NOWA WARSZAWA Stanisława Celińska | Royal String Quartet | Bartek Wąsik

Nowa Warszawa to wyjątkowy projekt muzyczny sygnowany przez Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego. Zestaw piosenek zaproponowany przez Stanisławę Celińską i Royal String Quartet jest muzycznym niezbędnikiem każdego mieszkańca i miłośnika Stolicy, jest podróżą przez jej liryczne, heroiczne i sentymentalne zakamarki. Na płycie Nowa Warszawa – i podczas koncertu promującego jej wydanie – usłyszymy szlagiery dawnej Warszawy, popularnie piosenki autorstwa takich wykonawców jak Czesław Niemen, T.Love i Beata Kozidrak, a nawet motyw muzyczny stworzony przez Davida Bowie pod wpływem krótkiego spaceru po Warszawie. Wszystko to w nowatorskich aranżacjach Bartka Wąsika, wyśpiewane hipnotycznym głosem Stanisławy Celińskiej, którą publiczność pokochała nie tylko za jej kreacje aktorskie, ale również doskonałe recitale wokalne („Domofon, czyli śpiewniczek domowy Stanisławy C.”, „Piękny świat”).

Na płycie Nowa Warszawa – i podczas koncertu promującego jej wydanie – usłyszymy szlagiery dawnej Warszawy, popularnie piosenki autorstwa takich wykonawców jak Czesław Niemen, T.Love i Beata Kozidrak, a nawet motyw muzyczny stworzony przez Davida Bowie pod wpływem krótkiego spaceru po Warszawie. Wszystko to w nowatorskich aranżacjach Bartka Wąsika, wyśpiewane hipnotycznym głosem Stanisławy Celińskiej, którą publiczność pokochała nie tylko za jej kreacje aktorskie, ale również doskonałe recitale wokalne („Domofon, czyli śpiewniczek domowy Stanisławy C.”, „Piękny świat”).

Koncert: 30 kwietnia 2014

Wykonanawcy:
Stanisława Celińska (wokal), Bartek Wąsik (fortepian), Royal String Quartet w składzie: Izabella Szałaj-Zimak (I skrzypce), Elwira Przybyłowska (II skrzypce), Marek Czech (altówka), Michał Pepol (wiolonczela),

Aranżacje:
Bartek Wąsik

Pochwała nieoczywistości

Piosenek o Warszawie jest wiele, ale Stanisława Celińska jest tylko jedna. Jej wyjątkowy sposób śpiewania jest rezultatem specyfiki jej aktorstwa – to oczywiste. Ale nieoczywiste jest, na czym to wszystko polega. Na wywiedzeniu każdego słowa i brzmienia z tego, co się przeżyło i czego się doświadczyło? Na uwiedzeniu każdego słowa, każdej nuty, każdego ucha? To jeszcze mało, bo przecież najpierw trzeba to wszystko usłyszeć w sobie, potem znaleźć sposób, jak to z siebie wywlec, a na końcu wiedzieć, jak to wywleczone wyśpiewać. I nie chodzi tu przecież o tak zwaną piosenkę aktorską, tylko o coś poważniejszego, o nadanie warszawskim piosenkom nowej rangi. To nie udałoby się bez Bartka Wąsika i Royal String Quartet. Młody kompozytor usłyszał w piosenkach – na ogół nie najmłodszych – nowy potencjał, nie tylko muzyczny, ale i emocjonalny. W rozwibrowanie emocjonalne od razu weszła Celińska, Wąsik dołożył swoją wielką erudycję muzyczną, zaś Royal String Quartet matematyczną precyzję wykonania. W rezultacie powstała nowa warszawska polifonia, wypowiedź muzyczna o Warszawie, czy może na cześć Warszawy, w której liczy się każdy głos, niezależnie od tego, z której czasoprzestrzeni pochodzi. Pracują razem kompozytorzy, autorzy tekstów i często mistrzowie wykonania, do których trzeba się odnieść, co niekoniecznie jest proste. Dopiero na to wierzchem się wskakuje z tym, co nowe i nieprzewidywalne. To nie są piosenki, to są utwory muzyczne, to jest cała Warszawa w muzyce przeżyta i przemyślana.Podczas koncertu i na płycie Nowa Warszawa artyści zaprezentują dwanaście utworów:

1. WARSZAWA (utwór instrumentalny) muzyka: David Bowie, Brian Eno
2. WARSZAWA muzyka: Janek Benedek, tekst: Zygmunt Staszczyk
3. ZNAJDZIESZ TO W WARSZAWIE muzyka: Jerzy Matuszkiewicz, tekst: Wojciech Młynarski
4. CAŁA WARSZAWA muzyka: Zygmunt Karasiński, tekst: Andrzej Włast
5. BAL NA GNOJNEJ muzyka: Fanny Gordon, tekst: Julian Krzewiński, Leopold Brodziński
6. WARSZAWO MA! muzyka: Casmir Georges Oberfeld, tekst: Andrzej Włast
7. TANGO WARSZAWO muzyka: Stanisław Sojka, tekst: Agnieszka Osiecka
8. DESZCZ muzyka: Władysław Szpilman, tekst: Konstanty Ildefons Gałczyński
9. POKOIK NA HOŻEJ muzyka: Władysław Daniłowski, tekst: Julian Tuwim
10. TAKA WARSZAWA muzyka: Adam Abramek i Paweł Sot, tekst: Beata Kozidrak
11. SEN O WARSZAWIE muzyka: Czesław Niemen, tekst: Czesław Gaszyński
12. WARSZAWO PIĘKNA WARSZAWO muzyka: Zygmunt Karasiński, tekst: Andrzej Włast

Pomysłodawca projektu: Mike Urbaniak
Realizacja nagrania i mastering: Leszek Kamiński
Projekt graficzny: Justyna Kosińska Temperowka.pl
Fotografie: Magda Hueckel

Produkcja: Nowy Teatr
Koprodukcja: Polskie Radio SA
Patroni medialni: Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, Księgarnia Traffic Club
Royal String Quartet jest pomysłodawcą i organizatorem własnego, wyjątkowego festiwalu muzyki kameralnej Kwartesencja, którego dotychczasowe odsłony zyskały liczne grono słuchaczy, przychylne recenzje prasy i tytuł Wydarzenia Kulturalnego Roku 2004 przyznany przez miesięcznik Wprost.

„To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom” – tak o Kwartesencji mówi Kayah, jedna z gwiazd poprzedniej edycji festiwalu. Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów światowego formatu, którzy na co dzień nie spotykają się na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej. To wszystko jest kwintesencją Kwartesencji – jedynego takiego cyklu koncertów w Polsce, który zyskał ważne miejsce w kalendarzu kulturalnym stolicy i zdobył specyficzną publiczność. Specyficzną, bo niezwykle różnorodną, jak różnorodny jest program każdej edycji festiwalu.
Gospodarze Kwartesencji, muzycy Royal String Quartet, festiwal wymyślili i od 2004 roku organizują, prezentując medium kwartetu smyczkowego w najrozmaitszych ujęciach. Obok klasyki ważne miejsce zajmuje tu także nowa muzyka: dużym echem odbiły się prezentowane na festiwalu interpretacje utworów Henryka Mikołaja Góreckiego czy George’a Crumba, a z myślą o RSQ nowe utwory piszą Paweł Szymański, Wojciech Blecharz czy Andrzej Kwieciński. Z muzykami z RSQ spotkali się już na warszawskiej scenie m.in. legendarny Stephen Kovacevich, jedna z najciekawszych współczesnych pianistek Angela Hewitt, wspaniały Mark Padmore, ale także Kayah, Smolik, DJ Lenar, czy Kapela ze wsi Warszawa. Gwiazdy najlepszych filharmonii i gwiazdy muzycznej alternatywy koncertujące razem – to jest możliwe tylko na Kwartesencji! Dzięki gościom z drugiej strony muzycznej „barykady” festiwal zyskuje dodatkowy wymiar i luźny, nieformalny charakter spotkania towarzyskiego.
Do tej pory na Festiwalu Kwartesencja wystąpili (w porządku alfabetycznym): Klaudiusz Baran, Andrzej Bauer, Kwartet Camerata, Martin Fröst, Krzysztof Herdzin, Angela Hewitt, Hob-beats Duo, Kapela Ze Wsi Warszawa, Kayah, Cezary Konrad, Stephen Kovacevich, Urszula Kryger, Michał Kulenty, Kwadrofonik, DJ Lenar, Simon Lepper, Lutosławski Piano Duo, Marcin Murawski, Michał Nagy, Mark Padmore, Quartet New Generation, Smolik, Tomasz Strahl, Kwartet Skampa, Kwartet Śląski, Wojciech Świtała, Antoine Tamestit oraz Monika Wolińska.STANISŁAWA CELIŃSKA

Jedna z największych polskich osobowości aktorskich. Absolwentka PWST w Warszawie. Debiutowała na deskach Teatru Współczesnego w 1968 roku, w latach późniejszych związana z Teatrem Nowym w Warszawie, Dramatycznym, Nowym w Poznaniu, Studio i Rozmaitości. Występowała w spektaklach Erwina Axera, Tadeusza Łomnickiego, Zygmunta Hübnera. Od premiery Zachodniego wybrzeża w 1998 roku regularnie współpracuje z Krzysztofem Warlikowskim. Grała między innymi w Hamlecie, Oczyszczonych (nagroda im. Zelwerowicza oraz Feliks Warszawski za rolę Kobiety), Burzy, Krumie, Aniołach w Ameryce, Końcu i Opowieściach afrykańskich wg Szekspira. Jest również cenioną aktorką filmową. Wystąpiła w wielu filmach Andrzeja Wajdy, a także w Nocach i dniach Jerzego Antczaka, Spisie cudzołożnic Jerzego Stuhra (nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za rolę Izy) czy w Pieniądze to nie wszystko Juliusza Machulskiego. Ogromną popularnością cieszą się jej recitale, m.in. Domofon, czyli śpiewniczek domowy Stanisławy C., Piękny świat, Uśmiechnij się. Od 2011 aktorka należy do zespołu Nowego Teatru w Warszawie.

ROYAL STRING QUARTET

Izabella Szałaj-Zimak I skrzypce, Elwira Przybyłowska II skrzypce,
Marek Czech altówka, Michał Pepol wiolonczela

„Grę polskiego Kwartetu Royal cechuje muzyczna inteligencja i finezja – „The Strad”
Royal String Quartet to dziś jeden z najbardziej dynamicznych kwartetów smyczkowych na świecie. W swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i nową muzykę, odważnie przekraczając granice gatunków. Zbiera entuzjastyczne recenzje dzięki interpretacjom klasyki, przyczynia się też do odkrywania mniej znanej w świecie muzyki polskiej. Współpracuje z wybitnymi artystami rozmaitych dziedzin muzyki, śmiało wpisuje się też w świat popkultury.
Międzynarodową karierę warszawskiego zespołu rozpoczęło zaproszenie do programu BBC New Generation Artists. Od czasu nominacji do nagrody Royal Philharmonic Society, nagrody Borletti-Buitoni Trust oraz laurów w konkursach w Kuhmo i Banff, kwartet jest stałym gościem najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata, m.in. Wigmore Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeńskiego i berlińskiego Konzerthausu, a także festiwali: BBC Proms, Aldeburgh, Schleswig Holstein. Od 2012 r. jest kwartetem rezydującym Queen’s University w Belfaście.
RSQ współpracuje z wytwórnią Hyperion, dla której zarejestrował płyty z muzyką Szymanowskiego, Lutosławskiego, Pendereckiego, a także album z kompletem kwartetów smyczkowych Góreckiego, wymieniany przez międzynarodową krytykę wśród najważniejszych interpretacji tego repertuaru. Obejmująca ponad 10 albumów dyskografia zespołu oddaje jego wszechstronność i zamiłowanie do przekraczania granic: klasyki, jazzu, muzyki popularnej czy elektronicznej.
„Mieszać style i gatunki, schodzić z utartych ścieżek, łączyć fantastycznych artystów, którzy na co dzień nie spotykają się ani na scenie, ani nawet na antenie tej samej stacji radiowej” – to również motto organizowanego przez RSQ warszawskiego cyklu koncertów Kwartesencja. Gośćmi zespołu byli m.in. Angela Hewitt, Mark Padmore, Urszula Kryger, Andrzej Bauer, Martin Fröst, Škampa Quartet, DJ Lenar, Kapela ze Wsi Warszawa i Kayah, która twierdzi: „To niewątpliwie akt odwagi, ale i dowód na nieskostnienie i otwartą głowę. Na duszę oddaną muzyce, a nie stereotypom”.

BARTEK WĄSIK

Pianista i aranżer, absolwent warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego oraz Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Jest członkiem Lutosławski Piano Duo, z którym od lat odnosi sukcesy i koncertuje na całym świecie. Jest również założycielem i członkiem zespołu Kwadrofonik – wyjątkowego na scenie polskiej kwartetu fortepianowo-perkusyjnego, z którym od momentu spektakularnego zwycięstwa na 9. Festiwalu Nowa Tradycja (Grand Prix, Nagroda Publiczności, Nagroda Prezydenta Warszawy) występował m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall czy Filharmonii Berlińskiej, a także w Japonii, Chinach, Brazylii, Izraelu, oraz większości krajów Europy, wykonując własne aranżacje polskiej muzyki ludowej, dzieł symfonicznych (m. in. Harnasie i Mazurki Karola Szymanowskiego, Święto wiosny Igora Strawińskiego) czy utworów pisanych specjalnie dla takiego instrumentarium przez Bélę Bartóka, Rolfa Wallina, Georga Crumba, Luciano Berio i Wojciecha Ziemowita Zycha (prawykonanie monumentalnej Różni dedykowanej zespołowi na festiwalu Warszawska Jesień w 2010 roku). Artysta dokonał wielu nagrań, a płyty z udziałem jego zespołów otrzymały prestiżowe wyróżnienia (m.in. Fryderyk 2008, Folkowy Fonogram Roku 2009, Nagroda Specjalna na Festiwalu Folkowym Europejskiej Unii Radiowej w Bratysławie 2007). Był również wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury, Fundacji Kultury i programu Młoda Polska.