Honda Jazz X-ROAD to auto do spokojnej jazdy. Choć niewielkie, to wewnątrz stwarza wrażenie przestronnego pojazdu. Przednia szyba jest odsunięta od kierownicy, dzięki czemu ma się uczucie, że samochód jest wyższy i większy. Z tyłu na miejscach dla pasażerów również jest wygodnie i spokojnie usiądzie tam wyższa osoba.
Design i wnętrze
Niebieski metalik, bo testowałam model tego auta właśnie w tym kolorze, jest wyjątkowo kobiecy. Zadziorny wygląd reflektorów i suszarki oraz tzw. płetwy na masce nadają mu zwierzęcego charakteru. Nawet rosły mężczyzna odnajdzie się w tym samochodzie. Fotele są wyprofilowane i dobrze dopasowane do pasażera. Całą deskę rozdzielczą i drzwi wyścielają wszędobylskie plastiki, które jednak wyglądają na solidne. Szkoda, że podłokietniki nie doczekały się obicia materiałowego. Testowany X-ROAD kosztuje jednak ponad 80 tysięcy.
Dlaczego nie wszystkie światła w Hondzie są ledowe, tego nie wiem. Główne – owszem, ale kierunkowskaz już nie. Na lusterkach mamy pasek ledowy, ale ledów nie ma z tyłu – jedynie jako światła pozycyjne.
Wielofunkcyjny wyświetlacz postawiony został na Androidzie, niczym w smartfonie. Zastanawia mnie funkcja kalendarza i kalkulatora na wyświetlaczu, ale może komuś się przydaje. Dużym plusem jest możliwość zmiany sposobu wyświetlania opcji – najważniejsze z nich możemy przesuwać na początek niczym puzzle.
Kierownica zgrabna, obszyta skórą, choć zaskoczył mnie na niej przycisk zmiany modułów na wyświetlaczu zamiast przycisków związanych z zegarami komputera pokładowego. Te przeniesiono na prawą stronę pod kierownicę.
Jeśli chodzi o skrytki czy uchwyty na napoje, to mamy taki trzeci dodatkowy, tuż przy kierownicy. Faktycznie wygodne rozwiązanie. Dodatkowo jest chłodzony przez klimatyzację.
Jak się jeździ Hondą X-ROAD
6-biegowa przekładnia manualna daje możliwość dobrego zarządzania prędkością. Dopracowana skrzynia z elastyczną zmianą lewarka. Silnik o pojemności 1,3 dm 3 i 103 KM sprawia, że aby osiągnąć wymagane przyspieszenie, należy utrzymywać jego pracę na wysokich obrotach. Nie jest wyposażony w turbosprężarkę. To typowy samochód miejski, na trasie sobie poradzi, ale z większym wysiłkiem. Dużym plusem jest spalanie, bo po mieście przy prędkości 50 km na godzinę spala zaledwie 4,7 l / 100 km, w korkach ok. 6,6 l, zaś w trasie przy 130 km spala 5,5 l / 100 km, choć wtedy jest już bardzo głośno i męcząco.
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to mamy tu moduł STOP oraz ILS – system rozpoznawania znaków i dopasowania prędkości. Czyżby to był zaczątek przyszłych ograniczeń prędkości narzuconych przez producentów? W końcu UE dąży do kontroli prędkości i ograniczeń podyktowanych przez znaki drogowe.
Z dodatkowych funkcji, które mi się spodobały: światła mijania ustawione na auto same przełączą się z mijania na drogowe w zależności od potrzeby.
Zawieszenie w tym typie samochodu jest komfortowe i dobrze radzi sobie z przyczepnością na zakrętach oraz z nierównościami podłoża.
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera parkowania dają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają swobodnie manewrować przy parkowaniu w wąskim garażu. Dobrze skalibrowane odległości w czujnikach nie dają możliwości zaparkowania ze zbyt dużą przerwą. Jeżeli chodzi o rozwiązania elektryczne, to znajdziemy tu elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne oraz składane lusterka i automatyczne światła z czujnikiem zmroku i deszczu. Manualnie za to regulujemy wysokość fotela kierowcy.
W tylnej części hondy można swobodnie się rozsiąść, Owszem, samochód przeznaczony jest do podróżowania w piątkę, czyli trójkę z tyłu, ale pośrodku już trudniej wygodnie się usadowić.
Bagażnik o pojemności 365 l z idealnie płaską podłogą oraz możliwość podniesienia tylnej kanapy pozwalają przewieźć rzeczy o większych gabarytach. Niby taki mały, ale załadunkowo naprawdę imponujący. Rozwiązanie to zwie się magic seats.
Wielkie torby z zakupami i wózek dziecięcy spokojnie zmieszczą się w tym modelu. Brak koła zapasowego, w standardzie znajdziemy zestaw naprawczy.
Dane techniczne:
SILNIK
- Rodzaj paliwa: Pb 95
- Pojemność: 1318
- Moc maksymalna (KM/obr./min): 102/6000
- Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min): 123/5000
- Średnica × skok (mm): 73,0 × 78,7
- Norma emisji spalin: EURO 6
SKRZYNIA BIEGÓW: 6-biegowa przekładnia manualna
- Przyspieszenie 0 ˃ 100 km/h (s): 11,4/12,3
- Prędkość maksymalna (km/h): 190/182 190/182 190/182 190/182
ZUŻYCIE PALIWA
- Prędkość niska (l / 100 km): 7 / 7,8
- Prędkość średnia (l / 100 km): 5,5
- Przednie poduszki powietrzne SRS
- Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera
- Boczne poduszki powietrzne
Kurtyny powietrzne (przód i tył) - Przednie zagłówki ograniczające obrażenia kręgosłupa szyjnego
- 14’’ przednie tarcze hamulcowe (wentylowane)
- 13’’ tylne tarcze hamulcowe
- 16’’ aluminiowe obręcze
- ABS – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
- EBD – układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
- BA – system wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych
- VSA – system kontroli stabilności jazdy
- HSA – system wspomagania ruszania pod górę
- Przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z napinaczami
- Mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
- ESS – system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
- DWS – system monitorowania ciśnienia w oponach
- Systemy: Aktywnego hamowania w ruchu systemy wspomagające kierowcę, ostrzegania przed kolizją oraz system rozpoznawania znaków drogowych
- Inteligentny ogranicznik prędkości
- System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu
Cena testowanego przeze mnie modelu wynosi 80 500 zł. Do tej pory sprzedano ponad 8 mln sztuk.
Testowała Monika Rebelak