Renault Talisman 1,6 TCe 150 KM 7EDC

Talisman zastępuje Lagunę, ale chyba jest o pół klasy wyżej. Materiały użyte do wykończenia auta ocierają się o klasę premium, jednak nie to jest najważniejsze.

Renault Talisman 1,6 TCe 003
Renault Talisman 1,6 TCe 150 KM 7EDC

Właściwości trakcyjne tego auta są fenomenalne. Niebezpieczne jest pokonywanie zakrętów, bo daje wrażenie, że możemy jeszcze szybciej. System 4control czyli czterech kół skrętnych jest kompletną rewelacją. Tylne koła do 80km/h skręcają 4stopnie w przeciwną stronę, jak koła przedniej osi, natomiast przy większych prędkościach skręcają w tę samą stronę o 4stopnie co koła osi przedniej. Umożliwia to wyjątkowe trzymanie się zakrętu, w testach porównawczych z Audi A4, które przegrywa w przejeździe slalomem z pachołkami rozstawionymi na metrażu 18m o prawie 4km/h. Niewątpliwie system 4control jest skokiem jakościowym w parametrach trzymania się drogi, zwykły sedan zaczyna się zachowywać jak super sportowe auto, ma to oczywiście ogromne znaczenie w bezpieczeństwie jazdy, w krytycznych sytuacjach może się okazać że mamy margines bezpieczeństwa którego zwykłemu autu by zabrakło.

A teraz okiem technicznym
Silnik/skrzynia

1,6 TCe – benzynowe czterocylindrowe 1600cm3 doładowane turbiną, generujące 150 km
przy 5300 obr/min ale bez problemu wkręca się na 6000 obr/min. Moment obrotowy ma wartość 220Nm już przy 2000 obr/min co jest bardzo dobrym wynikiem. Mało silników benzynowych ma taki moment przy obrotach przypisanych dislom. Taki rozkład mocy i momentu powoduje, że auto jest elastyczne i bardzo ekonomiczne, a połączenie go z automatyczną skrzynią biegów daje duży komfort jazdy. Skrzynia jest wyposażona w dwa suche sprzęgła i dysponuje siedmioma przełożeniami. Kierowca ma możliwość programowego ustawienia parametrów auta, takich jak szybkość reakcji na gaz czy sposobu pracy skrzyni biegów. W trybie eko zespół napędowy będzie starał się pracować w
optymalnym zakresie obrotów, ale też dynamika będzie podporządkowana ekonomii. Poza
trybem normal, owy sport sprawia, że silnik pracuje na rzecz dynamiki,  a skrzynia biegów zmienia biegi bardzo szybko, dochodząc do ponad sześciu tysięcy obrotów. Niestety ten tryb nie nadaje się do codziennej eksploatacji, bo skrzynia zachowuje się, jak w sportowym bolidzie i przy ruszaniu potrafi solidnie szarpnąć.  Wybierajmy go do prawdziwiej sportowej, a więc sporadycznej jazdy.

Zawieszenie/koła/hamulce

Koła są o dość niestandardowym rozmiarze, bo 245/40×18. Nie przeszkadza to w niczym.  Przy systemie 4control oraz aktywnym zawieszeniu auto zachowuje się jak bolid, a to przy normalnej eksploatacji oznacza zwiększone bezpieczeństwo. Z przodu tarcze wentylowane działają bez zarzutu nawet przy hamowaniu z dużych prędkości w upalny dzień. Zawieszenie z przodu to kolumny McPherson z trójkątnym wahaczem u dołu, tył to półsztywna oś skrętna i oczywiście aktywne amortyzatory ze skrętne tylne koła systemu 4control.

Ekonomia

Jazda w miejskich warunkach skutkuje zużyciem na poziomie 7L/100km. Wypad za miasto z przepisową prędkością 90km/h to 5,1L/100km. Realne zużycie w trasie z prędkością na drodze ekspresowej to ok. 6,4L/100km.
Przyspieszając prędkość wzrasta również zużycie paliwa nawet do 9L/100km.

A teraz babskim okiem

Zacznijmy od wyglądu zewnętrznego, które jest bardzo eleganckie i przestronne. Na uwagę
zasługują aluminiowe, 19-calowe obręcze kół z czarnym wykończeniem oraz chromowe
zewnętrzne elementy, które podkreślają sylwetkę, zmierzającą ku nowoczesności. Może zaciekawi informacja, że wykończenie kół może mieć specjalny kolor filetowy Amethyste. Jest to kolejny samochód po Vokswagenie Polo, który zwraca uwagę samym swoim wyglądem. Wnętrze auta jest równie duże, deska rozdzielcza z brązowymi drewnianymi wstawkami i dyskretne przeszycia nicią o kontrastującym kolorze nadaje smak nowoczesnej elegancji. Można zauważyć wyjątkową dbałość o szczegóły. Przednie fotele mogą zawierać funkcję masażu i wentylacji. Długa podróż może być tylko przyjemnością.
Na środku deski rozdzielczej między siedzeniami pasażera i kierowcy znajduje się wyświetlacz wielkości tableta. Jest on jednak mocno rozbudowany wewnętrznie. Należy też pamiętać,  że prawie wszystkie zmiany na wyświetlaczu można dokonać dotykowo, co w
czasie jazdy jest dokuczliwe. Wizualnie wyświetlacz wygląda elegancko,lecz z funkcjonalnością może być ciut gorzej. Samochód wręcz wyśmienicie trzyma się drogi, pokonuje zakręty pewnie, w mieście zaś 4 skrętne koła pomagają w manewrach parkowania
co czyni go autem miejskim.

Cokolwiek by nie powiedzieć firma Renault swojego Talismana nazywa limuzyną z
charakterem. Jest niestety autem drogim – cóż elegancja ma swoją cenę. Wyjątkowe detale właśnie na nią wpływają.