Roboty i manekiny, czyli jak Škoda przeprowadza testy systemów bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo drogowe to priorytet dla marki Škoda, która stawia na innowacyjne rozwiązania w swoich nowych modelach, aby zapewnić ochronę wszystkim uczestnikom ruchu.

ŠKODA Enyaq Coupe iV RS 299 KM – piękna sesja na Starym Mieście

Wieloetapowe testy systemów wspomagających, wykorzystujące technologię robotyczną, są kluczowe dla zapewnienia sprawności tych systemów, zanim trafią na drogi.

Testy Precyzji z robotami za kierownicą

Przed wprowadzeniem systemów wspomagania do produkcji seryjnej, marka Škoda przeprowadza intensywne testy, które symulują różnorodne scenariusze awaryjnego hamowania. „Oczywiście dopracowujemy system awaryjnego hamowania również po to, aby upewnić się, że działa on jak najlepiej w normalnym ruchu drogowym, nie przeszkadzając kierowcy, ale chroniąc nieuważnych użytkowników dróg. Ze względu na wymagany stopień precyzji i powtarzalności, testujemy jego prawidłowe działanie na poligonie za pomocą technologii robotycznej” – wyjaśnia Lukáš, członek zespołu Škoda Auto.

Precyzyjne unikanie kolizji

Jednym z testowanych aspektów jest unikanie kolizji poprzez awaryjne hamowanie. Systemy wykorzystują dane z czujników radarowych i kamer, aby zidentyfikować obiekty na drodze i uruchomić hamulce w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia siły uderzenia. „System nie jest aktywny przy niższych prędkościach i nie działa na ostrych zakrętach z przyspieszeniem bocznym 3 m/s lub większym. Ponadto, system wykrywa działania kierowcy za pomocą kierownicy, ale to człowiek musi nadal prowadzić auto” – dodaje Ondřej, członek zespołu Škoda Auto.

System Asystenta Pasa Ruchu

System Lane Assist monitoruje pasy ruchu i reaguje na zbliżanie się do nich. Działa przy prędkościach powyżej 65 km/h i może dostosowywać układ kierowniczy w zależności od odległości między pojazdem a pasem ruchu. „System nie jest aktywny przy niższych prędkościach i nie działa na ostrych zakrętach z przyspieszeniem bocznym 3 m/s lub większym. Ponadto, system wykrywa działania kierowcy za pomocą kierownicy, ale to człowiek musi nadal prowadzić auto” – wyjaśnia Jiří, członek zespołu Škoda Auto.

System Emergency Assist

Ten system reaguje, gdy kierowca jest nieaktywny. W przypadku braku reakcji na ostrzeżenia, system podejmuje szereg działań mających na celu zatrzymanie pojazdu i wezwanie pomocy. „Jeśli kierowca pozostaje nieaktywny, samochód przygotowuje się do uderzenia: zwija szyby do 55 mm, zamyka szyberdach i napina pasy bezpieczeństwa. Następnie auto włącza światła awaryjne, trąbi klaksonem, zatrzymuje się i włącza światła wewnętrzne. Jeśli kierowca nie zareaguje, po 15 sekundach wzywane są służby ratunkowe” – mówi Jiří, członek zespołu Škoda Auto.

Podsumowanie

Marka Škoda nieustannie dąży do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa swoich pojazdów. Zaawansowane testy systemów wspomagających, wykorzystujące roboty i różne scenariusze, są kluczowe dla uzyskania sprawności i skuteczności tych systemów. Wprowadzając innowacyjne rozwiązania, Škoda wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców i stawia na zaawansowane technologie, które podnoszą standardy bezpieczeństwa na drogach.