Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli?

Ładna, przestronna, wygodna, z dużym zasięgiem. Nowa Skoda Enyaq iV nie ma wad... przynajmniej dopóki nie spojrzy się na cennik.

Czy się z tym zgadzamy czy nie, Tesla stała się niemalże synonimem wysokiej klasy samochodu elektrycznego. I chociaż ostatnie wtopy Muska na Twitterze mogą sugerować, że swojego ostatniego miliardowego zakupu nie przemyślał, nie odejmuje to jakości tworzonym przez jego firmę samochodom. Dlatego też, od kiedy w Polsce zaczęły się różnego rodzaju programy mające zachęcać kierowców do wybierania elektryków, ci z nieco grubszymi portfelami na pewno przynajmniej przez chwilę rozważali zakup właśnie tej marki.

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli?
Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli?

Odstraszać może jednak cena – najtańszy model dostępny na naszym rynku to wydatek rzędu 244 tysięcy złotych. Ale nie tylko Tesla ma w swojej ofercie samochody z wygórowanej półki cenowej. Po przejrzeniu modeli europejskich i wschodnioazjatyckich producentów okazuje się, że podobną sumę wydamy, jeśli w oko wpadła nam najnowsza Skoda Enyaq iV. Czy czeski projekt rzeczywiście może konkurować z Teslą?

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli?Foto Ola Pielach

Skoda Enyaq iV

Enyaq iV to przestronny SUV, który na pewno rzuca się w oczy. Nowy design Skody jest bowiem niezmiernie wyrazisty. Auto zawdzięcza to np. potężnemu, podświetlanemu grillowi, smukłym reflektorom czy dynamicznym liniom wykorzystanym w projekcie. Nie skupiono się jednak wyłącznie na kwestiach estetycznych. W konstrukcji położono nacisk na dynamikę, dzięki czemu auto lepiej się prowadzi.

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach

Uwagę zwracają również gabaryty. W elektryku znajdziemy nie tylko wielkie koła i dużo miejsca dla pasażerów, ale też bardzo pojemny bagażnik – aż 585 litrów. Te rozmiary zachęcają do zapakowania w samochód całej rodziny i wybrania się na poszukiwanie przygody. Tylko czy damy radę gdzieś dojechać z elektrycznym napędem?

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach
Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach

Zobacz także: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI inspirowana rajdami

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach
Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach

Imponujący zasięg

Chociaż projektanci zrobili świetną robotę jeśli chodzi o wygląd SUV-a, to czoła należy jednak uchylić inżynierom. Bowiem nowy Enyaq jest elektrykiem, którym nie strach pojechać w dłuższą drogę. W samochodzie znajdziemy akumulator o pojemności – w zależności od wersji – od 62 do 82 kWh. Na tym drugim przejedziemy nawet do 544 km. Oznacza to ni mniej ni więcej, że Skoda spokojnie może na tym polu konkurować z większością modeli Tesli. Zresztą nawet zasięg tańszego silnika – 396 km – nie jest wcale skromny.

Ładowanie Enyaq iV

W przypadku elektryków jednym z częściej zadawanych pytań jest to, jak długo dany model trzeba ładować. Szczególnie w przypadku tak dużego samochodu, który oferuje bardzo duży zasięg, kwestia ta może budzić zmartwienie. I niestety nie jest ono zupełnie bezpodstawne, bo w przypadku Enyaq będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Chociaż w stacji szybkiego ładowania akumulator 82 kWh do 80% naładujemy w zaledwie 40 min, to już na ten sam poziom doładowania z wallboxa o mocy 11 kW poczekamy 6 godzin. A ile czasu trwa dokładnie ładowanie z normalnego gniazdka? Tu pojawia się pewien problem, bo chociaż Skoda zapewnia, że Enyaq iV jak najbardziej można w standardowym gniazdku ładować, to już nie doprecyzowuje, ile by to miało potrwać. Są jednak też dobre strony czeskiego elektryka. Właściciele Skody będą mogli ładować auto w sieci dealerskiej. Producent jest również zaangażowany w tworzenie sieci IONITY, która ma na celu postawienie w Europie 400 bardzo szybkich ładowarek. Jest więc na co czekać.

Nieco o wnętrzu

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach
Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach

We wnętrzu czeka na nas miła niespodzianka. Skoda oferuje świeżą stylistykę, pokazują nowe, odmienione oblicze marki. Pod hasłem Design Selections kryją się inspirowane współczesną architekturą wersje wykończenia, z których każde wygląda bardzo luksusowo. Do tego wygodne fotele i nieodzowna indukcyjna ładowarka do smartphonów. Nieco topornie wrażenie sprawia niestety system multimedialny, do którego dostęp mamy przez wyglądający jak tablet 13-calowy ekran wyrastający ze środka deski rozdzielczej.

Elektryczna Skoda Enyaq iV w cenie Tesli? Foto Ola Pielach

Podstawowe parametry techniczne

  • Liczba drzwi: 5
  • Liczba miejsc: 5
  • Długość: 4649 mm
  • Szerokość: 2147 mm (z lusterkami)
  • Wysokość: 1616 mm
  • Rozstaw osi: 2765 mm
  • Rozstaw kół: 1587 mm (przednie), 1566 mm (tylnie)
  • Średnica zawracania: 10.9 m
  • Pojemność energetyczna: 62 kWh/82 kWh
  • Maksymalna prędkość: 160km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8.7 sek.
  • Cena: od 212 250 zł

Podsumowanie:

Skoda Enyaq iV to pierwszy pełny model marki Skoda na napęd elektryczny. Auto zaskakuje zasięgiem, nawet do 500km (WLTP) oraz prędkością maksymalną do 160km/h. Posiada napęd na tylne lub na obie osie. Design Enyaq iV jest nowoczesny i elegancki, a przestrzeń w środku jest przestronna. Auto wyposażone jest w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. duży ekran infotainment, cyfrowy zestaw wskaźników oraz szereg systemów wspomagających kierowcę. Skoda Enyaq iV jest dostępna z różnymi opcjami ładowania, w tym szybkim ładowaniem, pozwalającym na naładowanie baterii w zaledwie 38 minut.

Ogólnie rzecz biorąc, Skoda Enyaq iV to atrakcyjna, elektryczna SUV-ka, która łączy zasięg, wydajność i praktyczność. Jest to ekologiczna opcja, która spełni potrzeby różnych kierowców, szczególnie tych, którzy poszukują przestronnego, komfortowego i nowoczesnego pojazdu elektrycznego. Dla mnie plasuje się w TOP 3 elektryków.

Testowała Monika Rebelak