Czy się z tym zgadzamy czy nie, Tesla stała się niemalże synonimem wysokiej klasy samochodu elektrycznego. I chociaż ostatnie wtopy Muska na Twitterze mogą sugerować, że swojego ostatniego miliardowego zakupu nie przemyślał, nie odejmuje to jakości tworzonym przez jego firmę samochodom. Dlatego też, od kiedy w Polsce zaczęły się różnego rodzaju programy mające zachęcać kierowców do wybierania elektryków, ci z nieco grubszymi portfelami na pewno przynajmniej przez chwilę rozważali zakup właśnie tej marki.

Odstraszać może jednak cena – najtańszy model dostępny na naszym rynku to wydatek rzędu 244 tysięcy złotych. Ale nie tylko Tesla ma w swojej ofercie samochody z wygórowanej półki cenowej. Po przejrzeniu modeli europejskich i wschodnioazjatyckich producentów okazuje się, że podobną sumę wydamy, jeśli w oko wpadła nam najnowsza Skoda Enyaq iV. Czy czeski projekt rzeczywiście może konkurować z Teslą?

Skoda Enyaq iV
Enyaq iV to przestronny SUV, który na pewno rzuca się w oczy. Nowy design Skody jest bowiem niezmiernie wyrazisty. Auto zawdzięcza to np. potężnemu, podświetlanemu grillowi, smukłym reflektorom czy dynamicznym liniom wykorzystanym w projekcie. Nie skupiono się jednak wyłącznie na kwestiach estetycznych. W konstrukcji położono nacisk na dynamikę, dzięki czemu auto lepiej się prowadzi.

Uwagę zwracają również gabaryty. W elektryku znajdziemy nie tylko wielkie koła i dużo miejsca dla pasażerów, ale też bardzo pojemny bagażnik – aż 585 litrów. Te rozmiary zachęcają do zapakowania w samochód całej rodziny i wybrania się na poszukiwanie przygody. Tylko czy damy radę gdzieś dojechać z elektrycznym napędem?


Zobacz także: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI inspirowana rajdami

Imponujący zasięg
Chociaż projektanci zrobili świetną robotę jeśli chodzi o wygląd SUV-a, to czoła należy jednak uchylić inżynierom. Bowiem nowy Enyaq jest elektrykiem, którym nie strach pojechać w dłuższą drogę. W samochodzie znajdziemy akumulator o pojemności – w zależności od wersji – od 62 do 82 kWh. Na tym drugim przejedziemy nawet do 544 km. Oznacza to ni mniej ni więcej, że Skoda spokojnie może na tym polu konkurować z większością modeli Tesli. Zresztą nawet zasięg tańszego silnika – 396 km – nie jest wcale skromny.
Ładowanie Enyaq iV
W przypadku elektryków jednym z częściej zadawanych pytań jest to, jak długo dany model trzeba ładować. Szczególnie w przypadku tak dużego samochodu, który oferuje bardzo duży zasięg, kwestia ta może budzić zmartwienie. I niestety nie jest ono zupełnie bezpodstawne, bo w przypadku Enyaq będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Chociaż w stacji szybkiego ładowania akumulator 82 kWh do 80% naładujemy w zaledwie 40 min, to już na ten sam poziom doładowania z wallboxa o mocy 11 kW poczekamy 6 godzin. A ile czasu trwa dokładnie ładowanie z normalnego gniazdka? Tu pojawia się pewien problem, bo chociaż Skoda zapewnia, że Enyaq iV jak najbardziej można w standardowym gniazdku ładować, to już nie doprecyzowuje, ile by to miało potrwać. Są jednak też dobre strony czeskiego elektryka. Właściciele Skody będą mogli ładować auto w sieci dealerskiej. Producent jest również zaangażowany w tworzenie sieci IONITY, która ma na celu postawienie w Europie 400 bardzo szybkich ładowarek. Jest więc na co czekać.
Nieco o wnętrzu


We wnętrzu czeka na nas miła niespodzianka. Skoda oferuje świeżą stylistykę, pokazują nowe, odmienione oblicze marki. Pod hasłem Design Selections kryją się inspirowane współczesną architekturą wersje wykończenia, z których każde wygląda bardzo luksusowo. Do tego wygodne fotele i nieodzowna indukcyjna ładowarka do smartphonów. Nieco topornie wrażenie sprawia niestety system multimedialny, do którego dostęp mamy przez wyglądający jak tablet 13-calowy ekran wyrastający ze środka deski rozdzielczej.

Podstawowe parametry techniczne
- Liczba drzwi: 5
- Liczba miejsc: 5
- Długość: 4649 mm
- Szerokość: 2147 mm (z lusterkami)
- Wysokość: 1616 mm
- Rozstaw osi: 2765 mm
- Rozstaw kół: 1587 mm (przednie), 1566 mm (tylnie)
- Średnica zawracania: 10.9 m
- Pojemność energetyczna: 62 kWh/82 kWh
- Maksymalna prędkość: 160km/h
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 8.7 sek.
- Cena: od 212 250 zł
Podsumowanie:
Skoda Enyaq iV to pierwszy pełny model marki Skoda na napęd elektryczny. Auto zaskakuje zasięgiem, nawet do 500km (WLTP) oraz prędkością maksymalną do 160km/h. Posiada napęd na tylne lub na obie osie. Design Enyaq iV jest nowoczesny i elegancki, a przestrzeń w środku jest przestronna. Auto wyposażone jest w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. duży ekran infotainment, cyfrowy zestaw wskaźników oraz szereg systemów wspomagających kierowcę. Skoda Enyaq iV jest dostępna z różnymi opcjami ładowania, w tym szybkim ładowaniem, pozwalającym na naładowanie baterii w zaledwie 38 minut.
Ogólnie rzecz biorąc, Skoda Enyaq iV to atrakcyjna, elektryczna SUV-ka, która łączy zasięg, wydajność i praktyczność. Jest to ekologiczna opcja, która spełni potrzeby różnych kierowców, szczególnie tych, którzy poszukują przestronnego, komfortowego i nowoczesnego pojazdu elektrycznego. Dla mnie plasuje się w TOP 3 elektryków.
Testowała Monika Rebelak