
Jego parametry wpływają na to, czy możliwe będzie swobodne fotografowanie i filmowanie przy małej ilości światła, a także czy uda się zrobić duże zbliżenia lub szerokie, rozległe kadry. W tym poradniku znajdziesz kilka podpowiedzi, na co zwrócić uwagę, dobierając obiektyw.
Jaką wybrać ogniskową obiektywu?
Podstawowym zagadnieniem podczas wybierania obiektywu jest to, jaką będzie posiadał ogniskową. Odpowiada ona za kąt widzenia, a więc za to, jaki wycinek świata pokaże obiektyw. Tego typu sprzęt dzieli się na modele szerokokątne (np. ogniskowa 12 mm, 24 mm itp.), standardowe (50 mm dla formatu małoobrazkowego) i tele (od 75 mm w górę). Im niższa wartość ogniskowej, tym szerszy wycinek świata pokaże w kadrze obiektyw. Natomiast im wyższa wartość ogniskowej, tym większe zbliżenie uda się wykonać takim sprzętem (fotografowie przyrody i sportowi używają modeli o ogniskowych np. 400 czy 600 mm).
Szerokokątny obiektyw świetnie sprawdzi się do fotografowania architektury, wnętrz, portretów grupowych, ulic miast czy rozległych krajobrazów. Krótkie teleobiektywy będą doskonałe do wykonywania fotografii portretowej, zbliżeniowej, detali czy zwierząt.
Zoom czy obiektyw stałoogniskowy?
Inną podstawową kwestią jest to, czy wybrać zoom, czy stałkę? Pierwszy typ obiektywów pozwala na zmianę ogniskowej np. w zakresie 24-75 mm. Umożliwia to błyskawiczne dostosowanie kąta widzenia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się podczas wycieczek czy wykonywania różnorodnych zdjęć. Niestety wysokiej jakości obiektywy zmiennoogniskowe są z reguły droższe.
Obiektyw stałoogniskowe oferuje jedną, niezmienną ogniskową. Oznacza to, że aby zmienić kąt widzenia, konieczne jest przymocowanie do bezlusterkowca lub lustrzanki innego obiektywu. Stałki mają jednak kilka dużych zalet. Przede wszystkim są stosunkowo tańsze i oferują lepszą jakość obrazu. Są także jaśniejsze, co doceniają głównie fotografowie portretowi.
Jaka jasność obiektywu?
Jasność oznacza to, jak maksymalnie szeroko może otworzyć przysłonę obiektywu. Najlepiej jest, gdy dana konstrukcja optyczna zapewnia szeroki otwór przysłony, np. f/1.8, f/2.0 itp. Dzięki temu możliwe jest wykonywanie zdjęć z krótszymi czasami naświetlania przy mniejszej ilości dostępnego światła. Można więc z większą swobodą zachować naturalne oświetlenie, np. świec itp. Portreciści doceniają tego typu obiektywy za płytką głębię ostrości, która pozwala na piękne, artystyczne rozmycie tła.

Automatyczne ustawianie ostrości
Niezależnie od tego, czy wybierze się telezoom, czy obiektyw szerokokątny, dobrze jest zdecydować się na konstrukcję oferującą system automatycznego ustawiania ostrości. Dzięki temu będzie można z łatwością wykonać perfekcyjnie ostre zdjęcia. Doskonale radzą sobie z tym obiektywy Samyang, które posiadają wydajny silnik krokowy AF. Działa on w bardzo cichy, precyzyjny i szybki sposób, umożliwiając zastosowanie tych obiektywów także podczas filmowania.
Artykuł partnera