie wzbudzając zachwyt i poruszając nie tylko serca, ale i ciała słuchaczy.
W czwartek 22 maja 2014 roku Goran Bregović wraz z orkiestrą powraca po raz kolejny do Polski, gdzie od lat jego koncerty cieszą się niezwykłą popularnością.

Początek koncertu 22 maja 2014 roku w Sali Kongresowej o godz. 20.00.