Dla spragnionych wrażeń – test Subaru BRZ

Samochód stworzony do szybkiej i dynamicznej jazdy. Przetestowaliśmy, zakochaliśmy się i chcemy więcej!

Fot. Bezpieczna Podróż
Fot. Bezpieczna Podróż

Subaru to jeden z najbardziej sportowych samochodów na świecie. Od zawsze mocno kojarzony z rajdami, charakteryzował się napędem 4×4. I nie ważne czy był to SUV, czy zwykłe auto. Subaru nigdy nie celowało w masowego odbiorcę a inspiracją przy produkcji były alianse firm japońskich z innymi producentami jak np. Nissan/Renault.

Tak oto Subaru nawiązało współpracę z Toyotą!

Subaru, specjalizujące się w napędach dołożyło swoje mocne „pięć groszy” – stąd mamy pierwszy w Toyocie silnik boxera. Samochód okazał się strzałem w dziesiątkę! Mocny popyt na coupe z klasycznym napędem (silnik z przodu, napęd z tyłu). Jeśli dodamy do tego możliwość wyłączenia wszystkich elektronicznych gadżetów i asystentów jazdy, to mamy idealną zabawkę do driftu, fenomenalnie wyważona z nisko osadzonym ośrodkiem ciężkości.

Silnik/skrzynia

Subaru BRZ 2.0 200 KM to istna maszynka do wywoływania samochodowej radości! BOXER 2.0 cztery cylindry, cztery zawory na cylinder i bezpośredni wtrysk paliwa, to czyni z tego niepozornego auda prawdziwą petardę. Zacznijmy od brzmienia… jest niesamowite i kompletnie wyścigowe. Silnik mimo jedynie 2L pojemności generuje 200KM przy 7000 obr/min i tych, którzy nie mieli doczynienia ze sportowymi silnikami w osłupienie wprawia fakt, że silnik kręci się ponad 7000 obr/min i robi to z niezwykłą lekkością.

Zawieszenie/koła/hamulce

Najważniejszą zasadą przy projektowaniu auta jest masa i osadzenie środka ciężkości. Masa jest dość niska co powoduje, że przy twardym zawieszeniu ten samochód pokonuje zakręty z niewiarygodnymi prędkościami niedostępnymi dla innych sportowych aut. Zawieszenie oparte na MacPhersonach sprawia, że auto jest jakby przyklejone do asfaltu. Idealna przyczepność to jedna z najważnejszych rzeczy w sportowych samochodach.

Ekonomia

Sportowe auta od zawsze kojarzą się z wysokim spalaniem. Przy Subaru Subaru BRZ 2.0 200 KM – duże zaskocznie. Jazda po mieście zamyka się w zależności od temperamentu pomiędzy 6,5 a 8L, natomiast trasa z prędkością 100km/h to jedynie 5,5L/100 km. Zaskakujące? Jest to zasługa wtrysku bezpośredniego i zmiennych faz rozrządu zarówno po stronie ssącej jak i wydechowej. Duży wypływ na spalanie ma też waga pojazdu. Okazało się, że auto o właściwościach super sportowych, może być ekonomiczne i tanie!

Wygląd

Jeśli brakuje Wam mocnych wrażeń i skoku adrenaliny w żyłach, to auto na pewno Wam je zapewni. Filozofia powstania BRZ i GT86 nie miała na celu stworzenia kolejnego nafaszerowanego elektroniką i napompowanego sterydami auta. BRZ jest jak gokart, czyli ma sprawiać po prostu czystą przyjemność. Próżno szukać w nim praktyczności i nowoczesnych rozwiązań współczesnej elektroniki – ten samochód jest stworzony by szaleć.

Wszystko w tym aucie przypomina nam o jego zastosowaniu – szybkiej jazdy. Kształt jest opływowy i dynamiczny. Nisko poprowadzona linia dachu, szerokie nadkola i ogromne obręcze kół to też charakterystyczne cechy dla aut sportowych. Na uwagę zasługuje rasowy tył samochodu z dwiema chromowanymi końcówkami wydechu.

W środku samochód wygląda bardzo surowo. Nie znajdziemy tu żadnych multimedialnych zabawek. Projektanci zadbali o to, aby wnętrze było proste, przejrzyste i nie rozpraszało w czasie szybkiej jazdy. Miejsca nad głową jest wystarczająco dużo, ale przy wzroście powyżej metra osiemdziesięciu niewiele miejsca pozostaje na nogi. Deska rozdzielcza rozświetla się na czerwono sportowego charakteru dodaje centralnie umieszczony obrotomierz. Bagażnik o pojemności 243 litrów nie daje zbyt wiele możliwości załadunkowych.

Wrażenia z jazdy

Przy odpalaniu Subaru BRZ, z rur wydechowych wydobywa się basowy pomruk zapowiadający ekscytujące możliwości naszego dwulitrowego boksera. Naciskając pedał gazu, patrząc na dynamicznie podskakującą wskazówkę obrotomierza, czujemy dużą ekscytację. Subaru setkę osiąga w niespełna 8 sekund. Świetny układ kierowniczy i doskonale zestrojona skrzynia begów z minimalnymi przełożeniami, twarde zwieszenie, sprawiają, że nie da się w tym aucie czuć źle. Od razu wiemy, że można się nim dobrze zabawić, nie martwiąc się o utracenie sterowności i nawet przy niewielkich umiejętnościach jesteśmy w stanie wykręcić tzw. ”bączka”.

Podsumowanie

Subaru BRZ jest autem, które zaskakuje! Sprawdzi się w rękach prawdziwego pasjonata sportowej jazdy, maniaka adrenaliny i mocnych wrażeń. To rasowe, sportowe coupe o nieprawdopodobnych możliwościach. To prawdziwy wulkan energii i dynamiki i dla takich właśnie osób został stworzony.