
Na co zwrócić uwagę decydując się na zakup biletów lotniczych, hoteli czy ubezpieczeń podróżnych u internetowego pośrednika?
Od kilku lat widać wyraźny trend w planowaniu podróży wakacyjnych przez Polaków: coraz więcej z nas organizuje wyjazdy samodzielnie, rezygnując z usług biur podróży. Liczba rezerwacji tylko samych lotów, dokonanych za pośrednictwem platformy eSky, wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 28% w porównaniu z analogicznym okresem w latach 2015-2016.

Przed zakupem
Sprawdź, czy dane kontaktowe są aktualne. Niby to oczywiste, ale zanim zdecydujesz się na planowanie podróży z konkretnym pośrednikiem sprawdź, czy strona z której masz zamiar skorzystać działa bez problemu, a podane na niej dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail) są aktualne. Infolinia pracuje tylko w dni powszednie, od 10 do 16? To powinno Cię zaniepokoić. Co bowiem, jeśli problem z Twoją rezerwacją wystąpi w weekend? Numer infolinii nie jest polski? Kontakt telefoniczny może wiązać się z dodatkowymi kosztami za połączenia międzynarodowe. Firma w ogóle nie dysponuje Contact Center? Nie korzystaj z usług, o które nie jesteś w stanie dopytać konsultanta.
- zweryfikuj doświadczenie potencjalnego pośrednika. Od kiedy istnieje firma? Czy posiada zagraniczne placówki? Jakie ma doświadczenie w branży turystycznej? Czy regularnie poszerza oferowane usługi?
- poszukaj firmy w mediach społecznościowych. Jeżeli ostatnie wpisy pochodzą sprzed paru tygodni, a nawet miesięcy, firma nie prowadzi dialogu z użytkownikami lub ma przewagę niepochlebnych opinii, zachowaj czujność.
- upewnij się, że firma prowadząca serwis, na którym planujesz dokonać rezerwacji ma aktualną akredytację IATA (lub konsolidator, z którego usług korzysta ją ma). Za tym tajemniczym skrótem kryje się Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych.
To organizacja zrzeszająca przewoźników lotniczych z całego świata, która nadzoruje i koordynuje ich działania, a także ustanawia normy obowiązujące w systemie lotnictwa cywilnego. Licencjonowani agenci IATA starają się zapewniać swoim klientom usługi na wysokim, międzynarodowym poziomie, co czyni ich godnymi zaufania partnerami w podróży.
W trakcie
- Porównaj ceny na innych stronach. Kto z nas nie lubi okazji?! Co jednak, jeśli oferowana usługa – przelot, hotel czy ubezpieczenie – jest podejrzanie tania? Zbytnie odstępstwo od cenowej normy może zwiastować kłopoty – warto sprawdzić, czy atrakcyjnej cenie nie towarzyszą ukryte koszty dodatkowe, do których pokrycia będziemy zobligowani w kolejnych krokach rezerwacji.
- Pamiętaj o bezpieczeństwie płatności. Czy strona posiada certyfikaty bezpieczeństwa a sam proces płatności realizowany jest za pośrednictwem zaszyfrowanego, bezpiecznego protokołu https? Pamiętaj, że podawane przez Ciebie w sieci dane mogą zostać wykorzystane przeciwko Tobie.
- Płać kartą. Płatność za usługę dokonana kartą jest bezpieczniejsza – to dzięki opcji chargeback. Jeśli zauważysz, że opłacona usługa była niezgodna z umową czy opisem lub na wyciągu z karty pojawiły się transakcje, których nie rozpoznajesz – możesz zażądać zwrotu środków.
Po zakupie
- Sprawdź, czy otrzymałeś bilet w ciągu 24 godzin od wpłaty. Jeśli nie, sprawdź ponownie stronę, na której została dokonana transakcja i jak najszybciej skontaktuj się z firmą, zgłaszając problem.
- Zweryfikuj, czy numer Twojej rezerwacji widnieje na stronie przewoźnika lub sieci hotelowej. To pozwoli upewnić się, że przekazane środki trafiły dokładnie tam, gdzie powinny.